Agenda: Expo's met verschillende technieken in Luik

Agenda met evenementen

Geen evenementen gevonden...

Wij denken echter dat de onderstaande evenementen u kunnen interesseren:

FILTRES
Filteren op typen
ALLE
Architectuur
Expo over grafische kunst
Juwelen
Design
Galerij
Permanente expo
Schilderijen
Foto's
Sculpturen
Verschillende technieken
Virtueel / Visueel / Audio Interactive
Vernissage
Varia
Filteren op indicatoren
Speciaal voor kinderen
Speciale gezinnen
Speciale studenten
Article 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Agenda
199 evenement(en) gevonden (101 tot 150)

Familiar Strangers

03 jan 29 jun
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Met hedendaagse kunst reflecteert Familiar Strangers. The Eastern Europeans op de recente veranderingen in Oost-Europa vanuit een Pools perspectief. De tentoonstelling belicht de rijkdom en complexite

Een duik in de middeleeuwen tijdens een Augmented Reality bezoek aan de Abdij van Fontevraud

05 jan 13 jul
Tentoonstellingen Virtueel / Visueel / Audio Interactive
Abbaye Royale de Fontevraud
Fontevraud-l'Abbaye - Maine-et-Loire - Pays de la Loire
In de Middeleeuwen was Fontevraud de necropool van de Plantagenet dynastie, die meer dan 3 eeuwen over Engeland heerste. De familie van Eleonora van Aquitanië ligt dan ook begraven in de kerk van de koninklijke Abdij van Fontevraud. Ter gelegenheid van de 900e geboortedag van Eleonora van Aquitanië organiseert de regio Pays de la Loire een originele rondleiding door de Abdij van Fontevraud. Het unieke parcours ’Dans les pas d’Aliénor’, biedt de bezoeker een aantal technologische hoogstandjes.
When We See Us07 feb 17 aug

When We See Us

07 feb 17 aug
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Hoe hebben kunstenaars uit Afrika en haar diaspora het dagelijks leven in de afgelopen eeuw afgebeeld? Koyo Kouoh, directeur en hoofdcurator van Zeitz MOCAA in Kaapstad, en haar team hebben deze vraag
Article 27

Caroline Le Méhauté & Isabella Soupart - Tellus Project

10 apr 24 aug
Tentoonstellingen Varia
Centrale for Contemporary Art
Bruxelles - Bruxelles
Beeldend kunstenaar Caroline Le Méhauté en choreografe Isabella Soupart presenteren Tellus Project, een installatieperformance op het kruispunt van kunst en biologie oftewel biokunst.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

Wild?

18 okt 2024 31 aug
Tentoonstellingen Varia
Muséum des sciences naturelles
Bruxelles - Bruxelles
Allemaal wild? Wat is “wild”? Deze tentoonstelling prikkelt je nieuwsgierigheid en schudt je kritische geest wakker. Herbekijk de verhouding tussen mens en dier. Verken de grens – welke grens? – die het wilde dier van de mens scheidt. Neem een pauze, kijk en luister... de Belgische fauna toont zich van een verrassende kant. “WILD?” is een emotionele ontdekkingsreis waarbij je wilde beesten en jezelf ontmoet. Vanaf 11 jaar.
Berlinde De Bruyckere21 feb 31 aug

Berlinde De Bruyckere

21 feb 31 aug
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
In 2025 presenteert Bozar voor het eerst een grootschalige solotentoonstelling met werk van Berlinde De Bruyckere (Gent, 1964). In haar beklijvend oeuvre staat de mens en de condition humaine centraal

Magisch Realisme

29 mei 28 sep
Tentoonstellingen
Centre d'Art Contemporain Wiels
Forest - Bruxelles
In een context waarin het kapitalisme leidt tot de uitputting van hulpbronnen, overproductie en aantasting van de bodem, brengt Magisch Realisme kunstenaars en denkers samen die onze levensstijl en vi
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen
Speciaal voor kinderen

Halloween @ Mini-Europe

18 okt 02 nov
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Mini-Europe
Laken - Bruxelles
De miniatuurfiguurtjes van Mini-Europe beleven ook een griezelig seizoen! Kom ze ontmoeten, en de echte heksen en personages die er zijn voor een griezelige goede tijd.

ART DECO. Veranderende samenleving in stijl.

04 jun 04 jan 2026
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Naar aanleiding van het art-decojaar, presenteert de Koning Boudewijnstichting de art-decostukken uit haar collectie. Ontdek hoe deze “moderne” en iconische stijl de veranderende wereld van na de Eerste Wereldoorlog weerspiegelt.

ART DECO. Veranderende samenleving in stijl.

04 jun 04 jan 2026
Tentoonstellingen
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Duik in de schitterende wereld van de art deco. Ontdek hoe deze “moderne” en iconische stijl de veranderende wereld van na de Eerste Wereldoorlog weerspiegelt. Een bruisende periode waarin nieuwe verh

Prikkelarm moment

05 feb 07 jan 2026
Tentoonstellingen
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Bezoek het museum in alle rust. Elke eerste woensdagochtend van de maand organiseren we een prikkelarm moment in het museum. We zetten de geluidsapparatuur uit in het museum (de lichten blijven aan) e
EUROPALIA ESPAÑA: Francisco de Goya08 okt 11 jan 2026

EUROPALIA ESPAÑA: Francisco de Goya

08 okt 11 jan 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Francisco de Goya (1746-1828) verwierf roem met monumentale portretten van de hogere kringen en traditionele scènes van volksfeesten. Maar ook - in schril contrast daarmee - met zijn felle, pakkende u
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Uit de Collectie: Private Passion X Public Duty. Hoet & Matthys-Colle: Through Collectors' Eyes

25 mei 2024 25 jan 2026
Tentoonstellingen Verschillende technieken
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Gent - Flandre Orientale
Waarin verschilt de blik van de museumdirecteur van die van de verzamelaar? Tien jaar na het overlijden van Jan Hoet, oprichter van het S.M.A.K., zoeken we in deze collectietentoonstelling naar de gelijkenissen en de verschillen met de aankopen van Dr. Roger Matthys; oprichter van het V.M.H.K., de voorloper van S.M.A.K.

