Agenda: Evenementen Vlaams-Brabant

Agenda met evenementen

FILTRES
Filteren op typen
ALLE
Concert
Theater / Spektakel
Tentoonstelling
Evenement voor kinderen
Lezing / Debat
Vertellingen / Literatuur
Film
Uitstap / Ontdekking / Patrimonium
Stage / Cursus
Fuif
Diverse Activiteiten
Salon / Beurs
Markt en Rommelmarkt
Feest of Folklore
Sportevenement
Virtueel evenement
Varia
Filteren op indicatoren
Speciaal voor kinderen
Speciale gezinnen
Speciale studenten
Article 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Agenda
66 evenement(en) gevonden (1 tot 50)

Fiesta latina in Leuven

11 jan 2025
Fuiven Latino- en Salsa-fuiven
Sportcomplex Kessel-Lo
Leuven - Vlaams Gewest
*Zien we jou op Fiesta latina in Leuven op zaterdag 11 januari 2025? Kick-off van onze nieuwe dans reeksen in januari @ Leuven

Pop-Up Winterbar

05 jan 09 mrt 2025
Varia
Holsbeek - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Warme choco? Check! Glühwein? Check! Ander drankje? Check! Kampvuur! CHECK!!! Kom na een winterse wandeling in het Chartreuzenbos genieten op onze pop-up bar van het beste van de winter! Geen zin om te wandelen? Dan ben je natuurlijk ook meer dan welkom! Zondag 5 januari Zondag 2 februari Zondag 9 maart 14.00-17.00 uur Tot dan!

Boterhammen in de Schouwburg

22 okt 27 mrt 2025
Varia
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
Kom lunchen in de foyer van de Schouwburg. Neem je boterhammen mee en geniet van live jazz in de mooiste zaal van Leuven.Creditsfoto Mike Verbraeken

Lente Expo25

22 30 mrt 2025
Tentoonstellingen Varia
Hangar14
Scherpenheuvel-Zichem - Brabant Flamand
10 kunstenaars uit verschillende disciplines stellen hun werk tentoon. Brice Heyndels - Luk Luts - Ivo Henkens - Caroline Barberis - Marc Demeester - René Deprins - Sonia Caes - Rudy Geyskens - Mie Lauwers - Magdalena Hoogers Tekenen - beelden - glas - fotografie - keramiek - aquarel - papier - installaties - textiel PS : De werken zijn ook te koop

Cubaanse salsa en bachata lessen vanaf beginners in Leuven/Kessel-Lo op vrijdag: Start januari 2025

03 jan 11 apr 2025
Stages / Cursussen Cursussen
Sportcomplex Kessel-Lo
Leuven - Vlaams Gewest
Heb je zin om salsa, Rueda de casino en/of Bachata te dansen ? Wacht niet lang meer…. dans cursussen vanaf vrijdag 3 januari 2025.

Drag brunch

10 nov 27 apr 2025
Varia
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
Want brunch zonder drag is toch ook maar gewoon brunch. De Drag Brunches zijn intussen een vaste waarde in het CULTUURSHOCK-programma. Twee keer per jaar nodigen we de beste queens en -kings van de drag-royalty uit om een spetterende show te geven in de foyer van de 30CC/Schouwburg.

Rueda de casino A lo Cubano , Cubaanse salsa en bachata in Leuven op maandag: Start januari 2025

27 jan 12 mei 2025
Stages / Cursussen Cursussen
Gemeenschapscentrum De Bosstraat
Leuven - Vlaams Gewest
Heb je zin om salsa, Rueda de casino en/of Bachata te dansen ? Wacht niet lang meer…. dans cursussen vanaf maandag 27 januari 2025.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Spirituele Bloom Fair Aarschot

01 jun 2025
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Stadsfeestzaal Aarschot
Aarschot - Brabant Flamand
Spirituele Bloom Fair Aarschot

Foyer Matinee - rondleiding in de Schouwburg

29 sep 01 jun 2025
Varia
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
Onze schouwburg is een magische plek en een hoogstandje van techniek, maar bovenal een 'tempel' van theater, dans en muziek en dat delen we graag met iedereen. Daarom zetten we negen zondagen de deuren wagenwijd open. De geanimeerde rondleidingen zijn een echte aanrader. Tijdens zo'n bezoek worden alle aspecten van het gebouw belicht: de schmink- en kostuumruimte, de scène, de orkestbak, de kleedkamers … En uiteraard geven we je een uitgebreide inkijk in onze 155 jaar geschiedenis dankzij de

Foyer Matinee Dansen in de Schouwburg

29 sep 01 jun 2025
Varia
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
Foyer Matinee werd meteen een groot succes, dus never change a winning team! Voormalig stads-dj Bobby Ewing (aka Jimmy Dewit) cureert opnieuw acht fabuleuze dansfeestjes op zondag, in onze prachtige foyer. Soms staat hij zelf achter de knoppen, op andere zondagen nodigt hij Leuvense danscommunities of gast-dj’s uit. Urenlang zorgeloos dansplezier verzekerd! RONDLEIDINGEN Voor wie nieuwsgierig is naar de boeiende geschiedenis van de Schouwburg organiseren we op deze zondagen ook geleide bezo

Seniorenbal

01 okt 03 jun 2025
Varia
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
De foyer van onze Schouwburg is ook dit jaar het decor voor de Leuvense Seniorenbals.

