Agenda: Biennales / Triennales Bethomee-Canger-Carr. C.C.B.

Agenda met evenementen

Geen evenementen gevonden...

Wij denken echter dat de onderstaande evenementen u kunnen interesseren:

FILTRES
Filteren op typen
ALLE
Architectuur
Expo over grafische kunst
Juwelen
Design
Galerij
Permanente expo
Schilderijen
Foto's
Sculpturen
Verschillende technieken
Virtueel / Visueel / Audio Interactive
Vernissage
Varia
Filteren op indicatoren
Speciaal voor kinderen
Speciale gezinnen
Speciale studenten
Article 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Agenda
199 evenement(en) gevonden (101 tot 150)

Familiar Strangers

14 mrt 29 jun
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Met hedendaagse kunst reflecteert Familiar Strangers. The Eastern Europeans op de recente veranderingen in Oost-Europa vanuit een Pools perspectief. De tentoonstelling belicht de rijkdom en complexite

Een duik in de middeleeuwen tijdens een Augmented Reality bezoek aan de Abdij van Fontevraud

2024 13 jul
Tentoonstellingen Virtueel / Visueel / Audio Interactive
Abbaye Royale de Fontevraud
Fontevraud-l'Abbaye - Maine-et-Loire - Pays de la Loire
In de Middeleeuwen was Fontevraud de necropool van de Plantagenet dynastie, die meer dan 3 eeuwen over Engeland heerste. De familie van Eleonora van Aquitanië ligt dan ook begraven in de kerk van de koninklijke Abdij van Fontevraud. Ter gelegenheid van de 900e geboortedag van Eleonora van Aquitanië organiseert de regio Pays de la Loire een originele rondleiding door de Abdij van Fontevraud. Het unieke parcours ’Dans les pas d’Aliénor’, biedt de bezoeker een aantal technologische hoogstandjes.
When We See Us07 feb 17 aug

When We See Us

07 feb 17 aug
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Hoe hebben kunstenaars uit Afrika en haar diaspora het dagelijks leven in de afgelopen eeuw afgebeeld? Koyo Kouoh, directeur en hoofdcurator van Zeitz MOCAA in Kaapstad, en haar team hebben deze vraag
Article 27

Caroline Le Méhauté & Isabella Soupart - Tellus Project

10 apr 24 aug
Tentoonstellingen Varia
Centrale for Contemporary Art
Bruxelles - Bruxelles
Beeldend kunstenaar Caroline Le Méhauté en choreografe Isabella Soupart presenteren Tellus Project, een installatieperformance op het kruispunt van kunst en biologie oftewel biokunst.
Berlinde De Bruyckere21 feb 31 aug

Berlinde De Bruyckere

21 feb 31 aug
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
In 2025 presenteert Bozar voor het eerst een grootschalige solotentoonstelling met werk van Berlinde De Bruyckere (Gent, 1964). In haar beklijvend oeuvre staat de mens en de condition humaine centraal
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

Wild?

18 okt 2024 31 aug
Tentoonstellingen Varia
Muséum des sciences naturelles
Bruxelles - Bruxelles
Allemaal wild? Wat is “wild”? Deze tentoonstelling prikkelt je nieuwsgierigheid en schudt je kritische geest wakker. Herbekijk de verhouding tussen mens en dier. Verken de grens – welke grens? – die het wilde dier van de mens scheidt. Neem een pauze, kijk en luister... de Belgische fauna toont zich van een verrassende kant. “WILD?” is een emotionele ontdekkingsreis waarbij je wilde beesten en jezelf ontmoet. Vanaf 11 jaar.

Magisch Realisme

29 mei 28 sep
Tentoonstellingen
Centre d'Art Contemporain Wiels
Forest - Bruxelles
In een context waarin het kapitalisme leidt tot de uitputting van hulpbronnen, overproductie en aantasting van de bodem, brengt Magisch Realisme kunstenaars en denkers samen die onze levensstijl en vi
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen
Speciaal voor kinderen

Halloween @ Mini-Europe

18 okt 02 nov
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Mini-Europe
Laken - Bruxelles
De miniatuurfiguurtjes van Mini-Europe beleven ook een griezelig seizoen! Kom ze ontmoeten, en de echte heksen en personages die er zijn voor een griezelige goede tijd.

ART DECO. Veranderende samenleving in stijl.

04 jun 04 jan 2026
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Naar aanleiding van het art-decojaar, presenteert de Koning Boudewijnstichting de art-decostukken uit haar collectie. Ontdek hoe deze “moderne” en iconische stijl de veranderende wereld van na de Eerste Wereldoorlog weerspiegelt.

ART DECO. Veranderende samenleving in stijl.

04 jun 04 jan 2026
Tentoonstellingen
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Duik in de schitterende wereld van de art deco. Ontdek hoe deze “moderne” en iconische stijl de veranderende wereld van na de Eerste Wereldoorlog weerspiegelt. Een bruisende periode waarin nieuwe verh

Prikkelarm moment

05 feb 07 jan 2026
Tentoonstellingen
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Bezoek het museum in alle rust. Elke eerste woensdagochtend van de maand organiseren we een prikkelarm moment in het museum. We zetten de geluidsapparatuur uit in het museum (de lichten blijven aan) e
EUROPALIA ESPAÑA: Francisco de Goya08 okt 11 jan 2026

EUROPALIA ESPAÑA: Francisco de Goya

08 okt 11 jan 2026
Tentoonstellingen
Palais des Beaux-Arts de Bruxelles - Bozar
Bruxelles - Bruxelles
Francisco de Goya (1746-1828) verwierf roem met monumentale portretten van de hogere kringen en traditionele scènes van volksfeesten. Maar ook - in schril contrast daarmee - met zijn felle, pakkende u
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Uit de Collectie: Private Passion X Public Duty. Hoet & Matthys-Colle: Through Collectors' Eyes

25 mei 2024 25 jan 2026
Tentoonstellingen Verschillende technieken
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Gent - Flandre Orientale
Waarin verschilt de blik van de museumdirecteur van die van de verzamelaar? Tien jaar na het overlijden van Jan Hoet, oprichter van het S.M.A.K., zoeken we in deze collectietentoonstelling naar de gelijkenissen en de verschillen met de aankopen van Dr. Roger Matthys; oprichter van het V.M.H.K., de voorloper van S.M.A.K.