Everlyn Nicodemus

24 okt 01 feb 2026
Tentoonstellingen
Centre d'Art Contemporain Wiels
Forest - Bruxelles
Haar levenspad bracht Nicodemus van Tanzania naar Zweden, Frankrijk, België en Schotland, waar ze nu al vijftien jaar woont. In de jaren '90 en de vroege jaren 2000 woonde zij in Antwerpen en Brussel,

Nairy Baghramian

24 okt 01 mrt 2026
Tentoonstellingen
Centre d'Art Contemporain Wiels
Forest - Bruxelles
Bekend om haar beeldhouwwerk, ruimtelijke installaties, foto's en tekeningen heeft Baghramian een manier ontwikkeld van onverschrokken experimenteren met een zeldzaam scherpe historische en conceptuel

Een plezier voor het oog! Reusachtig schilderij van Guillaume Bottazzi op het Jourdanplein in Brussel

Tentoonstellingen Schilderijen
Place Jourdan
Etterbeek - Bruxelles
Als u graag een dosis dopamine wilt, kom dan naar het Jourdanplein in Brussel. De Franse kunstenaar Guillaume Bottazzi heeft dit zachte, sensuele en kleurrijke kunstwerk gemaakt. Het is wetenschappelijk bewezen dat het kunstwerk zou moeten bijdragen aan het welzijn. Het schilderij is zestien meter hoog en is gelegen in de Europese wijk. Het publiek kan het voortaan permanent bewonderen. Guillaume Bottazzi is de uitvoerder van meer dan 65 projecten in de openbare ruimte. Hij heeft het grootste schilderij van Japan (900 m²) gemaakt op de muren van het internationale kunstmuseum Miyanomori in Sapporo. De kunstenaar is bijvoorbeeld ook de maker van zes schilderijen van zes bij zes meter in La Défense in Parijs, het grootste openluchtcomplex voor moderne en hedendaagse kunst van Frankrijk. Na tweeënhalve maand werk is het schilderij in de Europese wijk klaar. Het is nu zichtbaar voor het publiek. Dit kunstwerk is zestien meter hoog en zeven meter breed en maakt voortaan deel uit van het erfgoed van Brussel-Hoofdstad. Dit schilderij is een van de eerste abstracte kunstwerken die geschilderd werden op de manier van de oude meesters. De traditionele technieken en de abstracte aard van het schilderij creëren een vreemde vorm, een tweedeling. De kunstenaar schilderde het werk helemaal alleen met fijne penselen en olieverf. De verschillende transparante lagen die over elkaar geplaatst werden geven het schilderij diepte, verstrooid licht en zachte kleuren. Voor hij begon te schilderen, heeft de kunstenaar een doek laten plaatsen zodat hij zo dicht mogelijk kon aanleunen bij de technieken die in het atelier gebruikt worden. De poëtische dimensie van het kunstwerk zal zich uitbreiden over het plein. De kleuren van het schilderij zullen namelijk terugkeren in het stadsmeubilair op het plein, bijvoorbeeld in de parasols van de cafés. Het project werd gesteund door het gemeentebestuur van Etterbeek en uitgevoerd in samenwerking met de Europese Commissie in België en de steun van de Franse ambassade. Meer weten Bottazzi: https://www.guillaume.bottazzi.org

Woensdagnamiddag is gratis!

Tentoonstellingen Visites guidées
Musée BELvue
Bruxelles - Bruxelles
Elke woensdag vanaf 14.00 uur is het BELvue museum gratis toegankelijk.Een goede gelegenheid om kennis te maken met de spelparcours voor kinderen (vanaf 3 jaar - €1/kind), om een geleid bezoek te boek

België kennen als z'n broekzak

Tentoonstellingen Visites guidées
Musée BELvue
Bruxelles - Bruxelles
De kinderen storten zich samen met een gids in een zoektocht door België en zijn geschiedenis. Rollenspellen, tekeningen, uit te voeren missies, kortom de kinderen zijn de acteurs van het bezoek.Het b

Sea Life Blankenberge

Tentoonstellingen Visites guidées
Sea Life Blankenberge
Blankenberge - Vlaams Gewest
Met meer dan 5.000 zeedieren vormt Sea Life Blankenberge dé ideale uitstap voor gezinnen.

De kammen van de Chokwe

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Bij de Chokwe hebben kammen (cisakulo) een dubbele functie. Deze gebruiksvoorwerpen met stevige tanden dienen in de eerste plaats om het haar van mannen en vrouwen te ontwarren. Niettemin kunnen de kammen ook dienst doen als sieraad, ter verfraaiing van het kapsel.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

Ik verveel me nooit… - Alain Séchas

Elke dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
BPS22 Musée d'art de la Province de Hainaut
Charleroi - Hainaut
Séchas opent dit seizoen met een retrospectieve tentoonstelling die, samen met een aantal nieuwe werken, het veelzijdige oeuvre van de kunstenaar laat zien.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

Alles verbranden - Juliette Vanwaterloo

Elke dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
BPS22 Musée d'art de la Province de Hainaut
Charleroi - Hainaut
Door middel van borduurwerk, wandtapijt en kant snijdt activiste Juliette Vanwaterloo feministische, ecologische en dekoloniale kwesties aan.
Speciale volwassenen
Speciale gezinnen

Bleach - Verkooptentoonstelling - Originele tekeningen van de anime

Elke vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 19:00
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La galerie de la Bande Dessinée
Ixelles - Bruxelles
Tot 18 januari 2025 exposeert en verkoopt de Galerie de la Bande Dessinée in Brussel originele tekeningen uit de anime Bleach, gemaakt door de animators van Studio Pierrot.
Speciale volwassenen
Speciale gezinnen

Animation art from the 1980's

Elke vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 19:00
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La galerie de la Bande Dessinée
Ixelles - Bruxelles
Van 15 november 2024 tot 18 januari 2025 organiseert de Galerie de la Bande Dessinée in Brussel een grote overzichtstentoonstelling en verkoop van originele animatietekeningen uit de jaren 80. En het is een wereldprimeur!
Speciale volwassenen
Speciale gezinnen
Singles speciaal
Doven en slechthorenden
Speciale studenten

VERGETEN LANDSCHAPPEN van de middeleeuwen tot de 18e eeuw

Elke donderdag,vrijdag en zaterdag van 14:00 van 18:00
Tentoonstellingen Galerijen
Association du patrimoine artistique
Bruxelles - Bruxelles
De tentoonstelling biedt een denkbeeldige wandeling aan door de Brusselse gemeenten zoals ze er uitzagen over de periode gaande van de Middeleeuwen tot het einde van de 18e eeuw. De uitvergrote historische kaarten/plattegronden en de rijke iconografische documentatie (originele gravures, reproducties van werken en archieven) zullen de bezoeker begeleiden bij zijn (her)ontdekking van deze landelijke gebieden en de activiteiten die er plaatsvonden.