Belpop Bonanza fiets- en wandelroutes

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium
Dilbeek
Dilbeek - Brabant Flamand

Tramsite Schepdaal

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
Tramsite Schepdaal
Dilbeek - Vlaams Gewest

Hallerbos

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Wandelingen
Hallerbos
Halle - Vlaams Gewest

Sint-Donatuspark

Tentoonstellingen Permanente expo's
Sint-Donatuspark
Leuven - Vlaams Gewest

Park van Tervuren

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Natuur
Park van Tervuren
Tervuren - Vlaams Gewest

Het geheim van Mercator, zoektocht

Diverse Activiteiten Buitenactiviteiten
Naamsestraat, 3
Leuven - Vlaams Gewest

Bezoek het Kapel van Steenbergen

Alle maanden
Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
O-L-V van Steenbergenkapel
Oud-Heverlee - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Barokke kapel
Wekelijkse markt - Bloemen en planten

Wekelijkse markt - Bloemen en planten

Markten en Rommelmarkten Markten
Brusselsestraat
Leuven - Brabant Flamand
Espace de découverte du milieu forestier

Espace de découverte du milieu forestier

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
Centre d'information de la forêt de Soignes
Auderghem - Bruxelles

Werken en dagen FC Bergman | Toneelhuis

Theater / Spektakels
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
In 700 voor Christus stelde de Griekse dichter Hesiodos voor zijn broer een reeks raadgevingen op schrift, over de kunst van het landbouwen. Deze brief, getiteld Werken en dagen, werd een boerenalmanak in dichtvorm, die agrarische adviezen paart aan een handleiding voor het leven in het algemeen.

Rumba & NLTT? - NYE 2025

31 dec 01 jan 2025
Fuiven
Leuven - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
De Rumba- en NLTT?-residents nemen je mee de jaarwisseling in en verwelkomen 2025 met een 10 uur durende non-stop B2B-set, gevuld met een mix van techno en harde beats.

Horst Club New Year's Eve

31 dec 01 jan 2025
Fuiven
Vilvoorde - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Zet het nieuwe jaar in met Horst en hun 3 stages, met verlengde openingstijden van 23.00 tot 23.00 uur. Naast de bestaande Swirl-clubruimte werden er dit jaar twee extra dansvloeren ontworpen die tijdens de clubweekends de klok rond al hebben gedraaid. De Rain Room kreeg een immense update door het Spaanse architectenbureau BURR, met 'pluizige roze gordijnen, een canonieke luifel en een plas onder de sterren'. En laten we de intieme, simpele, stripped down room genaamd Garage niet vergeten. Wegg

Horst Club New Year's Eve

31 dec 01 jan 2025
Fuiven
Vilvoorde - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest

Concert Ulrikes Dream (punk!)

17 jan 2025
Concerten Café-concert
Leuven
Leuven - Brabant Flamand
De Leuvense punkband Ulrikes Dream zet het nieuwe jaar goed in met een concert in weikcaffé Het Groot Ongelijk aan de Diestsesteenweg 97 in Leuven. Noteer deze datum nu al in je agenda!

Workshop: Aziatische hapjes - Ann Koekepan

28 jan 2025
Varia
Begijnhof Diest
Diest - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Op woensdag 29 januari vieren we Chinees Nieuwjaar. 2025 is het jaar van de Slang. Dit jaar kan jij meefeesten met lekkere hapjes: een zalige Thaise kippensoep (tom kha kai), gestoomde wontons met o.a. scampi en gebakken én veggie potstickers. Die leert Ann je zelf mooi volgens de traditie te plooien. De koude rijstrolletjes met rauwe groenten mogen ook zeker niet ontbreken, lekker als voorgerechtje. Elk gerecht krijgt een eigen zelfgemaakte dipsaus, zoals de zoete chilisaus. We eindigen met een

Conférence - Addiction aux écrans (gsm, tablettes, games, tv, ordi..)