Everlyn Nicodemus

24 okt 01 feb 2026
Tentoonstellingen
Centre d'Art Contemporain Wiels
Forest - Bruxelles
Haar levenspad bracht Nicodemus van Tanzania naar Zweden, Frankrijk, België en Schotland, waar ze nu al vijftien jaar woont. In de jaren '90 en de vroege jaren 2000 woonde zij in Antwerpen en Brussel,

Nairy Baghramian

24 okt 01 mrt 2026
Tentoonstellingen
Centre d'Art Contemporain Wiels
Forest - Bruxelles
Bekend om haar beeldhouwwerk, ruimtelijke installaties, foto's en tekeningen heeft Baghramian een manier ontwikkeld van onverschrokken experimenteren met een zeldzaam scherpe historische en conceptuel

Een plezier voor het oog! Reusachtig schilderij van Guillaume Bottazzi op het Jourdanplein in Brussel

Tentoonstellingen Schilderijen
Place Jourdan
Etterbeek - Bruxelles
Als u graag een dosis dopamine wilt, kom dan naar het Jourdanplein in Brussel. De Franse kunstenaar Guillaume Bottazzi heeft dit zachte, sensuele en kleurrijke kunstwerk gemaakt. Het is wetenschappelijk bewezen dat het kunstwerk zou moeten bijdragen aan het welzijn. Het schilderij is zestien meter hoog en is gelegen in de Europese wijk. Het publiek kan het voortaan permanent bewonderen. Guillaume Bottazzi is de uitvoerder van meer dan 65 projecten in de openbare ruimte. Hij heeft het grootste schilderij van Japan (900 m²) gemaakt op de muren van het internationale kunstmuseum Miyanomori in Sapporo. De kunstenaar is bijvoorbeeld ook de maker van zes schilderijen van zes bij zes meter in La Défense in Parijs, het grootste openluchtcomplex voor moderne en hedendaagse kunst van Frankrijk. Na tweeënhalve maand werk is het schilderij in de Europese wijk klaar. Het is nu zichtbaar voor het publiek. Dit kunstwerk is zestien meter hoog en zeven meter breed en maakt voortaan deel uit van het erfgoed van Brussel-Hoofdstad. Dit schilderij is een van de eerste abstracte kunstwerken die geschilderd werden op de manier van de oude meesters. De traditionele technieken en de abstracte aard van het schilderij creëren een vreemde vorm, een tweedeling. De kunstenaar schilderde het werk helemaal alleen met fijne penselen en olieverf. De verschillende transparante lagen die over elkaar geplaatst werden geven het schilderij diepte, verstrooid licht en zachte kleuren. Voor hij begon te schilderen, heeft de kunstenaar een doek laten plaatsen zodat hij zo dicht mogelijk kon aanleunen bij de technieken die in het atelier gebruikt worden. De poëtische dimensie van het kunstwerk zal zich uitbreiden over het plein. De kleuren van het schilderij zullen namelijk terugkeren in het stadsmeubilair op het plein, bijvoorbeeld in de parasols van de cafés. Het project werd gesteund door het gemeentebestuur van Etterbeek en uitgevoerd in samenwerking met de Europese Commissie in België en de steun van de Franse ambassade. Meer weten Bottazzi: https://www.guillaume.bottazzi.org

Woensdagnamiddag is gratis!

Tentoonstellingen Visites guidées
Musée BELvue
Bruxelles - Bruxelles
Elke woensdag vanaf 14.00 uur is het BELvue museum gratis toegankelijk.Een goede gelegenheid om kennis te maken met de spelparcours voor kinderen (vanaf 3 jaar - €1/kind), om een geleid bezoek te boek

België kennen als z'n broekzak

Tentoonstellingen Visites guidées
Musée BELvue
Bruxelles - Bruxelles
De kinderen storten zich samen met een gids in een zoektocht door België en zijn geschiedenis. Rollenspellen, tekeningen, uit te voeren missies, kortom de kinderen zijn de acteurs van het bezoek.Het b

De kammen van de Chokwe

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Bij de Chokwe hebben kammen (cisakulo) een dubbele functie. Deze gebruiksvoorwerpen met stevige tanden dienen in de eerste plaats om het haar van mannen en vrouwen te ontwarren. Niettemin kunnen de kammen ook dienst doen als sieraad, ter verfraaiing van het kapsel.

Sea Life Blankenberge

Tentoonstellingen Visites guidées
Sea Life Blankenberge
Blankenberge - Vlaams Gewest
Met meer dan 5.000 zeedieren vormt Sea Life Blankenberge dé ideale uitstap voor gezinnen.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

Ik verveel me nooit… - Alain Séchas

Elke dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
BPS22 Musée d'art de la Province de Hainaut
Charleroi - Hainaut
Séchas opent dit seizoen met een retrospectieve tentoonstelling die, samen met een aantal nieuwe werken, het veelzijdige oeuvre van de kunstenaar laat zien.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

Alles verbranden - Juliette Vanwaterloo

Elke dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
BPS22 Musée d'art de la Province de Hainaut
Charleroi - Hainaut
Door middel van borduurwerk, wandtapijt en kant snijdt activiste Juliette Vanwaterloo feministische, ecologische en dekoloniale kwesties aan.
Speciale volwassenen
Speciale gezinnen

Bleach - Verkooptentoonstelling - Originele tekeningen van de anime

Elke vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 19:00
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La galerie de la Bande Dessinée
Ixelles - Bruxelles
Tot 18 januari 2025 exposeert en verkoopt de Galerie de la Bande Dessinée in Brussel originele tekeningen uit de anime Bleach, gemaakt door de animators van Studio Pierrot.
Speciale volwassenen
Speciale gezinnen