Dialogue

Elke donderdag,vrijdag en zaterdag van 12:00 tot 18:00 van 14:00 tot 19:00 van 12:00 tot 18:00 van 14:00 tot 19:00 van 14:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Foto's
Michèle Schoonjans Gallery
Uccle - Bruxelles
Dialoog, een ontmoeting van stillevens van Denis Brihat en Denise Kwaaitaal in Michele Schoonjans Gallery, Rivoli Brussel in het kader van het Photo Brussels Festival. In de galerie ziet u een uitgelezen selectie van werken die een schitterend beeld geven van het oeuvre van Denis Brihat tussen 1962 en 2010, Kwaaitaal legt de nadruk op haar recent werk sedert 2017.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

STEREO Ontdekkingsreizigers & Toeristen - Reisfotografie 1880-1930

/ woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag
Tentoonstellingen Foto's
TinyGallery-Brussels
Ixelles - Bruxelles
Deze tentoonstelling dompelt bezoekers onder in de gouden eeuw van reisfotografie via stereoplaten en stereoscopen, en biedt een unieke 3D-ervaring. Het toont de technologische prestatie en benadrukt het werk van amateur- en exploratieve fotografen, zowel mannen als vrouwen, die landschappen, culturen en historische momenten over de hele wereld documenteerden.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

À l'œuvre

Elke zaterdag en zondag van 10:00 van 18:00 / dinsdag,woensdag,donderdag en vrijdag van 09:00 van 17:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Trinkhall Museum
Liège - Liège
Thematische tentoonstelling met zo'n dertig kunstenaars uit onze collectie
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

Modesties d’André Wostijn

Elke zaterdag en zondag van 10:00 van 18:00 / dinsdag,woensdag,donderdag en vrijdag van 09:00 van 17:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Trinkhall Museum
Liège - Liège
Monografische tentoonstelling
Speciale volwassenen

Gilbert Shelton - The Freak Brothers

Elke vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 19:00
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La galerie de la Bande Dessinée
Ixelles - Bruxelles
Van 1 to 31 maart 2025 stelt de Galerie de la Bande Dessinée in Brussel de originele tekeningen en illustraties tentoon van Gilbert Shelton, legende van de indie Amerikaanse comics.

Galerij van de Mens

(elke week)
Tentoonstellingen Permanente expo's
Muséum des sciences naturelles
Bruxelles - Bruxelles
Van Sahelanthropus tot Homo sapiens en van embryo tot volwassene: verken de evolutie van de mens en zijn lichaam in deze gloednieuwe zaal, de “Galerij van de Mens - Onze evolutie, ons lichaam”. Om te beginnen, leiden fossielen en 3D-reconstructies je langs het grillige pad van 7 miljoen jaar evolutie. Ontdek vervolgens op een interactieve manier de aanpassingen die ons van onze voorlopers onderscheiden (grotere hersenen, kleinere tanden ...). Buig je dan over de wonderlijke werking van de complexe machine die ons menselijk lichaam is. Achterhaal hoe je lichaam steeds verandert, hoe het werkt, wat het nodig heeft om te overleven en om zich voort te planten (dit kan zelfs je pubers boeien ;-)
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

OFF VOICES - Candice Breitz

Elke dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
BPS22 Musée d'art de la Province de Hainaut
Charleroi - Hainaut
Voor haar eerste solotentoonstelling in België stelt Candice Breitz de massacultuur en de methodes die gebruikt worden om onze aandacht te krijgen in vraag.
Article 27

Na regen komt...

Elke dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 10:00 tot 17:00
Tentoonstellingen Varia
Musée des égouts
Bruxelles - Bruxelles
In mei 2024 regende het maar liefst 23 dagen. Weinig mensen waren afgelopen lente blij met dat nieuwe record, maar het Riolenmuseum gaat graag dieper in op dit actuele onderwerp. Met ons nieuwe thema willen we het grote publiek graag wijzen op oplossingen om regenwater duurzamer te beheren. In de stad kan water immers steeds moeilijker doordringen in de bodem. Brussel is geen uitzondering, maar er bestaan al een aantal inspirerende projecten in verschillende wijken.

SAPIENS GOT TALENT TENTOONSTELLING IN HET DONKER

Elke zaterdag en zondag van 13:00 tot 17:00 / maandag,dinsdag,woensdag,donderdag en vrijdag van 10:00 tot 17:00
Tentoonstellingen Varia
Préhistomuseum
Awirs - Liège
De grote uitvindingen van de Prehistorie komen tot leven via jouw zintuigen Ontdek de geheimen van prehistorische voorwerpen zonder ze te zien. Elk voorwerp vertelt het verhaal van een grote uitvinding uit de prehistorie die je verbeelding prikkelt en je intiem verbindt met onze voorouders. Deze tentoonstelling is een uitnodiging om de geschiedenis op een bijzondere en zeer persoonlijke manier te verkennen.

De lijst, wat een geschiedenis!

Elke maandag,dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag en zaterdag van 10:00 van 18:00
Tentoonstellingen Permanente expo's
Schleiper Art Gallery
Sint-Gillis - Bruxelles
De firma Schleiper, meester lijstenmaker sinds 1892, kan bogen op een geschiedenis van meer dan honderd jaar. Geen wonder dat de lijsten de echte sterren deze overzichtstentoonstelling zijn. Met zo'n 70 stukken biedt de tentoonstelling een beknopt maar volledig overzicht van de lijst door de eeuwen heen.

