A propos
Fairuz Ghammam, Maryam Kamal-Hedayat en Zohra Benhammou & Romy Mana worden alle vier in hun filmpraktijk geïnspireerd door verhalen dicht bij huis. In hun kortfilms Cultuur, Genderless en Dagen zoeken ze samen met hun familieleden naar woorden voor wat ze met elkaar delen en waarin ze met elkaar verschillen.
Fatima-Zohra Ait El-Maâti gaat met de filmmakers in gesprek over familiebanden en de persoonlijke verhalen van hun ouders of hun zus. Verhalen die dankzij de stem van de dochters gedeeld worden met een breder publiek.
Registreer via het formulier op deze pagina.
19:00 kortfilms
20:00 gesprek tussen Fatima-Zohra Ait El-Maâti, Fairuz Ghammam, Maryam Kamal-Hedayat en Zohra Benhammou & Romy Mana (in het Nederlands)
Fairuz Ghammam studeerde af als experimenteel filmmaker in een tijd dat categorisering nog in de mode was. Ze werkt als editor, cinematograaf en regisseur in cinema, voorbij genres en formats. In haar praktijk onderzoekt Fairuz vooral (auto)biografie, dialoog, voorbestemming, overvloed & schaarste, gedeeld auteurschap en samenwerkingspraktijken.
Maryam K. Hedayat is filmmaker, schrijver en curator. Na haar studies Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Antwerpen en filmregie aan LUCA School of Arts in Brussel, legde ze zich toe op het maken van kortfilms, documentaires en video-installaties. Ze schrijft ook opinies en columns die verschenen in onder meer rekto:verso magazine, Mo magazine, De Standaard en Deus ex Machina. In 2019 richtte Hedayat samen met andere filmmakers Wanda op, een actiegroep voor vrouwelijke en non-binaire regisseurs die strijdt voor meer inclusie en diversiteit in de filmindustrie. In 2020 ging ze parttime aan de slag als stadscurator bij argos, een centrum voor audiovisuele kunst in Brussel. Hedayat is momenteel bezig met de preproductie van haar kortfilm The Magician, waarvoor ze steun kreeg van het Vlaams Audiovisueel Fonds, en schrijft het scenario voor haar eerste langspeelfilm.
Romy Mana en Zohra Benhammou zijn een filmmakersduo. Beiden wonen en werken in Brussel. Momenteel zijn ze bezig met hun eerste lange documentairefilm, Ana w yek, een film die de complexiteit van een tweeling probeert te deconstrueren vanuit een persoonlijke blik.
Fatima-Zohra Ait El Maâti is kunstenaar, kunstprogrammator en curator, en woont in Brussel. Aanvankelijk opgeleid in de architectuur en gepassioneerd door meertalige artistieke praktijken, heroriënteerde ze zich snel op de audiovisuele kunsten. Ze regisseerde de documentaire My Grandmother Is Not A Feminist, die in 2020 door het New York Festival of Amazigh Film werd bekroond. In 2019 richtte ze het collectief Imazi.Reine op, een dekoloniaal feministisch collectief gedreven door zelfbeschikking waar thema’s als spiritualiteit, gender en seksualiteit toegankelijk worden gemaakt door middel van kunst.
Dit evenement maakt deel uit van Lost Stories. A Female Gaze on Migration Histories, een filmfestival van 8 tot 11 maart over migratie door de ogen van vrouwelijke filmmakers uit Noord-Afrika en Zuidwest-Azië.
Een event van VUB Crosstalks samen met Fatima Mernissi leerstoel, Cinema RITCS, Cinéma Galeries & Globe Aroma