31 jan 2025
Lezingen / Debatten Lezingen of debatten over welzijn en gezondheid
Halle
Halle - Brabant Flamand
conférence en français

The Ultimate Dreamers, Curtain + dj sets & afterparty

08 feb 2025
Concerten Pop / Rock / Pop-Rock
Caliclub
Drogenbos - Brabant Flamand
Presentatie van “Paradoxical Sleep'”, nieuw album van The Ultimate Dreamers
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Brocanterie Indoor Leuven - winter editie

09 feb 2025
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Brabanthal
Heverlee - Brabant Flamand
Sfeervolle ééndaagse en overdekte brocanterie met antiek, brocante, vintage, retro, tweedehands, artisanale standen, verzamelingen, militaria, meubilair, decoratie, stockverkoop en streekproducten.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Hilde Vanmechelen

30 jan 23 feb 2025
Tentoonstellingen Sculpturen
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Emotie, passie en toewijding

Isabelle Beernaert presenteert 'La Dame en Noir'

27 feb 2025
Theater / Spektakels Spektakels
GC De Warandepoort
Tervuren - Brabant Flamand
Uit de creatieve geest van Isabelle Beernaert verschijnt een nieuw personage ten tonele. Isabelle Beernaert heeft opgemerkt dat in al haar creaties sinds het begin van haar danscarrière een mysterieus vrouwelijk archetypisch karakter ten tonele verschijnt, gehuld in het zwart. La Dame en Noir. Een totaalspektakel met dans en live percussie.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Brocanterie Indoor Leuven - Krokus editie.

02 mrt 2025
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Brabanthal
Heverlee - Brabant Flamand
Sfeervolle ééndaagse en overdekte brocanterie met antiek, brocante, vintage, retro, tweedehands, artisanale standen, verzamelingen, militaria, meubilair, decoratie, stockverkoop en streekproducten.

Chinees nieuwjaar (het jaar van het slang)

01 feb 29 mrt 2025
Varia
Leuven Public Library Tweebronnen
Leuven - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Op woensdag 29 januari is het Chinees nieuwjaar. 2025 is het jaar van de slang. Die staat voor wijsheid, mysterie en financieel geluk, maar ook voor ontrouw en jaloezie. In Leuven vieren we feest op zaterdag 1 februari, met een draken- en leeuwendans op de Grote Markt en een stoet naar de belevenismarkt in de Bib Leuven Tweebronnen. Je ontdekt er bijvoorbeeld hoe je gelukwensen voor het nieuwejaar op een rode papier tekent met penseel of je volgt een initiatie qigong om lichaam en geest in bala
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Jeannine De Raeymaecker

13 mrt 06 apr 2025
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Jeannine De Raeymaecker (Mechelen) voelt zich niet gebonden door traditionele materialen.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Els Hattink

24 apr 18 mei 2025
Tentoonstellingen Foto's
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Persoonlijke blik op de wereld
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Tekenatelier

12 22 jun 2025
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Het tekenatelier van de oude pastorie zet elk jaar zijn deuren wijd open
Dancing & Swinging Boogie-Woogie, Blues & Live Jazz Music Concert Philippe Lejeune 4tet Leuven04 okt 2025
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

Dancing & Swinging Boogie-Woogie, Blues & Live Jazz Music Concert Philippe Lejeune 4tet Leuven

04 okt 2025
Concerten Jazz
Leuven
Leuven - Brabant Flamand
Kom en beleef deze onvergetelijke avond met Philippe Lejeune, de vermaarde Franse swingende Boogie-Woogie, Blues & Jazzpianist samen met zijn Belgisch trio : Paolo Loveri (Jazz guitar), René Stock (doublebass) en Tristan Patigny (drums) tijdens het Live Jazz Music Concert @ Campus Corso Leuven. Kom dus zeker met je familie en vrienden op zaterdag 04 oktober 2025 van deze swingende muziek genieten en dans mee in de gezellige zaal van Campus Corso te Leuven. Ambiance gegarandeerd !!!

De kammen van de Chokwe

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Bij de Chokwe hebben kammen (cisakulo) een dubbele functie. Deze gebruiksvoorwerpen met stevige tanden dienen in de eerste plaats om het haar van mannen en vrouwen te ontwarren. Niettemin kunnen de kammen ook dienst doen als sieraad, ter verfraaiing van het kapsel.
Rommelmarkt - Leuven (maandag)(elke week)

Rommelmarkt - Leuven (maandag)

(elke week)
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Mathieu De Layensplein
Leuven - Brabant Flamand