Virtueel bezoek van het BELvue

(elke week)
Tentoonstellingen Virtueel / Visueel / Audio Interactive
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Dompel uzelf onder in het hart van de permanente tentoonstelling van het museum met onze virtuele rondleiding. U ontdekt onze zeven zalen en onze galerij met 200 Belgische voorwerpen alsof u er zelf bij bent! U kunt ook meer te weten komen over acht voorwerpen of thema's die ons bijzonder nauw aan het hart liggen. Elke kleur komt overeen met een taal: Geel: Nederlands Paars: Engels Rood: Duits Turkoois: Frans Een project gerealiseerd met de steun van visit.brussels

Henry Rosy en de gaza wuli-initiatie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Henry Rosy werkte van 1933 tot 1939 als landbouwingenieur van de Staat in de regio van de Ubangi in Congo. Hier verzamelde hij voor het Museum meer dan 400 objecten. Dankzij de begeleidende etnografische aantekeningen en honderden foto’s kan deze collectie goed in haar originele context worden gesitueerd. Henry Rosy verbleef twee jaar bij de Ngbaka in de regio van Gemena vanwaar hij een reeks voorwerpen en foto’s meebracht die nauwkeurige informatie verstrekken over de mannelijke initiatieritus, de gaza wuli, en over de vrouwelijke overgangsritus, de gaza wuko. In 1936 kreeg Henry Rosy de kans deze twee belangrijke ceremonieën bij te wonen in de dorpen Lengbwelle en Bombakabo, ten westen van de stad Gemena. De fotografische getuigenissen die hij hierover meebracht, werden een onweerlegbare studiebron voor de culturele geschiedenis van deze streek. De hier voorgestelde fotoselectie illustreert het besnijdenisritueel van de mannen in Bombakabo. Henry Rosy kreeg de toestemming de initiatieruimte te betreden en werd zo een bevoorrechte ooggetuige. Als landbouwingenieur onderhield Henry Rosy een voortdurend contact met de wetenschappers van de afdeling Etnografie, Jozef Maes en Olga Boone. Door zijn nauwkeurige en relevante waarnemingen is zijn veldwerk een echte etnograaf waardig. Uit de briefwisseling blijkt zijn diepe eerbied voor de cultuur van de samenlevingen waarmee hij in aanraking kwam, een vrij uitzonderlijke ingesteldheid in de koloniale context van de jaren dertig. Hij bouwde een wederzijdse vertrouwensrelatie op met zijn Congolese gesprekspartners, en beschikte over een trefzeker observatietalent. Die troeven verleenden hem toegang tot getuigenissen en informatie die in grote mate bijdroegen tot de kennisuitbreiding over dit cultuurgebied in het noordwesten van de DR Congo.

De stedelijke fotografie van Joseph Makula

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Joseph Makula trad in 1956 als eerste en enige Congolese fotograaf in dienst bij Congopresse, het officiële agentschap van Belgisch Congo. Hij had het vak geleerd in het leger en al wat ervaring opgedaan bij een krant. Makula fotografeerde voornamelijk het dagelijkse leven van de stedelijke Congolese middenklasse waartoe hij zelf behoorde en met wie hij zich duidelijk kon identificeren. Een van zijn onderwerpen was het hoger technisch onderwijs dat in de jaren 1950 werd uitgebouwd voor jongens en meisjes. Hij bracht heel wat zogenaamde “évolué’s” voor zijn lens, die een nieuwe Congolese elite vormden. Bij gebrek aan initiatieven van de koloniale overheid organiseerden zij zelf onderwijs voor vrouwen die veelal zonder opleiding of slechts laaggeschoold op de arbeidsmarkt terecht kwamen. De vrij intieme foto’s die Makula nam van de interieurs van “évolué's” weerspiegelen duidelijk de verwantschap tussen de fotograaf en de personen die werden gefotografeerd. Makula nam in vergelijking met zijn Europese collega's opvallend minder foto’s van officiële aangelegenheden en van het bezoek van hooggeplaatste buitenlandse gasten. Hij reisde ook veel minder. Hoewel we enkele foto’s van verre provincieplaatsen terugvinden, is het duidelijk dat hij vooral in of in de buurt van de hoofdstad Leopoldstad werkte. Foto's van het Congolese dorpsleven zijn helemaal afwezig in zijn oeuvre. Het is onduidelijk of de opvallende contrasten tussen de foto's van Makula en zijn Europese collega's te maken hebben met zijn persoonlijke voorkeuren dan wel met beslissingen van zijn oversten. Na de onafhankelijkheid leidde Makula een hele generatie van fotografen voor Congopresse op, onder wie ook de eerste en enige vrouw, Mpate Sulia. Mobutu vertrouwde hem een aantal belangrijke opdrachten toe. Tussen 1981 en 1991 had hij zijn eigen studio Photo Mak in Lemba (Kinshasa). Een van zijn dochters werkt ook als fotografe.

De fotocollectie van Henry Morton Stanley

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Vierhonderd foto’s mag weinig lijken in verhouding tot het hele Stanley-archief dat liefst 7.000 items telt. Toch zijn de foto’s een heel nauwkeurige illustratie van het leven van Stanley, van zijn Afrikareizen en van zijn sociale contacten. Tussen 2000 en 2004 kocht de Koning Boudewijnstichting de meeste foto’s. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bewaart en beheert de volledige collectie. Het formaat van de foto’s varieert van postkaarten en standaardafmetingen tot stereoscopische beelden. Stanley zelf maakte er een aantal tijdens zijn reizen. Zijn gezin, vooral zijn vrouw Dorothy, nam foto’s op meer vertrouwde locaties. Ander beeldmateriaal is afkomstig uit bekende studio’s. De collectie bevat ook foto’s die Stanley kreeg van vrienden, reisgenoten, politici, leden van de ‘beau monde’ en dergelijke meer. Er zitten verschillende thema’s in de collectie verweven. De foto’s van de Afrikareizen laten onder meer koning Mutesa van Oeganda zien, de verkenners van Stanley, de bemanning van de Lady Alice, de oevers van het Tanganyikameer en van de Congorivier en de Wagenia-visserijen. Ze geven een beeld van diverse missies en factorijen die in handen waren van Europeanen en er zitten ook portretten bij van latere reizigers, gemaakt op de kust van Cabinda na hun doortocht door het Afrikaanse continent. Het fotomateriaal van Stanley toont ook de ontwikkeling van het medium. Foto’s nemen in 1874 in Afrika was geen sinecure. De belichtingstijden waren erg lang, je moest uiterst fragiele glasplaten gebruiken en de kans om materiaal te verliezen of te beschadigen was groot door de risicovolle tochten en de slechte weersomstandigheden. Pas op het einde van zijn leven gebruikte Stanley een automatisch toestel. Hij gebruikte zijn opnames ook als lantaarnplaatjes, de voorlopers van onze moderne dia’s, ter illustratie van zijn talloze lezingen over de hele wereld. Tijdens die lezingen bleek hoe handig Stanley met het medium overweg kon.

