Over
Mangrove School, Sónia Vaz Borges & Filipa César et al, video & 16 mm transferred to video, 2K, sound, color, 35’, 2022, PT, FR, SP, GB, DE, Guinea-Bissau Creole ST EN
'We keerden terug naar Guinee-Bissau om de omstandigheden van de leerlingen in de guerrillascholen van de mangroves te onderzoeken. In plaats daarvan werden we al snel zelf leerlingen, en onze eerste les was om te leren lopen. Als je rechtop loopt en je hielen eerst op de grond zet, glijd je prompt uit en val je in de dammen van het overstroomde rijstveld of kom je vast te zitten in de mangrovemodder. Je moet je lichaam laten zakken, je knieën buigen en je tenen verticaal in de modder steken, om je armen naar voren te strekken in een bewuste en aanwezige beweging. In de mangrove school leert men met het hele lichaam.'
Sónia Vaz Borges is een interdisciplinair militant historicus en sociaal-politiek organisator. Ze promoveerde in filosofie aan de Humboldt Universiteit van Berlijn. Ze is de auteur van het boek ‘Militant Education, Liberation Struggle; Consciousness: The PAIGC education in Guinea Bissau 1963-1978’, (Peter Lang, 2019). Als onderdeel van haar academische werk aan de Humboldt Universiteit ontwikkelt Vaz Borges een boekvoorstel rond het concept van het 'wandelend archief' en processen van herinnering en verbeelding.
https://www.soniavazborges.com/
Filipa César houdt zich bezig met filmmaken, schrijven en het cureren van bijeenkomsten. Ze is geïnteresseerd in de fictionele aspecten van filmmontage, de poreuze grenzen tussen bewegend beeld en de ontvangst ervan, en de economieën, poëtica en politiek die verbonden zijn aan filmpraktijken. Césars onderzoek naar de verbeelding van de bevrijdingsbeweging in Guinee-Bissau, als laboratorium voor dekoloniserende epistemologieën, begon in 2011 en leidde tot veel collectieve projecten zoals Luta ca caba inda en Mediateca Onshore. Haar werk is internationaal gepresenteerd op filmfestivals, biënnales en kunstpodia.