Over
4 ►6 APRILAB’s genrefluïde hoogmis voor muzikale avonturiers vindt plaats van vrijdag 4 tot en met zondag 6 april 2025. Met een combiticket heb je toegang tot alle concerten. BRDCST strekt zich uit over AB, de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Rijke-Klarenkerk, Beursschouwburg en arthouse-bioscoop Palace.Vertrouw blind op ons muzikaal buikgevoel en geniet van € 10 korting bij de aankoop van je early bird combiticket.Curatoren Anna von Hausswolff, Backxwash en Colin StetsonIn 2025 verwelkomen we drie gastcuratoren die elk op geheel eigen wijze een avond naar hun hand zetten: de Zweedse Anna von Hausswolff, de Zambiaans-Canadese Backxwash en de Amerikaanse Colin Stetson. Eind januari onthullen ze de line-ups die ze speciaal voor BRDCST hebben samengesteld.Anna von Hausswolff (SE)De Britse krant Observer schreef ooit: “Anna von Hausswolff may be the most original and compelling solo artist working in the Western world today”. Haar timbre doet denken aan iconen zoals Nico, Diamanda Galás en Kate Bush, met wie ze haar stembereik van vier octaven (!) deelt. Haar muziek bevindt zich op het spannende kruispunt van art pop, drone en postmetal, waarbij de klankkleur van haar (pijp)orgel vaak een prominente rol inneemt.Op BRDCST krijg je een sneakpreview van Atlas Song, haar nieuwste album dat in het voorjaar van 2025 verschijnt. Ze creëerde de muziek voor de gelijknamige dansvoorstelling van choreografen Imre en Marne van Opstal die in 2024 première ging in het prestigieuze GöteborgsOperan.Backxwash (ZM/CA) In 2023 bezorgde de Zambiaans-Canadese rapper Backxwash ons een mokerslag van jewelste op het Utrechtse festival Le Guess Who?. De combinatie van haar muziek - horror rap, industriële beats en versneden samples van black metal bands - met een storm aan beelden van Angela Davis, Malcolm X en Nina Simone, zorgde voor een ware auditieve duivelsuitdrijving.In het voorjaar van 2025 brengt Backxwash nieuw werk uit. Voorloper WAKE UP dient zich mooi aan. Exclaim! Magazine schreef: “Backxwash's teeth - and pen - are sharper than ever. Evolving from metal with saturated, psychedelic textures to gospel-influenced rap”.Colin Stetson (VS)Saxofonist en meester in circular breathing Colin Stetson is met zes (!) AB-passages op de teller alles behalve een onbekende. Hij werd door The New York Times ooit omschreven als “a one-man astonishment engine”. De manier waarop hij tenorsax speelt, doet denken aan (free jazz) grootmeesters als Evan Parker, Peter Brötzmann en Anthony Braxton. Het recent verschenen The Love It Took To Leave You is zijn eerste soloalbum sinds 2017. The Guardian: “Stetson manages to walk a line between percussive layering reminiscent of Steve Reich, meditative repetition akin to Philip Glass, and the lyricism of his friend and collaborator Laurie Anderson. Multi-textured and immersive, his work really is like nothing you've heard before”.