Persona. Maskers uit Afrika

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Veel bevolkingsgroepen uit subsaharaans Afrika gebruikten, en gebruiken soms nog steeds, maskers voor rituele, politieke of feestelijke doeleinden. Het ene doel sluit het andere overigens niet altijd uit. Het masker moet worden beschouwd als een geheel dat zowel het object omvat – het eigenlijke masker – als de danser, zijn kostuum en de totale visuele manifestatie. Vandaag zijn de maskers in onze musea verworden tot ‘levenloze’ objecten, doorgaans uitsluitend vertegenwoordigd door in hout gebeeldhouwde gezichten. Veralgemenend kunnen we stellen dat masker ontworpen zijn om het gelaat en de identiteit van de dragers te verbergen. Daarnaast echter onthullen de maskers, met name door hun stilistische kenmerken, informatie over de identiteit van de bevolkingsgroepen die ze in scène brachten tijdens specifieke ceremonies. De samenlevingen die maskers creëerden en gebruikten, beschouwden ze als complexe en levende persoonlijkheden. De meerduidigheid van de term ‘persona’ – de titel van een tentoonstelling in het KMMA in 2009 – vat hun karakteristieken mooi samen. Deze oude Latijnse term heeft immers zowel betrekking op de theateracteur, op de rol die hij speelt als op het door hem gedragen masker. Maskers werden in tal van contexten gebruikt. In meerdere West-Afrikaanse landen worden ze nog steeds aangewend om bovennatuurlijke wezens op te roepen: goden, natuurgeesten en voorouders. Toch blijkt dat ze steeds vaker een ludieke rol spelen. Dit is ook het geval in Congo bij de enkele bevolkingsgroepen die de maskers nog laten dansen. De hier voorgestelde selectie toont representatieve voorbeelden van een aantal functies die maskers gewoonlijk vervullen: heksenjager, beschermer van de oogst en van het dorp, opvoeder tijdens de initiatieperiode, handhaver van de politieke macht, begunstiger van de vruchtbaarheid, vertegenwoordiger van een bovennatuurlijke wereld, begeleider van de zielen, wraaknemer, grappenmaker, enz.

Stenen grafbeelden uit Neder-Congo

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De etnografische collectie van het KMMA bevat een 120-tal beelden die in het gebied van de benedenloop van de Congostroom op de graven van belangrijke overledenen werden geplaatst. Ze worden mintadi genoemd, een term die verwijst naar de zachte steen waaruit ze zijn gemaakt. De meeste beantwoorden aan een beperkt aantal types die symbolische voorstellingen zijn van de eigenschappen waarmee chefs, notabelen en handelaars graag werden geassocieerd. Het zijn dus geen natuurgetrouwe ‘portretten’ maar eerder weerspiegelingen van de manier waarop hun opdrachtgevers in de herinnering verder wilden leven. Een opmerkelijk aantal werd in de jaren 1950 verzameld door de amateur-etnoloog Robert Verly, die veronderstelde dat ze deel uitmaakten van een eeuwenoude traditie. Verder onderzoek heeft echter uitgewezen dat hun productie ruwweg te dateren valt tussen 1850 en 1930. Deze periode valt samen met de ontwikkeling van een bloeiende handel in het mondingsgebied van de Congostroom. Chefs en handelaars genoten een groot aanzien dankzij de diverse Europese producten die ze verwierven in ruil voor palmnoten en ivoor. Ze stelden zichzelf graag voor als autoritaire bezitters van slaven, maar ook als ‘mannen van hun tijd’ die zich nieuwe vaardigheden eigen maakten, zoals lezen. De grondstof voor deze grafbeelden kwam uit een tweetal steengroeven. Een ruwe figuur werd meteen ter plaatse uit de zachte steen gehouwen, om het transport naar het atelier voor de afwerking te vereenvoudigen. Op basis van stijlonderzoek wordt vermoed dat ooit een twintigtal ateliers actief zijn geweest. De steen werd bewerkt met dissel en mes, net als bij de houtsculptuur. De concurrentie tussen ateliers heeft geleid tot een rijkdom aan thema’s. Bepaalde van deze thema’s komen overvloedig voor, wat er op wijst dat beeldhouwers zich ook schikten naar de wensen van hun potentiële klanten. Onder de ‘bestsellers’ vallen voorstellingen van ‘de denker’, van moeder en kind, en van een figuur die de handen open voor zich houdt. Deze laatste is vermoedelijk de voorstelling van iemand die in staat is documenten te lezen, een nieuwe vaardigheid die veel ontzag opwekte.

