Over
De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België stelt graag een reeks van drie lezing voor aan de nieuwe generaties kunsthistorici, curatoren en onderzoekers over de Belgische avant-garde, de specificiteiten van werken met papier in museale context, en de rol die papier speelde binnen de Belgisch avant-garde. Dit evenement is de feestelijke afsluiting van het onderzoeksproject ''BePaper – Belgian Art on Paper in a European Perspective. 1918-1950'' dat in 2020 van start ging.
**Deze conferentie wordt in het Engels gehouden**
Tijdens deze lezing wordt ingegaan op de vragen waarom en hoe een grote verscheidenheid aan Belgische klassieke avant-gardekunstenaars zich tijdens het interbellum tot papier wendden. Het gebruik van papier diende verschillende esthetische, artistieke en praktische redenen die zullen worden belicht aan de hand van verschillende case studies uit de collectie van de Koninklijke Musea.
Sarah Eycken is doctoraatsstudente aan de Katholiek Universiteit Leuven, waar ze een proefschrift voorbereidt over Belgische historische avant-garde werken op papier in nauwe samenwerking met de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België. Ze heeft een master in Kunstwetenschappen en Westerse Literatuur en heeft een sterke interesse in de relatie tussen woord en beeld, tijdschrift- en drukcultuur, en natuurlijk artistieke experimenten met papier.