Animation art from the 1980's

Elke vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 19:00
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La galerie de la Bande Dessinée
Ixelles - Bruxelles
Van 15 november 2024 tot 18 januari 2025 organiseert de Galerie de la Bande Dessinée in Brussel een grote overzichtstentoonstelling en verkoop van originele animatietekeningen uit de jaren 80. En het is een wereldprimeur!
Speciale volwassenen
Speciale gezinnen
Singles speciaal
Doven en slechthorenden
Speciale studenten

VERGETEN LANDSCHAPPEN van de middeleeuwen tot de 18e eeuw

Elke donderdag,vrijdag en zaterdag van 14:00 van 18:00
Tentoonstellingen Galerijen
Association du patrimoine artistique
Bruxelles - Bruxelles
De tentoonstelling biedt een denkbeeldige wandeling aan door de Brusselse gemeenten zoals ze er uitzagen over de periode gaande van de Middeleeuwen tot het einde van de 18e eeuw. De uitvergrote historische kaarten/plattegronden en de rijke iconografische documentatie (originele gravures, reproducties van werken en archieven) zullen de bezoeker begeleiden bij zijn (her)ontdekking van deze landelijke gebieden en de activiteiten die er plaatsvonden.

Dialogue

Elke donderdag,vrijdag en zaterdag van 12:00 tot 18:00 van 14:00 tot 19:00 van 12:00 tot 18:00 van 14:00 tot 19:00 van 14:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Foto's
Michèle Schoonjans Gallery
Uccle - Bruxelles
Dialoog, een ontmoeting van stillevens van Denis Brihat en Denise Kwaaitaal in Michele Schoonjans Gallery, Rivoli Brussel in het kader van het Photo Brussels Festival. In de galerie ziet u een uitgelezen selectie van werken die een schitterend beeld geven van het oeuvre van Denis Brihat tussen 1962 en 2010, Kwaaitaal legt de nadruk op haar recent werk sedert 2017.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

Modesties d’André Wostijn

Elke zaterdag en zondag van 10:00 van 18:00 / dinsdag,woensdag,donderdag en vrijdag van 09:00 van 17:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Trinkhall Museum
Liège - Liège
Monografische tentoonstelling
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

À l'œuvre

Elke zaterdag en zondag van 10:00 van 18:00 / dinsdag,woensdag,donderdag en vrijdag van 09:00 van 17:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Trinkhall Museum
Liège - Liège
Thematische tentoonstelling met zo'n dertig kunstenaars uit onze collectie
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

STEREO Ontdekkingsreizigers & Toeristen - Reisfotografie 1880-1930

/ woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag
Tentoonstellingen Foto's
TinyGallery-Brussels
Ixelles - Bruxelles
Deze tentoonstelling dompelt bezoekers onder in de gouden eeuw van reisfotografie via stereoplaten en stereoscopen, en biedt een unieke 3D-ervaring. Het toont de technologische prestatie en benadrukt het werk van amateur- en exploratieve fotografen, zowel mannen als vrouwen, die landschappen, culturen en historische momenten over de hele wereld documenteerden.
Speciale volwassenen

Gilbert Shelton - The Freak Brothers

Elke vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 19:00
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
La galerie de la Bande Dessinée
Ixelles - Bruxelles
Van 1 to 31 maart 2025 stelt de Galerie de la Bande Dessinée in Brussel de originele tekeningen en illustraties tentoon van Gilbert Shelton, legende van de indie Amerikaanse comics.

Galerij van de Mens

(elke week)
Tentoonstellingen Permanente expo's
Muséum des sciences naturelles
Bruxelles - Bruxelles
Van Sahelanthropus tot Homo sapiens en van embryo tot volwassene: verken de evolutie van de mens en zijn lichaam in deze gloednieuwe zaal, de “Galerij van de Mens - Onze evolutie, ons lichaam”. Om te beginnen, leiden fossielen en 3D-reconstructies je langs het grillige pad van 7 miljoen jaar evolutie. Ontdek vervolgens op een interactieve manier de aanpassingen die ons van onze voorlopers onderscheiden (grotere hersenen, kleinere tanden ...). Buig je dan over de wonderlijke werking van de complexe machine die ons menselijk lichaam is. Achterhaal hoe je lichaam steeds verandert, hoe het werkt, wat het nodig heeft om te overleven en om zich voort te planten (dit kan zelfs je pubers boeien ;-)
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Article 27

OFF VOICES - Candice Breitz

Elke dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 10:00 tot 18:00
Tentoonstellingen Verschillende technieken
BPS22 Musée d'art de la Province de Hainaut
Charleroi - Hainaut
Voor haar eerste solotentoonstelling in België stelt Candice Breitz de massacultuur en de methodes die gebruikt worden om onze aandacht te krijgen in vraag.
Article 27

Na regen komt...

Elke dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 10:00 tot 17:00
Tentoonstellingen Varia
Musée des égouts
Bruxelles - Bruxelles
In mei 2024 regende het maar liefst 23 dagen. Weinig mensen waren afgelopen lente blij met dat nieuwe record, maar het Riolenmuseum gaat graag dieper in op dit actuele onderwerp. Met ons nieuwe thema willen we het grote publiek graag wijzen op oplossingen om regenwater duurzamer te beheren. In de stad kan water immers steeds moeilijker doordringen in de bodem. Brussel is geen uitzondering, maar er bestaan al een aantal inspirerende projecten in verschillende wijken.

SAPIENS GOT TALENT TENTOONSTELLING IN HET DONKER

Elke zaterdag en zondag van 13:00 tot 17:00 / maandag,dinsdag,woensdag,donderdag en vrijdag van 10:00 tot 17:00
Tentoonstellingen Varia
Préhistomuseum
Awirs - Liège
De grote uitvindingen van de Prehistorie komen tot leven via jouw zintuigen Ontdek de geheimen van prehistorische voorwerpen zonder ze te zien. Elk voorwerp vertelt het verhaal van een grote uitvinding uit de prehistorie die je verbeelding prikkelt en je intiem verbindt met onze voorouders. Deze tentoonstelling is een uitnodiging om de geschiedenis op een bijzondere en zeer persoonlijke manier te verkennen.