De collectie memorabilia van Henry Morton Stanley

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De beroemde ontdekkingsreiziger Henry Morton Stanley (1841-1904) nam van zijn Afrika-reizen grote verzamelingen voorwerpen en specimens mee naar Groot-Brittannië. Een groot deel daarvan, zoals zaden en stalen van gesteenten, verzamelde Stanley tijdens zijn laatste expeditie, de Emin Pasha-reddingsexpeditie (1887-1890), ondanks pech met kano’s en een gebrek aan dragers. Stanley was verzot op het verzamelen van wapens, die hij thuis aan de muren hing. Zijn publicaties droegen bij tot het classificeren van een aantal voorwerpen, meestal afkomstig uit de Swahili- en Zande-regio’s, maar voor sommige is er vandaag nog altijd geen verklaring. Andere voorwerpen van Stanley zijn het kompas, de thermometer, de hoogtemeter, de sextant en de kunstmatige horizon. Aanvankelijk was Stanley als journalist en selfmade man niet welkom in wetenschappelijke kringen. Ook na zijn succesvolle expeditie en zoektocht naar dokter Livingstone (1871-1872) hadden aardrijkskundigen nog twijfels bij wat hij had gepresteerd. Om die reden werden zijn volgende expedities naar Afrika (1874-1877) en die namens koning Leopold II (1879-1884) voorafgegaan door zorgvuldige voorbereidingen. Om te beantwoorden aan de verwachtingen van de genootschappen van geleerden en aan die van het grote publiek, droeg hij steevast de verplichte attributen en wetenschappelijke instrumenten van de moderne reiziger met zich mee. Uit zijn notities blijkt dat hij de positie van zijn karavaan nauwgezet rapporteerde en de landschappen en vegetatie bestudeerde en beschreef. In 1954 herdacht het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika de 50ste verjaardag van het overlijden van Henry Morton Stanley. Zijn adoptiezoon, Denzil, greep de gelegenheid aan om een schenking te doen van meer dan 300 memorabilia uit het landgoed van zijn ouders in Furze Hill, in het Britse graafschap Surrey. De collectie bestaat uit aantekeningen van Stanley’s reizen, en eretekens en prijzen die hij ontving. De collectie van Stanley-objecten van het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika is het enige samenhangende overblijfsel van de uitgebreide collectie die Stanley aanlegde. In 2002 maakten Stanley’s erfgenamen het landgoed in Furze Hill leeg. De overgebleven archieven, foto’s en souvenirs gingen onder de hamer en het huis werd verkocht.

De lantaarnplaatjes van Henry Morton Stanley

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De collectie van Henry Morton Stanley bevat een zeldzame reeks van 63 lantaarnplaatjes, een deel van de memorabilia die Denzil M. Stanley in 1954 heeft geschonken aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika ter nagedachtenis aan zijn vader, Henry Morton Stanley (1841-1904), de beroemde ontdekkingsreiziger die Midden-Afrika doorkruiste. Lantaarnplaatjes werden lang geleden al gebruikt om afbeeldingen te tonen. In de 19de eeuw ging men lantaarnplaatjes vooral gebruiken in het onderwijs. Zo een lantaarnplaatje bestaat uit twee dunne glasplaatjes waartussen een afbeelding geklemd zit. Aanvankelijk werden dunne kleurlaagjes met de hand op de glasplaatjes aangebracht. Door de ontwikkeling van het procedé met droge platen en het gebruik van sterker licht, werd het mogelijk om foto’s – en in het geval van Stanley ook fotografische en gegraveerde reproducties – te projecteren. Het plaatje zat in een lantaarn en er werd gaslicht door gestuurd om de afbeelding te projecteren voor het publiek. Stanley liet de lantaarnplaatjes zien tijdens zijn voordrachten, net zoals we dat vandaag doen met een dia- of PowerPointpresentatie. Om de verkoop van zijn publicaties te financieren, gaf hij regelmatig lezingen aan zowel genootschappen van geleerden als op professioneel georganiseerde tournees, waarmee hij veel succes oogstte. Dit bracht Stanley van Groot-Brittannië tot in Australië en Nieuw-Zeeland, en in de jaren 1890 doorkruiste hij de hele VS. Stanley was heel bedreven in het projecteren van de lantaarnplaatjes. Niet alleen kon hij er de aandacht van het publiek mee vasthouden en zijn reisverhalen mee onderbouwen, de plaatjes kwamen ook tegemoet aan het verlangen van de toehoorders naar tastbaar exotisme. Ze beelden de meeste ontdekkingsreizen van Stanley af: van de zoektocht naar Livingstone in 1871-1872 tot de redding van Emin Pasha in 1887-1890. De voor ‘thuisreizigers’ bedoelde plaatjes schetsten de gebruikelijke stereotiepen en propaganda die op dat moment gangbaar waren in de verschillende koloniale grootsteden en bij hun publiek. Omdat lantaarnplaatjes fragiel zijn, zijn er momenteel nog slechts weinig te vinden. Vandaag worden ze beschouwd als een uiter

