Misatango PALMERI Requiem MOZART
Etterbeek - Bruxelles
Wij zijn verheugd u welkom te heten bij ‘f.i.o.p.n.’, de tweede solo-expositie van Brian Harte in de galerie. De titel van de tentoonstelling geeft geen aanwijzingen over de inhoud, wat goed past bij deze nieuwe verzameling schilderijen op papier en canvas. Met deze tentoonstelling heten we Brian Harte ook welkom op onze lijst van galeriekunstenaars.
‘f.i.o.p.n.’ brengt Harte’s bijna obsessieve toewijding aan binnenruimtes naar buiten, het landschap in, naar domeinen die verwijzen naar een meer fysiologische, universele gemoedstoestand. De nieuwe werken vertonen een intrigerende dubbelzinnigheid, waarbij figuren uit het gezin centraal staan in sommige beelden, terwijl andere eerder als allegorische schilderijen gepresenteerd worden. Harte biedt ons ook een blik op meer dromerige beelden, waarin bestaande opvattingen over perspectief in schilderkunst getest worden, waarbij schaal en composities speels verschuiven.
Harte maakt voornamelijk gebruik van schilderkunst als zijn artistieke medium om scherpe en cinematografische scènes van het dagelijks leven te creëren. Hij balanceert energieke schilderachtige abstractie met strak gecomponeerde interieurs, waarbij hij conceptuele inspiratie haalt uit verschillende culturele figuren zoals Franz Kafka, Philip Guston, The Brothers Quay en Albert Oehlen. De basis van gezinsleven biedt een vertrouwd uitgangspunt, maar de werken evolueren al snel naar iets anders. Het zijn geen rechttoe rechtaan portretten, maar eerder een herinterpretatie van het leven, doordrenkt met serieuze thema’s. Het schilderen van een zoon die door de lucht vliegt dient bijvoorbeeld als artistiek middel om diepgaande kwesties op een lichtere, meer imaginaire manier aan te pakken. De kracht van deze werken ligt in de uitnodiging die ze aan de kijker bieden om actief deel te nemen. Ze stimuleren zelfreflectie en interpretatie, waarbij de kijker wordt aangemoedigd om eigen betekenissen te vinden in de spannende balans tussen het echte en het fantastische. Tussen het schetsmatige en het voltooide, een proces dat resoneert met de traditie van de Britse schilderkunst.