De lijst, wat een geschiedenis!

Elke maandag,dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag en zaterdag van 10:00 van 18:00
Tentoonstellingen Permanente expo's
Schleiper Art Gallery
Sint-Gillis - Bruxelles
De firma Schleiper, meester lijstenmaker sinds 1892, kan bogen op een geschiedenis van meer dan honderd jaar. Geen wonder dat de lijsten de echte sterren deze overzichtstentoonstelling zijn. Met zo'n 70 stukken biedt de tentoonstelling een beknopt maar volledig overzicht van de lijst door de eeuwen heen.

Virtueel bezoek van het BELvue

(elke week)
Tentoonstellingen Virtueel / Visueel / Audio Interactive
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Dompel uzelf onder in het hart van de permanente tentoonstelling van het museum met onze virtuele rondleiding. U ontdekt onze zeven zalen en onze galerij met 200 Belgische voorwerpen alsof u er zelf bij bent! U kunt ook meer te weten komen over acht voorwerpen of thema's die ons bijzonder nauw aan het hart liggen. Elke kleur komt overeen met een taal: Geel: Nederlands Paars: Engels Rood: Duits Turkoois: Frans Een project gerealiseerd met de steun van visit.brussels

Bezoek van de permanente tentoonstelling met gids

Elke maandag,dinsdag,woensdag,donderdag,vrijdag,zaterdag en zondag van 11:00 tot 19:00
Tentoonstellingen Visites guidées
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Par Choix parmi une sélection : AlterBrussels, Arkadia, Be, guided, Brussel Babbelt, CAP Erfgoed voor Iedereen, E-guides, Itinéraires, GBB - Gidsen voor Brussel en BElgië, Discover-B, Korei. Musée BELvue.

Trammuseum

Tentoonstellingen Varia
Trammuseum
Sint-Pieters-Woluwe - Bruxelles
Het Museum voor het Stedelijk Vervoer te Brussel (MSVB) werd in 1982 opgericht door werknemers van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer van Brussel (MIVB) en enkele liefhebbers die gepassioneerd bezig waren met het openbaar vervoer.

Online tentoonstellingen

Tentoonstellingen
Musées royaux des Beaux-Arts de Belgique
Bruxelles - Bruxelles

Virtueel bezoek aan het Museum voor Natuurwetenschappen

Tentoonstellingen Visites guidées
Muséum des sciences naturelles
Bruxelles - Bruxelles

Space Hero

Tentoonstellingen Varia
Euro Space Center
Libin - Région Wallonne
U kruipt alleen,met uw gezin of met vrienden in de huid van een Space Hero en neem deel aan een ruimtemissie. Dit rollenspel op tablet speelt zich buiten af. U kruipt in de huid van een Space Hero en aan de hand van een tablet neemt u deel aan een ruimtemissie in open lucht. U reist doorheen de ruimtetijd van 4 werelden: de verovering van de ruimte, telecommunicatie, sterrenkunde en ruimte-industrie. U gaat uitdagingen aan (denkvermogen, bekwaamheid, waarneming) en wint punten naargelang de snelheid en de juistheid van uw antwoorden... maar ook van de eigenschappen van uw personage! Vergis u dus niet, kies de goede avatar!

De lantaarnplaatjes van Henry Morton Stanley

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De collectie van Henry Morton Stanley bevat een zeldzame reeks van 63 lantaarnplaatjes, een deel van de memorabilia die Denzil M. Stanley in 1954 heeft geschonken aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika ter nagedachtenis aan zijn vader, Henry Morton Stanley (1841-1904), de beroemde ontdekkingsreiziger die Midden-Afrika doorkruiste. Lantaarnplaatjes werden lang geleden al gebruikt om afbeeldingen te tonen. In de 19de eeuw ging men lantaarnplaatjes vooral gebruiken in het onderwijs. Zo een lantaarnplaatje bestaat uit twee dunne glasplaatjes waartussen een afbeelding geklemd zit. Aanvankelijk werden dunne kleurlaagjes met de hand op de glasplaatjes aangebracht. Door de ontwikkeling van het procedé met droge platen en het gebruik van sterker licht, werd het mogelijk om foto’s – en in het geval van Stanley ook fotografische en gegraveerde reproducties – te projecteren. Het plaatje zat in een lantaarn en er werd gaslicht door gestuurd om de afbeelding te projecteren voor het publiek. Stanley liet de lantaarnplaatjes zien tijdens zijn voordrachten, net zoals we dat vandaag doen met een dia- of PowerPointpresentatie. Om de verkoop van zijn publicaties te financieren, gaf hij regelmatig lezingen aan zowel genootschappen van geleerden als op professioneel georganiseerde tournees, waarmee hij veel succes oogstte. Dit bracht Stanley van Groot-Brittannië tot in Australië en Nieuw-Zeeland, en in de jaren 1890 doorkruiste hij de hele VS. Stanley was heel bedreven in het projecteren van de lantaarnplaatjes. Niet alleen kon hij er de aandacht van het publiek mee vasthouden en zijn reisverhalen mee onderbouwen, de plaatjes kwamen ook tegemoet aan het verlangen van de toehoorders naar tastbaar exotisme. Ze beelden de meeste ontdekkingsreizen van Stanley af: van de zoektocht naar Livingstone in 1871-1872 tot de redding van Emin Pasha in 1887-1890. De voor ‘thuisreizigers’ bedoelde plaatjes schetsten de gebruikelijke stereotiepen en propaganda die op dat moment gangbaar waren in de verschillende koloniale grootsteden en bij hun publiek. Omdat lantaarnplaatjes fragiel zijn, zijn er momenteel nog slechts weinig te vinden. Vandaag worden ze beschouwd als een uiter