De archeologische opgravingen van Sanga

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het grafveld Sanga ligt in het Noorden van de provincie Katanga waar de Congostroom de moerassen van de Upemba-depressie doorkruist. Archeologisch onderzoek toonde aan dat de rijkdom van de rivier er sinds lange tijd wordt geëxploiteerd en maakte het mogelijk om 1500 jaar geschiedenis van het gebied te achterhalen. Tot nog toe zijn er in de depressie een vijftigtal archeologische vindplaatsen gekend. Slechts zes sites zijn opgegraven tijdens campagnes in 1957, 1958, 1974 en 1975. De best bestudeerde site is het grafveld van Sanga aan de oever van het Kisale-meer. De collectie ‘Sanga’ van het KMMA bevat vooral archeologische voorwerpen uit de opgravingen van 1957, die onder leiding stonden van Jacques Nenquin. De grafgiften van 34 van de in totaal 55 graven worden bewaard op het KMMA. Het menselijk botmateriaal kwam terecht in het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen en in het Nationaal Museum van Lubumbashi. Daarnaast bevat de collectie van het KMMA ook materiaal verzameld op verschillende plaatsen in het gebied, dat in de loop van eerste helft van de 20ste eeuw werd geschonken aan het museum. De meeste graven in de collectie dateren uit de Kisaliaanperiode (10de-12de eeuw AD). Tien graven kunnen op basis van aardewerkstijl toegewezen worden aan recentere periodes. De samenstelling van de graven geeft inzicht in de sociale organisatie, politiek en economie van deze maatschappijen die reeds een uitgesproken hiërarchie kenden en deel uitmaakten van een bloeiend handelsnetwerk. De grafgiften bestaan uit talrijk aardewerk en metalen sierraden en werktuigen. In sommige graven werden ‘croisettes’ gevonden. Dit zijn koperen kruisvormige staafjes die gebruikt werden als betaalmiddel. Eén graf is opvallend rijk. Er werden 29 potten, 47 armbanden, 25 enkelbanden, 33 ringen, een halsketting en een zware koperen gordel met ijzeren speerpunten en messen gevonden. Het voorkomen van enkele rijkere kindergraven geeft aan dat sociale status erfbaar was.

Spreekwoordendeksels uit Neder-Congo

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De spreekwoordendeksels waren vroeger in gebruik in Neder-Congo en in de enclave Cabinda. Ze werden versierd met verschillende gesculpteerde afbeeldingen die tal van bekende spreuken uit de regio illustreerden. Vooral de Woyo gebruikten en maakten ze, maar ze waren ook in zwang bij naburige volkeren. Zowel mannen als vrouwen gebruikten de deksels. Het houtsnijwerk, uitgevoerd in verscheidene houtsoorten, was echter voorbehouden aan de mannen. Sommigen onder hen verwierven een grote faam. Mensen kwamen soms van ver en telden een stevige prijs neer voor een deksel van de hand van een getalenteerde kunstenaar. De deksels werden voor vele doeleinden gebruikt, maar in de eerste plaats waren ze bedoeld om uiting te geven aan een gedachte, een verwijt of een mening. Het deksel werd dan op de pot gelegd waarin het eten werd opgediend. Ze dienden immers voornamelijk om kleine of grote geschillen in een gezin op te lossen. Reeds in de jaren 1950 raakten de deksels in onbruik. Sommige verzamelaars brachten grote aantallen ervan mee en noteerden ook de betekenis van de gesculpteerde motieven, de naam van de houtsnijder of de gebruikte houtsoort. Hoewel we een aantal iconografische geheimen hebben kunnen ontrafelen, blijft het erg moeilijk om de exacte betekenis van de deksels te achterhalen. De betekenis van de spreekwoordendeksels kan immers verschillen volgens de context. Anderzijds kunnen meerdere spreuken voorgesteld worden aan de hand van dezelfde afgebeelde symbolen.

Stad en architectuur in Congo, 1885-1940

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De fotocollectie van het Koloniaal Bureau biedt waardevolle informatie over de ontwikkeling van de architectuur en stedenbouw in het koloniale Congo. Het Koloniaal Bureau werd in 1907 opgericht door Leopold II als een economische documentatiedienst die potentiële investeerders moest informeren over Congo. De fotocollectie werd vermoedelijk in 1941 aan het KMMA geschonken. Ze bevat in totaal 7.233 foto’s. De collectie vormt een belangrijke aanvulling op het archief van het Koloniaal Bureau, dat bewaard wordt in het Afrika-archief van het Belgisch Ministerie van Buitenlandse Zaken. De fotocollecties van het Koloniaal Bureau behandelen een uiteenlopende reeks onderwerpen. Een beperkte reeks foto’s gaat over etnografische onderwerpen, zoals dorpen, markten, de zogenaamde “types indigènes”, etc. Een gedeelte bestaat uit landschapsfotografie met beelden van bergen, rivieren en watervallen, en een opmerkelijke reeks ‘wolkenformaties’. Het overgrote deel van de collectie bestaat echter uit foto’s die de infrastructuur van het koloniale project documenteren: spoorwegen, havens, bruggen, opslagplaatsen, stadsgezichten, allerhande gebouwen. De foto’s van infrastructuur zijn meestal geordend in typologische reeksen: woningen, ziekenhuizen, scholen, postgebouwen, commerciële gebouwen, arbeiderskampen, maar soms ook op thema, zoals “hygiëne”, of op auteur. De collectie bevat een interessante fotoreportage over Katanga in de periode 1910-1914, gemaakt door Edmond Leplae, de toenmalige directeur van de landbouwkundige dienst van het Ministerie van Koloniën. Opmerkelijk is ook het fotografisch verslag van dokter Duren over de medische infrastructuur in Astrida, Boende en Bukama. Hoewel het Koloniaal Bureau een officiële documentatiedienst was, omvatten de collecties ook talloze beelden van missieposten. Vanaf 1933 ontwikkelde het Koloniaal Bureau zich tot een orgaan voor koloniale propaganda. Zo speelde het een belangrijke rol in de organisatie van afdelingen over Belgische Kongo op diverse wereldtentoonstellingen. Na de Tweede Wereldoorlog werd het Koloniaal Bureau opgenomen in het Ministerie van Koloniën. In 1947 werd het echter opgedoekt en vervangen door nieuwe structuren.

De foto’s van de expeditie van Armand Hutereau (1911-1913)