De sculpturen van Jane Tercafs

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Jane Tercafs (1898-1944) liep school aan de academies van Luik en Brussel. Ze maakte furore als beeldhouwster in de woelige politieke, economische en culturele jaren van het interbellum. Tussen 1935 en 1940 verbleef ze driemaal in Belgisch Congo. Het KMMA conserveert een deel van haar archieven en is ook een van de weinige instellingen die een deel van haar oeuvre bewaart waarvoor ze inspiratie zocht in de regio van de Uele: een twintigtal beeldhouwwerken in hardsteen, gips of brons, een tiental schetsen en vijf bas-reliëfs in gips. Door haar contacten met de vrouwelijke bevolking kon Tercafs zich probleemloos onderdompelen in de Yogo- en Meje-culturen van Uele. Haar onafhankelijkheid ten opzicht van de koloniale administratie, waarmee ze ten andere op gespannen voet stond, vergemakkelijkte haar integratie. Naast beeldende kunst hield ze zich ook bezig met etnografisch en taalkundig onderzoek en onderhield ze geregelde contacten met de Commissie voor de bescherming van de inheemse kunsten en ambachten (COPAMI). Ze deed ook een aantal ‘archeologische’ vondsten in de Api-regio, die haar aanzetten bepaalde lokale culturele kenmerken in verband te brengen met het oude Egypte. Zoals veel tijdgenoten kwam de kunstenares in opstand tegen de westerse assimilatie en de verwoestende impact ervan op de zogenaamd ‘traditionele’ kunst, maar ze negeerde daardoor wel de dynamiek van toe-eigening die zich voltrok. Tercafs observeerde de contacten tussen de kolonisator en de lokale gemeenschap, met name de rekrutering door de katholieke missies en de impact van hun kunstateliers, evenals de verzameling van materiële cultuur door de Europeanen. Los van de ‘etnografische’ portretten die in de koloniale periode in de mode waren, slaagde Jane Tercafs er in het portret van een persoon, de ideale voorstelling en de zoektocht naar vormelijke perfectie te verzoenen. Bij de verwerving van de beeldhouwwerken door het KMMA waren echter hun ‘etnografisch’ karakter en de getuigenis die ze vormen van het ‘traditioneler’ Afrika doorslaggevend.

Armand Hutereau als etnomusicoloog

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Tijdens de expeditie die Armand Hutereau (1875-1914) tussen 1911 en 1913 ondernam voor het Museum van Belgisch Congo verzamelde hij tal van muziekinstrumenten. Hij maakte ook muziekopnamen en legde dans en muziek vast op film. Ook al was Hutereau geen professionele etnomusicoloog, toch hebben zijn open geest, zijn pragmatische aanpak en zijn zin voor nauwkeurige documentatie geleid tot een schat aan gegevens en objecten. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bezit in totaal 642 muziekinstrumenten die door Hutereau werden verzameld. Sommige muziekinstrumenten vormen materiële getuigen van eeuwenoude tradities. Bij andere zien we de bekwaamheid van sculpteurs en instrumentenbouwers die zich aanpasten aan de smaak van Europeanen en hun voorkeur voor gedecoreerde kunstvoorwerpen. Hiervan getuigen mooi gedecoreerde hoorns, en harpen met ivoren hals van bij de Mangbetu. Hutereau maakte 254 wassen rollen met geluidsopnamen in het gebied van de Ubangi en de Uele. Deze wassen rollen werden recentelijk gedigitaliseerd in het Etnologisch Museum van Berlijn. Hij was ook één van de eersten om bewegende beelden van de inheemse bevolking vast te leggen op nitraatfilm. Hutereau’s reisgezel Vandenbrouck monteerde deze beelden tot in totaal 80 filmfragmenten, die vandaag bewaard zijn in de vorm van 7 zwartwit filmrollen. De films laten scènes zien uit het dagelijkse leven. We zien mannen die touw maken of spelletjes spelen, vrouwen die deeg kneden of koken, kuddes olifanten die een dorp naderen, een kano die aanmeert en gezinnen die naar de kerk gaan. Een Europeaan reist door het land met een grote groep dragers. Elke filmrol bevat fragmenten waarin muziek wordt gemaakt. Voor de lens van Hutereau speelt een man op een spleettrom en een danser wordt begeleid door xylofoonspel. Een chef danst op ritmisch gezang en we zien dansende vrouwen in lange jurken. Een oprukkende militaire fanfare laat duidelijk de Europese invloed zien.

