Over
Deze film – onderdeel van een Close-up gewijd aan Sergei Loznitsa – legt de ‘banaliteit van het kwaad’ bloot en is schokkend relevant vandaag, nu het Oekraïense volk opnieuw het geweld van barbaarse indringers te verduren krijgt.
Het proces van Kiev, of het ‘Kiev Neurenberg’, vond plaats in januari 1946 in de Sovjet-Unie. Het was een van de eerste naoorlogse processen waarbij Duitse nazi’s en hun collaborateurs werden veroordeeld. In zaak nr. 1679 werden vijftien criminelen schuldig bevonden aan wreedheden die als ‘misdaden tegen de menselijkheid’ werden beschouwd. Met behulp van nooit eerder vertoonde archiefbeelden reconstrueert Sergei Loznitsa de belangrijkste momenten van het proces, waaronder verklaringen van de verdachten en getuigenissen van overlevenden van Auschwitz en Babi Yar.
Sergei Loznitsa is een meester van de cinema. Hij creëert zijn films met de precisie van een schilder die een muurschildering maakt waarbij elk detail telt. Hij groeide op in Kiev en studeerde aan de beroemde filmschool VGIK in Moskou. In de afgelopen decennia heeft hij meer dan twintig documentaires en speelfilms gemaakt. In zijn documentaire werk, dat geworteld is in de rijke traditie van de avant-garde Sovjetcinema, legt hij zonder commentaar en met een scherp oog en zorgvuldige montage een Rusland in transitie vast. In 2010 regisseerde Loznitsa zijn eerste speelfilm, My Joy, die in première ging in de officiële competitie van Cannes. In de jaren daarna volgden In the Fog (2012), A Gentle Creature (2017) en Donbass (2018), alle drie gepresenteerd in Cannes. Loznitsa's oeuvre is zowel poëtisch als politiek, verontrustend en meditatief, en staat in direct contact met de wisselvalligheden van de geschiedenis, zowel groot als klein.