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Armand Hutereau (1875-1914) werd in februari 1911 voor meer dan twee jaar naar het noorden van Congo uitgestuurd om materiaal te verzamelen voor het ‘Museum van Belgisch Congo’. Dankzij deze expeditie werd de afdeling Etnografie verrijkt met maar liefst 10.224 objecten, waaronder tal van muziekinstrumenten. Foto’s, films en geluidsopnames dienden als duiding bij de etnografische voorwerpen en lieten bijvoorbeeld zien hoe potten werden gemaakt. De foto’s getuigden ook van een bijzondere interesse voor de ‘verboden regionen van het vrouwelijke lichaam’, en voor albinisme en ziektes zoals syfilis, lepra en gonorroe (een geslachtsziekte veroorzaakt door een bacterie). Hutereau werd vergezeld door Van der Gucht, die tijdens de expeditie overleed ten gevolge van hematurie (bloed in de urine). De Europese leden van de expeditie bestonden verder uit de taxidermist Ceuterickx, de fotografen Geno en Facq, en Mevrouw Hutereau. In het begin van de twintigste eeuw was de aanwezigheid van Europese vrouwen in de kolonie hoogst uitzonderlijk. Mevrouw Hutereau legde een belangrijke collectie vogels aan, die later verschillende nieuwe soorten bleek te bevatten. Hutereau maakte plaasteren afdrukken van ‘tatoeages’ van elf Afrikanen en verzamelde vijf schedels en een skelet van een ‘pygmee’. In tegenstelling tot de expeditie Lemaire reisde Hutereau zonder militaire escorte, al bleef hij Afrikaanse dragers rekruteren om het expeditiemateriaal te dragen en vermoeide Europeanen in hangmatten te vervoeren. Na zijn terugkeer uit Congo en de uitbraak van de Eerste Wereldoorlog werd Hutereau opgeroepen door het Belgisch leger. Hij sneuvelde op 24 november 1914 nabij St.-George. Postuum verscheen nog Histoire des peuplades de l’Uele et de l’Ubangi (1927), een historische ‘inleiding’ van meer dan 300 bladzijden tot een meer uitgebreide studie over het noorden van Congo, die echter nooit zou verschijnen.

De ‘functionele’ kunst van de herdersvolkeren van de Omo-vallei

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De dorre laagvlakten langsheen de benedenloop van de Omo-rivier in het zuidwesten van Ethiopië worden bewoond door verschillende volkeren die Nilotische, Koesjitische, Surmische en Omotische talen spreken. Hun materiële cultuur is in menig opzicht opmerkelijk te noemen. De aard en vormgeving ervan is sterk bepaald door de levenswijze van de Omo-volkeren. Deze wordt rijk geïllustreerd aan de hand van de collectie etnografische objecten die het KMMA bezit uit deze regio. Door de intense onderlinge contacten en de gedeelde passie voor vee hebben de diverse herdersvolkeren in de Omo-vallei heel wat kenmerken gemeen. Ze kweken vooral runderen, schapen en geiten. Het vee is niet alleen een belangrijke voedingsbron om het voortbestaan van de groep in moeilijke tijden te verzekeren, het is ook een betaalmiddel om bepaalde rechten te verwerven. Het basispakket van de bruidsschat bijvoorbeeld bestaat uit vee. Veebezit bepaalt in grote mate de sociale status. De Omo-vallei wordt regelmatig geteisterd door lange periodes van droogte. De wisselvalligheden van de natuur nopen de herdersvolkeren regelmatig tot migraties in functie van de overlevingskansen van hun vee – en dus van zichzelf. Waar mogelijk wordt ook aan landbouw gedaan. De beoogde diversificatie van voedingsbronnen maakt een essentieel deel uit van de overlevingsstrategie. In semi-nomadische maatschappijen is vanuit functioneel oogpunt geen ruimte voor omvangrijke en zware voorwerpen. Het volledige huisraad van een gezin moet door één of twee lastdieren vervoerd kunnen worden. Die beperking op hun materiële cultuur betekent echter niet dat de Omo-volkeren hun voornaamste voorwerpen zouden verwaarlozen of minachten. Integendeel, elk voorwerp wordt met de meeste zorg vervaardigd en in die optiek kunnen we spreken van een ‘functionele’ kunst. Veel aandacht wordt besteed aan het lichaam dat het voornaamste middel is voor de uitdrukking van identiteit. Aan de hand van de haartooi, de kledij en lichaamsversieringen wordt de identiteit van individuen visueel kenbaar gemaakt.

De collectie oude kaarten

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De collectie oude kaarten van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) telt ongeveer 3.500 gedrukte kaarten. De meeste kaarten geven Midden-Afrika en in het bijzonder het grondgebied van de DR Congo weer, maar een aantal stelt heel Afrika en de andere regio’s van het continent voor. De kaarten dateren van 1500 tot 1885 en maken het bijgevolg mogelijk om de evolutie van de voorstelling van Afrika te volgen, van de eerste zogenaamde ptolemeïsche kaarten uit het begin van de 16de eeuw, langs die uit de 17de en de 18de eeuw, tot de kaarten uit de tweede helft van de 19de eeuw. Vanaf toen bracht de systematische verkenning van het Afrikaanse binnenland een intensieve kaartproductie op gang ten dienste van de toekomstige kolonisatoren. De ptolemeïsche kaart van Bernard Sylvanus (Venetië, 1511) is het oudste stuk uit de KMMA-collectie. Sommige kaarten afgeleid van het werk van Waldseemüller gaan de grote klassiekers als Ortelius, Thevet en Mercator vooraf. Daarnaast gaat de collectie prat op bijzondere Nederlandse, Franse en Engelse kaarten uit de 17de eeuw, van de hand van beroemde cartografen zoals Hondius, Janssonius, Guillaume en Joan Blaeu, Visscher, de Wit, Sanson, Duval, Jaillot en Speed. De wandkaart van Afrika, in 1644 uitgegeven door Pieter Verbist in Antwerpen, is het enige bekende overblijvende exemplaar en tevens het pronkstuk van de collectie. In het begin van de 18e eeuw rezen vragen bij de traditionele weergave van het continent en zijn regio’s, zoals blijkt uit de kaarten van Delisle, D’Anville en andere exemplaren van Duitse of Nederlandse oorsprong. Enkele wandkaarten uit die periode getuigen van de overgang naar een nieuw concept. Vanaf de conferentie van Brussel in 1876 krijgt de cartografie van Midden-Afrika een politiek karakter. Vooral de conferentie van Berlijn (1884-1885) brengt de ontwikkeling van de cartografie in een stroomversnelling. De collectie bevat een representatieve waaier van kaarten die destijds werden uitgegeven in België, Engeland, Frankrijk, Duitsland en Portugal. Een heel aantal van die moderne kaarten – topgrafische, administratieve of thematische kaarten – heeft betrekking op het toenmalige Belgisch Congo tot de onafhankelijkheid in 1960.