Henry Rosy en de gaza wuli-initiatie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Henry Rosy werkte van 1933 tot 1939 als landbouwingenieur van de Staat in de regio van de Ubangi in Congo. Hier verzamelde hij voor het Museum meer dan 400 objecten. Dankzij de begeleidende etnografische aantekeningen en honderden foto’s kan deze collectie goed in haar originele context worden gesitueerd. Henry Rosy verbleef twee jaar bij de Ngbaka in de regio van Gemena vanwaar hij een reeks voorwerpen en foto’s meebracht die nauwkeurige informatie verstrekken over de mannelijke initiatieritus, de gaza wuli, en over de vrouwelijke overgangsritus, de gaza wuko. In 1936 kreeg Henry Rosy de kans deze twee belangrijke ceremonieën bij te wonen in de dorpen Lengbwelle en Bombakabo, ten westen van de stad Gemena. De fotografische getuigenissen die hij hierover meebracht, werden een onweerlegbare studiebron voor de culturele geschiedenis van deze streek. De hier voorgestelde fotoselectie illustreert het besnijdenisritueel van de mannen in Bombakabo. Henry Rosy kreeg de toestemming de initiatieruimte te betreden en werd zo een bevoorrechte ooggetuige. Als landbouwingenieur onderhield Henry Rosy een voortdurend contact met de wetenschappers van de afdeling Etnografie, Jozef Maes en Olga Boone. Door zijn nauwkeurige en relevante waarnemingen is zijn veldwerk een echte etnograaf waardig. Uit de briefwisseling blijkt zijn diepe eerbied voor de cultuur van de samenlevingen waarmee hij in aanraking kwam, een vrij uitzonderlijke ingesteldheid in de koloniale context van de jaren dertig. Hij bouwde een wederzijdse vertrouwensrelatie op met zijn Congolese gesprekspartners, en beschikte over een trefzeker observatietalent. Die troeven verleenden hem toegang tot getuigenissen en informatie die in grote mate bijdroegen tot de kennisuitbreiding over dit cultuurgebied in het noordwesten van de DR Congo.

Op zoek naar traditionele muziek in Congo en in Rwanda in de jaren 1970

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
In 1966 kreeg de etnomusicologie als wetenschap een vaste plaats in het museum. De opdracht van de afdeling was de traditionele muziek, en de bijhorende muziekinstrumenten en dansen, te registreren, te beschrijven, te analyseren en onder de vorm van allerlei publicaties aan een breed publiek voor te stellen. Het fotoarchief van de afdeling laat zien hoe tijdens diverse wetenschappelijke zendingen dit doel werd nagestreefd. Dankzij de institutionele samenwerking met het Institut National de Recherche Scientifique (INRS) van Butare werd van 1973 tot 1985 onderzoek verricht naar de Rwandese muziek- en danscultuur. Dit resulteerde in een belangrijke collectie klank- en beeldopnamen, die een overzicht biedt van het hele gamma aan muziekuitingen uit die periode in Rwanda. In de jaren 1970 leidde een samenwerkingsakkoord met het toenmalige Zaïre tot de oprichting van het Institut des Musées Nationaux du Zaïre (IMNZ). Hierdoor kon musicologisch onderzoek worden gestart in de provincies Shaba (Katanga) en Kasai. Eerst kwam de Luba-muziek aan bod, met vooral aandacht voor de muziekinstrumenten en de liederen die het sociale en religieuze leven kenmerkten. Vervolgens kon met de steun van de Lunda-keizer, de Mwaant Yaav, een gelijkaardig onderzoek worden gevoerd bij de Lunda, waar de muziek werd opgenomen die hoorde bij diverse rituelen en gebruiken. Ook bij de Salampasu tenslotte werden dansen en muziekensembles geregistreerd waarvan het bestaan tot dan toe ongekend was. Muzikanten en dansers werkten graag mee en waren overal erg opgezet met de belangstelling voor hun muziek. De geluidsopnames en de bijhorende foto’s en archieven vormen een onschatbare bron van informatie over de traditionele muziek van Centraal-Afrika. Bovendien werd de collectie audio-opnames intussen volledig gedigitaliseerd!

De etnografische veldfoto’s van Auguste Bal

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Auguste M. Bal was territoriaal agent in het district Bangala van het voormalig Belgisch Congo. Bal toonde een grote interesse voor de cultuur van de Mbuja, de Ngombe en andere volkeren die in het district leefden. Hij was een uitstekend waarnemer die nauwkeurige en waardevolle informatie optekende. Het museum bezit 142 etnografische veldfoto’s van Bal, die een waardevolle bron zijn voor studies over de Congolese provincies Equateur en Mongala. Eind 1931 werd aan lokale ambtenaren in Congo gevraagd om vuurmakers uit verschillende gebieden te verzamelen en die op te sturen naar het Museum van Belgisch Congo in Tervuren. De vraag kwam van Joseph Maes die toen hoofd van de afdeling Volkenkunde was. Auguste Bal reageerde meteen en stuurde in januari 1932 een set vuurmakers op, samen met een tekst van drie pagina’s over de verschillende aspecten van het vuur maken bij de Lobo. De nauwkeurigheid van deze informatie zette Maes er toe aan meer inlichtingen op te vragen bij Bal, over de tradities en gebruiken van de verschillende volkeren in het district Bangala. De enquête over vuurmakers betekende voor Bal het begin van een lange correspondentie met verschillende museumconservators en hij groeide uit tot een nauwe medewerker van het museum. Hij verzamelde tal van legenden en verdiepte hij zich in de geschiedenis van verschillende bevolkingsgroepen. Hij beschreef ook rituelen en dansen en noteerde zorgvuldig basisgegevens over etnografische voorwerpen. Hij verzamelde relatief weinig – een dertigtal – etnografische objecten voor het museum, maar had een belangrijke bijdrage tot de ontwikkeling van de etnografische documentatie over een uitgestrekt gebied in Congo.