De sculpturen van Jane Tercafs

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Jane Tercafs (1898-1944) liep school aan de academies van Luik en Brussel. Ze maakte furore als beeldhouwster in de woelige politieke, economische en culturele jaren van het interbellum. Tussen 1935 en 1940 verbleef ze driemaal in Belgisch Congo. Het KMMA conserveert een deel van haar archieven en is ook een van de weinige instellingen die een deel van haar oeuvre bewaart waarvoor ze inspiratie zocht in de regio van de Uele: een twintigtal beeldhouwwerken in hardsteen, gips of brons, een tiental schetsen en vijf bas-reliëfs in gips. Door haar contacten met de vrouwelijke bevolking kon Tercafs zich probleemloos onderdompelen in de Yogo- en Meje-culturen van Uele. Haar onafhankelijkheid ten opzicht van de koloniale administratie, waarmee ze ten andere op gespannen voet stond, vergemakkelijkte haar integratie. Naast beeldende kunst hield ze zich ook bezig met etnografisch en taalkundig onderzoek en onderhield ze geregelde contacten met de Commissie voor de bescherming van de inheemse kunsten en ambachten (COPAMI). Ze deed ook een aantal ‘archeologische’ vondsten in de Api-regio, die haar aanzetten bepaalde lokale culturele kenmerken in verband te brengen met het oude Egypte. Zoals veel tijdgenoten kwam de kunstenares in opstand tegen de westerse assimilatie en de verwoestende impact ervan op de zogenaamd ‘traditionele’ kunst, maar ze negeerde daardoor wel de dynamiek van toe-eigening die zich voltrok. Tercafs observeerde de contacten tussen de kolonisator en de lokale gemeenschap, met name de rekrutering door de katholieke missies en de impact van hun kunstateliers, evenals de verzameling van materiële cultuur door de Europeanen. Los van de ‘etnografische’ portretten die in de koloniale periode in de mode waren, slaagde Jane Tercafs er in het portret van een persoon, de ideale voorstelling en de zoektocht naar vormelijke perfectie te verzoenen. Bij de verwerving van de beeldhouwwerken door het KMMA waren echter hun ‘etnografisch’ karakter en de getuigenis die ze vormen van het ‘traditioneler’ Afrika doorslaggevend.

Henry Rosy en de gaza wuli-initiatie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Henry Rosy werkte van 1933 tot 1939 als landbouwingenieur van de Staat in de regio van de Ubangi in Congo. Hier verzamelde hij voor het Museum meer dan 400 objecten. Dankzij de begeleidende etnografische aantekeningen en honderden foto’s kan deze collectie goed in haar originele context worden gesitueerd. Henry Rosy verbleef twee jaar bij de Ngbaka in de regio van Gemena vanwaar hij een reeks voorwerpen en foto’s meebracht die nauwkeurige informatie verstrekken over de mannelijke initiatieritus, de gaza wuli, en over de vrouwelijke overgangsritus, de gaza wuko. In 1936 kreeg Henry Rosy de kans deze twee belangrijke ceremonieën bij te wonen in de dorpen Lengbwelle en Bombakabo, ten westen van de stad Gemena. De fotografische getuigenissen die hij hierover meebracht, werden een onweerlegbare studiebron voor de culturele geschiedenis van deze streek. De hier voorgestelde fotoselectie illustreert het besnijdenisritueel van de mannen in Bombakabo. Henry Rosy kreeg de toestemming de initiatieruimte te betreden en werd zo een bevoorrechte ooggetuige. Als landbouwingenieur onderhield Henry Rosy een voortdurend contact met de wetenschappers van de afdeling Etnografie, Jozef Maes en Olga Boone. Door zijn nauwkeurige en relevante waarnemingen is zijn veldwerk een echte etnograaf waardig. Uit de briefwisseling blijkt zijn diepe eerbied voor de cultuur van de samenlevingen waarmee hij in aanraking kwam, een vrij uitzonderlijke ingesteldheid in de koloniale context van de jaren dertig. Hij bouwde een wederzijdse vertrouwensrelatie op met zijn Congolese gesprekspartners, en beschikte over een trefzeker observatietalent. Die troeven verleenden hem toegang tot getuigenissen en informatie die in grote mate bijdroegen tot de kennisuitbreiding over dit cultuurgebied in het noordwesten van de DR Congo.

De etnografische veldfoto’s van Auguste Bal

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Auguste M. Bal was territoriaal agent in het district Bangala van het voormalig Belgisch Congo. Bal toonde een grote interesse voor de cultuur van de Mbuja, de Ngombe en andere volkeren die in het district leefden. Hij was een uitstekend waarnemer die nauwkeurige en waardevolle informatie optekende. Het museum bezit 142 etnografische veldfoto’s van Bal, die een waardevolle bron zijn voor studies over de Congolese provincies Equateur en Mongala. Eind 1931 werd aan lokale ambtenaren in Congo gevraagd om vuurmakers uit verschillende gebieden te verzamelen en die op te sturen naar het Museum van Belgisch Congo in Tervuren. De vraag kwam van Joseph Maes die toen hoofd van de afdeling Volkenkunde was. Auguste Bal reageerde meteen en stuurde in januari 1932 een set vuurmakers op, samen met een tekst van drie pagina’s over de verschillende aspecten van het vuur maken bij de Lobo. De nauwkeurigheid van deze informatie zette Maes er toe aan meer inlichtingen op te vragen bij Bal, over de tradities en gebruiken van de verschillende volkeren in het district Bangala. De enquête over vuurmakers betekende voor Bal het begin van een lange correspondentie met verschillende museumconservators en hij groeide uit tot een nauwe medewerker van het museum. Hij verzamelde tal van legenden en verdiepte hij zich in de geschiedenis van verschillende bevolkingsgroepen. Hij beschreef ook rituelen en dansen en noteerde zorgvuldig basisgegevens over etnografische voorwerpen. Hij verzamelde relatief weinig – een dertigtal – etnografische objecten voor het museum, maar had een belangrijke bijdrage tot de ontwikkeling van de etnografische documentatie over een uitgestrekt gebied in Congo.