Het oeuvre van de schilder Léon Dardenne

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Tussen 1898 en 1900 nam de schilder Léon Dardenne (1865-1912) deel aan een wetenschappelijke zending naar Katanga, die geleid werd door Charles Lemaire. Zijn taak bestond er in grafisch en beschrijvend documentatiemateriaal aan te maken. Hoewel dit bovenal op een objectieve manier moest gebeuren, kwam zijn temperament hierbij toch naar boven. Zijn vakkennis en zijn werken vulden die van fotograaf François Michel (1855-1932) aan. Het merendeel van de werken die tijdens deze expeditie door Léon Dardenne werden verwezenlijkt, wordt bewaard in het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika. Het gaat om voorstellingen van fauna, flora, landschappen, dorpen, scènes uit het sociale leven en portretten. De in een album samengebrachte botanische en zoölogische prenten worden gewaardeerd voor hun wetenschappelijke nauwkeurigheid. De verzameling omvat ook karikaturen, gepubliceerd in het tijdschrift Le Petit Bleu, en satirische tekeningen over de exploitatie van de natuurlijke rijkdommen, die dateren van na de Katanga-expeditie. De kunstenaar verdedigt er de Onafhankelijke Congostaat in het kader van de internationale campagne tegen de gewelddadige rubberexploitatie. De belangstelling van Dardenne voor socioculturele aspecten schemert door in zijn iconografie, maar is vooral duidelijk in de door zijn familie bewaarde aantekeningen. In weerwil van de typische vooroordelen van zijn tijd toont hij eerbied voor de gebruiken en voor de solidariteit, en interesseert hij zich voor dansen en lokale technieken. Hij portretteerde de dignitarissen van Katanga en illustreerde de mnemonische optredens van het Mbudye-genootschap. Uit zijn schilderijen blijkt dat hij moeite had met de beheersing van het felle licht in de door hem bezochte regio’s. Zijn landschappen transformeren zich op het ritme van de seizoenen. Het regenseizoen wordt overheerst door het groen van de vegetatie, terwijl het droge seizoen zich kenmerkt door blekere tinten. Bij de lokale gemeenschappen wekte zijn werk zowel fascinatie als wantrouwen op.

Trommels uit sub-saharisch Afrika

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden Afrika bezit een rijke collectie van meer dan 8.000 muziekinstrumenten, waarvan 85% afkomstig is uit Congo. Samen met de duimpiano is de veltrommel wellicht het meest karakteristieke muziekinstrument in Afrika ten zuiden van de Sahara. De veltrommel vormt als het ware het hart van het samenspel bij de muzikale begeleiding van rituelen en ceremonieën, alsook van dansperformances die meer op ontspanning zijn gericht. Dit instrument is dus absoluut onmisbaar in de muziek- en danscultuur van subsaharaans Afrika. In de instrumentenkunde worden veltrommels op basis van hun vorm in verschillende categorieën ingedeeld. Een trommel kan open of gesloten zijn, enkel- of dubbelvellig. Men onderscheidt cilindrische, bekervormige, vatvormige, zandlopervormige en conische trommels. De meest voorkomende trommelvorm in subsaharaans Afrika is de cilindrische trommel. De collectie veltrommels van het KMMA is de meest uitgebreide ter wereld voor wat betreft Midden-Afrika en geldt daarom als een belangrijke referentie voor onderzoek. Recent werd de collectie als basis en vertrekpunt genomen voor een kritische evaluatie van de geldende classificatie van muziekinstrumenten. Dit gebeurde in het kader van het Europese project Musical Instrument Museums Online (MIMO), dat de ontsluiting van de collecties van 11 musea als doel heeft. Twee nieuwe types cilindrische trommels werden toegevoegd aan de internationaal erkende classificatie van Von Hornbostel en Sachs. De vaasvormige yolo-trommel van bij de Kuba uit Congo en de cilindrisch-conische entenga-trommel uit Burundi staan voortaan duidelijk gemarkeerd op de wereldkaart van muziekinstrumenten. De ontsluiting van de collectie muziekinstrumenten van het KMMA is dus geen afgesloten verhaal maar tot op vandaag worden nog nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen gedaan.

De foto’s van Herzekiah-Andrew Shanu

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De uit Nigeria afkomstige Herzekiah-Andrew Shanu (1858-1905) volgde een lerarenopleiding aan de Church Missionary Society en gaf enkele jaren les in de lagere school van Lagos. In 1884 trad hij in dienst bij de Association Internationale du Congo, waar hij negen jaar op de administratie werkte. Hij beëindigde zijn loopbaan ten dienste van de Onafhankelijke Congostaat als onderdistrictscommissaris in Boma. Shanu was in alle opzichten een bijzonder man, maar hij staat vooral bekend om zijn foto’s die een episode vertellen uit de geschiedenis van Onafhankelijke Congostaat. In 1893 zei hij de administratie vaarwel om zich toe te leggen op zijn eigen zaak. Het ging hem al snel voor de wind dankzij activiteiten zoals hoteluitbating, fotografie, verkoop van voedingsmiddelen, confectie en wasserij. Shanu reisde ook naar Europa en bezocht België, Frankrijk, Duitsland en Engeland, wat in die tijd uitzonderlijk was voor een Afrikaan. In 1894 bezocht hij naar alle waarschijnlijkheid de Wereldtentoonstelling van Antwerpen. Hij ontving ook een uitnodiging van de Société belge d’études coloniales en gaf enkele lezingen in Brussel, voor de Cercle royal africain, en ook in Tienen. Tijdens zijn verblijf in België maakte hij kennis met luitenant Charles Lemaire. Later, in Congo, ontmoetten beide mannen elkaar opnieuw. De notities van Lemaire verhalen de ontboezemingen en indrukken van Shanu die, in de ogen van Lemaire, een “intiem contact had met de mensen van zijn ras”. Tijdens de anti-Leopoldcampagne van Edmund D. Morel en de Congo Reform Association kwam Shanu in contact met Morel en bezorgde hem informatie, onder meer over aan de gang zijnde processen. Door zijn betrokkenheid in deze zaak werd Shanu uitgestoten uit de Europese gemeenschap van Boma. Dit leidde tot het faillissement van zijn handelsactiviteiten en allicht ook tot zijn zelfdoding in september 1905. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bewaart een zestigtal aan Shanu toegeschreven foto’s onder de vorm van glasplaten en clichés.
199 evenement(en) gevonden (101 tot 150)