De beeldhouwkunst van de Ovimbundu

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De Ovimbundu zijn een belangrijke Angolese bevolkingsgroep in de huidige provincie Benguela. De kunst van deze cultuur is niet goed gekend bij het grote publiek en het aantal Ovimbundu-werken is betrekkelijk schaars. Niettemin bezit het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) een van de voortreffelijkste Ovimbundu-verzamelingen. De aanwezigheid van deze collectie in een museum dat oorspronkelijk gewijd was aan wat we nu de DR Congo noemen, is grotendeels te danken aan Robert Verly. Kunstschilder Robert Verly (1901-1963) maakte aanvankelijk deel uit van de Commissie voor de Bescherming van de Inlandse Kunsten en Ambachten (COPAMI). In de jaren 1940 werd hij door de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis van Brussel (KMKG), belast met een etnografische zending in Angola. Tijdens deze zending verzamelde hij de Ovimbundu-beeldjes waarvan er hier enkele worden voorgesteld. De objecten werden eerst ingeschreven in de KMKG, voor hun overbrenging naar het KMMA tussen 1967 en 1979. Robert Verly verzamelde uitgebreide informatie over het geestelijke en materiële leven van de Ovimbundu en de Kimbundu. De voortijdige dood van de onderzoeker verhinderde de publicatie van het merendeel van zijn werken en onderzoek.. De selectie van voorgestelde objecten maakt het mogelijk om, aan de hand van door Robert Verly of door andere onderzoekers verzamelde gegevens, inzicht te verkrijgen in bepaalde aspecten van het religieuze, sociale en politieke leven van de Ovimbundu. We treffen enerzijds bijzonder fijn gesculpteerde mannelijke en vrouwelijke beeldjes aan, anderzijds enkele cefalomorfe knotsen en tenslotte andere voorwerpen zoals pijpen. Algemeen genomen kunnen deze objecten op basis van hun functie in vier grote categorieën worden ondergebracht. Bepaalde voorwerpen zijn verbonden met de soma (de chef of heerser), andere met activiteiten van de ocimbanda (de waarzegger), en enkele, met een vaak erg grove plastiek, zijn gekoppeld aan jachtrituelen. Tenslotte is er ook nog een sculpturale productie die uitsluitend bestemd was voor de verkoop aan Europeanen, zoals aan Robert Verly.

De hoofdrolspelers van de Onafhankelijkheid

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bewaart de archieven van Jules Gérard-Libois (1923-2005). Hij was de oprichter van het Afrika Studie- en Documentatiecentrum (ASDOC). Dit befaamde centrum is nu in het KMMA opgenomen als de afdeling Eigentijdse Geschiedenis. De archieven van Jules Gérard-Libois bevatten, onder andere, een belangrijke verzameling foto’s die informatie verschaffen over de evenementen en de figuren die een ingrijpende rol gespeeld hebben bij de onafhankelijkheid van Congo en gedurende de postkoloniale periode. Deze bevatten bovendien geluidsopnames van de onderhandelingen tussen België en Congo uit 1960, evenals een collectie werken en tijdschriften. De archieven werden opgebouwd tussen 1958 en 2004 tijdens de volledige beroepsactiviteit van Gérard-Libois. Dit gebeurde in het kader van publicatieprojecten van werken gewijd aan de politieke evolutie van Congo en de Belgisch-Congolese betrekkingen, wat de belangrijkste onderzoeksdomeinen waren van het Centrum voor socio-politiek onderzoek en informatie (Centre de recherche et d'information socio-politiques ou CRISP ), dat ook door Gérard-Libois opgericht werd. Deze werken waren vooral bestemd om Congolese onderzoekers toegang te verschaffen tot betrouwbare bronnen over de geschiedenis van Congo. De archieven overspannen een heel groot stuk van de Congolese geschiedenis, gaande van 1940 tot het moment dat Laurent Désiré Kabila in 1997 aan de macht komt. Een heel belangrijke reeks is gewijd aan de werken van de Belgische parlementaire Onderzoekscommissie over de omstandigheden van de moord op Patrice Lumumba, de toenmalige eerste minister van Congo, in januari 1961. J. Gérard-Libois zetelde als expert in deze commissie in 2000-2001. De tweede belangrijke reeks is die over de rol van Che Guevara in de Congolese guerrilla in 1965. De andere reeksen handelen over Congo tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945), de periode voorafgaand aan de onafhankelijkheid van 1960, de opstanden tijdens de jaren 1960, het regime van Mobutu (1965-1993), het traject van Laurent Désiré Kabila (1979-1999), enz.