De hoofdrolspelers van de Onafhankelijkheid

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bewaart de archieven van Jules Gérard-Libois (1923-2005). Hij was de oprichter van het Afrika Studie- en Documentatiecentrum (ASDOC). Dit befaamde centrum is nu in het KMMA opgenomen als de afdeling Eigentijdse Geschiedenis. De archieven van Jules Gérard-Libois bevatten, onder andere, een belangrijke verzameling foto’s die informatie verschaffen over de evenementen en de figuren die een ingrijpende rol gespeeld hebben bij de onafhankelijkheid van Congo en gedurende de postkoloniale periode. Deze bevatten bovendien geluidsopnames van de onderhandelingen tussen België en Congo uit 1960, evenals een collectie werken en tijdschriften. De archieven werden opgebouwd tussen 1958 en 2004 tijdens de volledige beroepsactiviteit van Gérard-Libois. Dit gebeurde in het kader van publicatieprojecten van werken gewijd aan de politieke evolutie van Congo en de Belgisch-Congolese betrekkingen, wat de belangrijkste onderzoeksdomeinen waren van het Centrum voor socio-politiek onderzoek en informatie (Centre de recherche et d'information socio-politiques ou CRISP ), dat ook door Gérard-Libois opgericht werd. Deze werken waren vooral bestemd om Congolese onderzoekers toegang te verschaffen tot betrouwbare bronnen over de geschiedenis van Congo. De archieven overspannen een heel groot stuk van de Congolese geschiedenis, gaande van 1940 tot het moment dat Laurent Désiré Kabila in 1997 aan de macht komt. Een heel belangrijke reeks is gewijd aan de werken van de Belgische parlementaire Onderzoekscommissie over de omstandigheden van de moord op Patrice Lumumba, de toenmalige eerste minister van Congo, in januari 1961. J. Gérard-Libois zetelde als expert in deze commissie in 2000-2001. De tweede belangrijke reeks is die over de rol van Che Guevara in de Congolese guerrilla in 1965. De andere reeksen handelen over Congo tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945), de periode voorafgaand aan de onafhankelijkheid van 1960, de opstanden tijdens de jaren 1960, het regime van Mobutu (1965-1993), het traject van Laurent Désiré Kabila (1979-1999), enz.

De schetsboeken van de ontdekkingsreizigers

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
In 1899 gebruikte het tijdschrift Le Petit Bleu voor het eerst de uitdrukking “explorateurs croquistes” (ontdekkingsreizigers-schetsers) om bepaalde werken mee aan te duiden. De uitdrukking kan gebruikt worden om het geheel van grafische kunst te typeren dat geproduceerd werd tijdens drie belangrijke ondernemingen van koning Leopold II: het Comité d'Études du Haut-Congo, de Association Internationale du Congo et de Onafhankelijke Congostaat. De auteurs van de schetsen, tekeningen, aquarellen en schilderijen waren medewerkers van Henry Morton Stanley, militairen van de expedities van de Onafhankelijke Congostaat, of agenten van de administratie. De werken van deze amateur-kunstenaars vormen een soort visuele encyclopedie die kun kennis weergeeft over een omgeving die hen vreemd was en die ze zich probeerden eigen te maken en te delen onder elkaar of met hun familie. Het corpus bevat portretten, afbeeldingen van lichamen en lichaamskunst, van Europese posten en dorpen uit de Evenaarsprovincie, van de Uele, van de Nijl (in de enclave van Lado), van Katanga en van Neder-Congo. We vinden voorstellingen van de materiële cultuur van deze regio’s, alsook tekeningen van insecten, fauna en flora. Bepaalde voorstellingen zouden een lang leven kennen en erg gewaardeerd worden door de professionele makers van koloniale kunst: de stroom, de prauwen, de zonsondergangen, de dansen. Deze grafische kunst vervolledigt de fotografie door er kleur aan toe te voegen of door bepaalde onderwerpen weer te geven die door de beperkingen van de techniek toen nog niet goed konden worden gefotografeerd. De geschriften van deze ontdekkingsreizigers laten toe om hun afbeeldingen in een precieze context te situeren. Samen weerspiegelen de afbeeldingen en de geschriften het historisch kader, de uiteenlopende culturele werelden en ook de brutaliteit van die tijd. Ze laten ook zien hoe westerse kunstenaars moeite hadden om het landschap weer te geven, en vooral het licht, in streken die helemaal niet dezelfde kenmerken vertoonden als in het Noorden. De tentoonstelling van schilderijen van Edouard Manduau in België werd van commentaar voorzien door de kunstcritici. Het Belgisch publiek verwonderde zich over het kleurenpalet en de tonaliteit van het equatoriaal regenwoud. De relatie tussen de afbeeldingen die ter plaatse werden gemaakt, de illustraties van de reisverslagen en tenslotte de fotografie werd nog niet voldoende bestudeerd. Deze buitengewone bronnen liggen klaar om het voorwerp te vormen van een nieuw multidisciplinair onderzoek.