De schetsboeken van de ontdekkingsreizigers

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
In 1899 gebruikte het tijdschrift Le Petit Bleu voor het eerst de uitdrukking “explorateurs croquistes” (ontdekkingsreizigers-schetsers) om bepaalde werken mee aan te duiden. De uitdrukking kan gebruikt worden om het geheel van grafische kunst te typeren dat geproduceerd werd tijdens drie belangrijke ondernemingen van koning Leopold II: het Comité d'Études du Haut-Congo, de Association Internationale du Congo et de Onafhankelijke Congostaat. De auteurs van de schetsen, tekeningen, aquarellen en schilderijen waren medewerkers van Henry Morton Stanley, militairen van de expedities van de Onafhankelijke Congostaat, of agenten van de administratie. De werken van deze amateur-kunstenaars vormen een soort visuele encyclopedie die kun kennis weergeeft over een omgeving die hen vreemd was en die ze zich probeerden eigen te maken en te delen onder elkaar of met hun familie. Het corpus bevat portretten, afbeeldingen van lichamen en lichaamskunst, van Europese posten en dorpen uit de Evenaarsprovincie, van de Uele, van de Nijl (in de enclave van Lado), van Katanga en van Neder-Congo. We vinden voorstellingen van de materiële cultuur van deze regio’s, alsook tekeningen van insecten, fauna en flora. Bepaalde voorstellingen zouden een lang leven kennen en erg gewaardeerd worden door de professionele makers van koloniale kunst: de stroom, de prauwen, de zonsondergangen, de dansen. Deze grafische kunst vervolledigt de fotografie door er kleur aan toe te voegen of door bepaalde onderwerpen weer te geven die door de beperkingen van de techniek toen nog niet goed konden worden gefotografeerd. De geschriften van deze ontdekkingsreizigers laten toe om hun afbeeldingen in een precieze context te situeren. Samen weerspiegelen de afbeeldingen en de geschriften het historisch kader, de uiteenlopende culturele werelden en ook de brutaliteit van die tijd. Ze laten ook zien hoe westerse kunstenaars moeite hadden om het landschap weer te geven, en vooral het licht, in streken die helemaal niet dezelfde kenmerken vertoonden als in het Noorden. De tentoonstelling van schilderijen van Edouard Manduau in België werd van commentaar voorzien door de kunstcritici. Het Belgisch publiek verwonderde zich over het kleurenpalet en de tonaliteit van het equatoriaal regenwoud. De relatie tussen de afbeeldingen die ter plaatse werden gemaakt, de illustraties van de reisverslagen en tenslotte de fotografie werd nog niet voldoende bestudeerd. Deze buitengewone bronnen liggen klaar om het voorwerp te vormen van een nieuw multidisciplinair onderzoek.

De stedelijke fotografie van Joseph Makula

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Joseph Makula trad in 1956 als eerste en enige Congolese fotograaf in dienst bij Congopresse, het officiële agentschap van Belgisch Congo. Hij had het vak geleerd in het leger en al wat ervaring opgedaan bij een krant. Makula fotografeerde voornamelijk het dagelijkse leven van de stedelijke Congolese middenklasse waartoe hij zelf behoorde en met wie hij zich duidelijk kon identificeren. Een van zijn onderwerpen was het hoger technisch onderwijs dat in de jaren 1950 werd uitgebouwd voor jongens en meisjes. Hij bracht heel wat zogenaamde “évolué’s” voor zijn lens, die een nieuwe Congolese elite vormden. Bij gebrek aan initiatieven van de koloniale overheid organiseerden zij zelf onderwijs voor vrouwen die veelal zonder opleiding of slechts laaggeschoold op de arbeidsmarkt terecht kwamen. De vrij intieme foto’s die Makula nam van de interieurs van “évolué's” weerspiegelen duidelijk de verwantschap tussen de fotograaf en de personen die werden gefotografeerd. Makula nam in vergelijking met zijn Europese collega's opvallend minder foto’s van officiële aangelegenheden en van het bezoek van hooggeplaatste buitenlandse gasten. Hij reisde ook veel minder. Hoewel we enkele foto’s van verre provincieplaatsen terugvinden, is het duidelijk dat hij vooral in of in de buurt van de hoofdstad Leopoldstad werkte. Foto's van het Congolese dorpsleven zijn helemaal afwezig in zijn oeuvre. Het is onduidelijk of de opvallende contrasten tussen de foto's van Makula en zijn Europese collega's te maken hebben met zijn persoonlijke voorkeuren dan wel met beslissingen van zijn oversten. Na de onafhankelijkheid leidde Makula een hele generatie van fotografen voor Congopresse op, onder wie ook de eerste en enige vrouw, Mpate Sulia. Mobutu vertrouwde hem een aantal belangrijke opdrachten toe. Tussen 1981 en 1991 had hij zijn eigen studio Photo Mak in Lemba (Kinshasa). Een van zijn dochters werkt ook als fotografe.
66 evenement(en) gevonden (1 tot 50)