Een Magritte Museum in Brussel

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée Magritte Museum
Bruxelles - Bruxelles
De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België bezitten de grootste verzameling werken van René Magritte ter wereld. Alle periodes uit de loopbaan van de kunstenaar zijn erin vertegenwoordigd, en ook alle expressievormen waarvan hij gebruik heeft gemaakt – olieverfschilderijen, tekeningen, gouaches, affiches, reclamewerk, brieven, foto’s, sculpturen, films en andere documenten. De collectie heeft een interessante geschiedenis. Zij is het resultaat van doordachte aankopen en milde schenkingen. Daarom wil ik van ganser harte eer betonen aan degenen die tot de vorming ervan hebben bijgedragen. Georgette Magritte en vervolgens Irène Scutenaire-Hamoir legateerden aan de Koninklijke Musea enkele van de meesterwerken waaraan het Magrittemuseum vandaag zijn uitstraling ontleent. Mijn dank gaat uit naar alle donateurs en donatrices: mevr. Germaine Hergé-Kieckens, de Provincie Brabant, Maurice Rapin en Mirabelle Dors. Ook de namen van baron en barones Gillion Crowet mogen hier niet onvermeld blijven: tegelijk met de schenking-inbetalinggeving van hun collectie symbolistische en art nouveau werken verklaarden zij zich akkoord met een langdurig depot van hun werken van Magritte. Mogen al onze weldoeners dit project als een blijvende getuigenis van onze erkentelijkheid beschouwen. Deze unieke collectie verdiende een eigen bewaarplaats in de hoofdstad van Europa. Al in 1984 maakte Philippe Roberts-Jones, de toenmalige hoofdconservator van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, van de Magrittezaal één van de sterke punten van het Museum voor Moderne Kunst. Sindsdien bleef de Magritteverzameling aangroeien, zij begon zelfs andere verdiepingen van het museum te ‘overwoekeren’, en in 2005 kwam de toekomst ervan in een spectaculaire stroomversnelling terecht. Dankzij Charly Herscovici, voorzitter van de Stichting René Magritte, werden in Parijs de eerste contacten gelegd met de verantwoordelijken van de Frans-Belgische groep GDF Suez. Het idee om het toekomstige Magrittemuseum onder te brengen in het huis Altenloh aan het Koningsplein kreeg toen vorm. Dit beschermde gebouw was in 1984 gerestaureerd en werd sindsdien onder meer gebruikt voor tijdelijke tentoonstellingen en voor de presentatie van 19de-eeuwse kunst. Tussen Suez en Magritte bestond al een band: ter gelegenheid van de viering van 175 jaar België steunde Suez de schitterende tentoonstelling Magritte en de fotografie die door de Stichting René Magritte werd georganiseerd. En iets langer geleden werkte de groep ook mee aan de grote retrospectieve tentoonstelling ter herdenking van de 100ste verjaardag van de kunstenaar, een tentoonstelling die door de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België werd ingericht. Een eerste ontwerp werd uitgewerkt en verfijnd met de noodzakelijke museale elementen voor ogen maar tegelijk ook vanuit een originele invalshoek: die van een competentiemecenaat, uniek voor België, een land dat noch over een adequate wetgeving betreffende het ondernemingsmecenaat beschikt, noch over een fiscale wetgeving die deskundigheidsinterventies ondersteunt. Na moeizame onderhandelingen werd een voorlopig contract opgesteld. De onzekere toestand van de Belgische politiek in 2007 zette een rem op het project, maar tijdens de behandeling van de ‘lopende zaken’ konden de museummedewerkers inmiddels wel de financiële vooruitzichten en commerciële strategieën onder de loep nemen. Dit onderzoek gebeurde in nauwe samenwerking met het adviesbureau McKinsey en leidde tot de positieve conclusie dat het project een stevige grondslag had. Nu was het alleen nog wachten op de vorming van een nieuwe regering om met de uitvoering van de plannen te beginnen. De benoeming van minister Sabine Laruelle aan het hoofd van het Federaal Wetenschapsbeleid maakte de heropening van het dossier mogelijk. Op 29 februari 2008 werd voor de verzamelde pers het contract ondertekend tussen: de federale overheid in de persoon van vice-eerste minister Didier Reynders, verantwoordelijk voor de Regie der Gebouwen, en van minister Sabine Laruelle voor de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België; GDF Suez in de persoon van haar voorzitter directeur-generaal Gérard Mestrallet; en de Stichting René Magritte die vertegenwoordigd werd door haar voorzitter Charly Herscovici. Op 27 mei 2008 werd met de onthulling van het door GDF Suez gerealiseerde gevelzeil het startsein voor de werkzaamheden gegeven. Het half geopende gevelgordijn toonde een Rijk der lichten dat door middel van zonnepanelen avond na avond zijn licht over het Koningsplein verspreidde. Dit veelzeggende embleem van het toekomstige Magrittemuseum ging de wereld rond, trok de aandacht van de pers en ontlokte enthousiaste reacties aan talrijke internetgebruikers. Ik heb het genoegen om namens de instelling waarvan ik de leiding waarneem, bijzondere dank te betuigen aan de ondertekenaars van het akkoord dat voor ons de aanvang van een buitengewoon avontuur betekende. In dit project heeft GDF Suez een heel belangrijke rol gespeeld door de interventie van teams van specialisten die, net als Fabricom GTI, AXIMA Contracting en INEO media system, in hun vakgebied tot de absolute top worden gerekend. De visie van deze grote internationale groep opende voor het museum perspectieven op nieuwe toepassingen inzake duurzame ontwikkeling en recente technologieën, groene energie en interactiviteit. GDF Suez en de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België vormden samen een ploeg die in een geest van constructieve samenwerking, hartelijkheid en enthousiasme, door eenzelfde ambitie werd gedreven: de vele soorten kwaliteitsvol vakmanschap en ervaring van GDF Suez inzetten om een ideale plek te creëren voor de ontdekking van het oeuvre van een kunstenaar die het gedachtegoed – en niet alleen de kunst – van de 20ste eeuw diepgaand heeft beïnvloed. Al bezit onze instelling op wereldvlak het grootste ensemble werken van Magritte, toch wilden wij deze selectie nog verruimen. Met de vriendschappelijke hulp van Charly Herscovici, voorzitter van de Stichting René Magritte, werden talrijke Belgische en buitenlandse musea en particuliere verzamelaars bereid gevonden om ons project te steunen door kunstwerken in bewaring te geven of uit te wisselen. De bezoeker zal daardoor tal van juweeltjes kunnen ontdekken die nog steeds in privébezit zijn. Ik ben deze verzamelaars oneindig dankbaar, temeer omdat het museum vanaf 2011 een ruimte zal reserveren voor tijdelijke tentoonstellingen over verschillende facetten van het werk van Magritte – om te beginnen over zijn artistieke relaties met persoonlijkheden als Miró, Breton, Cornell en Dalí. In dat perspectief is de relatie met de grote musea en de verzamelaars van Magrittes werk van essentieel belang, waarbij onze bruikleengevers, naar ik hoop, de voornaamste ambassadeurs van het oeuvre van het Magrittemuseum zullen worden. Onder de partnerships van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten draagt één in het bijzonder grote toekomstverwachtingen in zich: de samenwerking met The Menil Foundation in Houston, geleid door Josef Helfenstein. Dit belangrijke Amerikaanse instituut, in zijn door Renzo Piano ontworpen architecturale kader, lag aan de basis van het eerste grote wetenschappelijke werk over Magritte: de vijfdelige 'catalogue raisonné' onder leiding van wijlen David Sylvester. De tussen 1992 en 1997 verschenen boeken vormen een unieke bron van informatie en tevens een basisdocumentatie die door de Koninklijke Musea gaandeweg zal worden aangevuld en bijgewerkt, in alliantie met The Menil Foundation. Voor de Koninklijke Musea was de associatie met GDF Suez en met de Stichting René Magritte uiterst belangrijk. Het resultaat van deze samenwerking - in het teken van professionaliteit en uitmuntendheid - zal niet alleen voor de stad en het gewest Brussel maar voor de hele Belgische federale staat een hefboom zijn tot culturele en economische ontwikkeling, een stimulans voor het intellectuele leven en een toeristische trekpleister. Op het Koningsplein, in hartje Brussel, in het centrum van Europa, op een historische plek met een levend verleden, kan René Magritte voortaan de waardering genieten die hij verdient vanwege een cultuur waarop hij een onuitwisbare stempel heeft gedrukt met zijn rijke maar ook kritische gedachtegoed en zijn poëtische maar ook subversieve verbeelding.

De stedelijke fotografie van Joseph Makula

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Joseph Makula trad in 1956 als eerste en enige Congolese fotograaf in dienst bij Congopresse, het officiële agentschap van Belgisch Congo. Hij had het vak geleerd in het leger en al wat ervaring opgedaan bij een krant. Makula fotografeerde voornamelijk het dagelijkse leven van de stedelijke Congolese middenklasse waartoe hij zelf behoorde en met wie hij zich duidelijk kon identificeren. Een van zijn onderwerpen was het hoger technisch onderwijs dat in de jaren 1950 werd uitgebouwd voor jongens en meisjes. Hij bracht heel wat zogenaamde “évolué’s” voor zijn lens, die een nieuwe Congolese elite vormden. Bij gebrek aan initiatieven van de koloniale overheid organiseerden zij zelf onderwijs voor vrouwen die veelal zonder opleiding of slechts laaggeschoold op de arbeidsmarkt terecht kwamen. De vrij intieme foto’s die Makula nam van de interieurs van “évolué's” weerspiegelen duidelijk de verwantschap tussen de fotograaf en de personen die werden gefotografeerd. Makula nam in vergelijking met zijn Europese collega's opvallend minder foto’s van officiële aangelegenheden en van het bezoek van hooggeplaatste buitenlandse gasten. Hij reisde ook veel minder. Hoewel we enkele foto’s van verre provincieplaatsen terugvinden, is het duidelijk dat hij vooral in of in de buurt van de hoofdstad Leopoldstad werkte. Foto's van het Congolese dorpsleven zijn helemaal afwezig in zijn oeuvre. Het is onduidelijk of de opvallende contrasten tussen de foto's van Makula en zijn Europese collega's te maken hebben met zijn persoonlijke voorkeuren dan wel met beslissingen van zijn oversten. Na de onafhankelijkheid leidde Makula een hele generatie van fotografen voor Congopresse op, onder wie ook de eerste en enige vrouw, Mpate Sulia. Mobutu vertrouwde hem een aantal belangrijke opdrachten toe. Tussen 1981 en 1991 had hij zijn eigen studio Photo Mak in Lemba (Kinshasa). Een van zijn dochters werkt ook als fotografe.

Realiteit en fictie in de etnografische fotografie van de jaren 1950

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bezit een vrij volledige reeks foto’s van de Voorlichtingsdienst van Belgisch Congo en Ruanda-Urundi, beter gekend onder de naam Inforcongo. Deze dienst werd opgericht in het begin van de jaren 1950 door het Ministerie van Koloniën om te zorgen voor een positieve beeldvorming over de koloniale onderneming. Veel foto's hebben betrekking op de materiële verwezenlijkingen van de kolonisator, terwijl andere de ingrijpende economische en sociale transformaties van de Congolese samenleving in beeld brengen. De collectie bevat eveneens een opmerkelijke reeks foto’s van traditionele dansen. Kenmerkend voor deze foto’s is de spanning tussen realiteit en fictie, en hun ambigue aanspraak op ‘authenticiteit’. Twee bijzonder productieve en gelauwerde fotografen van Inforcongo waren Carlo Lamote en Henri Goldstein, die zich met veel ijver ook toelegden op etnografische fotografie. Geïnspireerd door het ideaal van de ‘ontdekkingsreiziger’ waren ze voortdurend op zoek naar interessante volkenkundige onderwerpen. Ze waren overtuigd van het feit dat de lokale tradities snel definitief zouden verdwijnen. Om die reden moesten deze snel op de fotografische plaat worden vastgelegd. De traditionele dansen en riten die ze wilden ‘ontdekken’ en documenteren, werden echter vaak door hun eigen toedoen georganiseerd. Ze werden hierbij geholpen door territoriale agenten of missionarissen en ze beschikten over een bijzonder budget om de voorbereidingen en opvoeringen ter plaatse te sponsoren. Met het oog op een ‘objectieve’ registratie werden alle elementen die het resultaat waren van Europese import of beïnvloeding verwijderd vooraleer er gefotografeerd werd. Dit werd nodig geacht opdat de beelden een ‘echte authenticiteit’ zouden hebben. Veel van de traditionele dansen werden hierdoor niet ‘ontdekt’ maar veeleer ‘(her)uitgevonden’. De foto’s werden niettemin gecatalogeerd als wetenschappelijke documentatie, en ze worden tot op vandaag nog vaak kritiekloos gebruikt als objectieve tijdsdocumenten.
199 evenement(en) gevonden (101 tot 150)