Willy Verginer: Sculpturen met een sacrale dimensie
Willy Verginer, een meester in houtsnijkunst uit Zuid-Tirol, verweeft in zijn sculpturen traditie en actualiteit. Zijn werken, vaak met mens- en dierfiguren, worden gekenmerkt door een opvallende chromatische scheiding, een scherpe lijn die elk beeld visueel in twee delen verdeelt. Deze lijn symboliseert de spanning tussen het zichtbare en het verborgen en nodigt de kijker uit om dieper na te denken over de gelaagdheid van zijn werken.
Verginer's inspiratie komt vaak voort uit mythologische en religieuze thema’s, zoals zichtbaar in zijn installatie in de kerk van San Barnaba in Bondo (2022). Hier combineerde hij dieren zoals een ezel, hert en raaf – symbolen uit de Heilige Schrift – met achttiende-eeuwse kandelaars. Deze hybride sculpturen vormen een reflectie op de spanning tussen natuur en kunstmatigheid, een thema dat hij verder uitwerkt in zijn nieuwste werken.
Zijn meest recente sculpturen plaatsen wilde en exotische dieren op barokke liturgische objecten, zoals meubels in Lodewijk XV-stijl, en bieden een intrigerende combinatie van vervreemding en herkenbaarheid. Zijn werk stelt vragen over ecologie, transformatie en de toekomst van ons ecosysteem en combineert esthetische schoonheid met maatschappelijke urgentie.
Katrin Brause: Een wisselwerking tussen traditie en moderniteit
Katrin Brause, een Duitse schilder die vaak werkt vanuit Sicilië, richt zich in haar oeuvre op de kracht van religieuze en bijgelovige symboliek in het dagelijks leven. Haar nieuwste schilderijenreeks, Porta Fortuna, verkent de wereld van talismans, geluksbrengers en religieuze objecten, zoals paternosters, die diepgewortelde menselijke verlangens naar troost en zekerheid weerspiegelen. Hoewel Brause zelf niet religieus is, laat ze zich inspireren door de Siciliaanse traditie waarin spiritualiteit en alledaagsheid naadloos in elkaar overlopen.
In Porta Fortuna onderzoekt Brause hoe deze objecten, vaak afgedankt of vergeten, nieuwe betekenis krijgen in een kunstzinnige context. Haar schilderijen balanceren tussen abstractie en figuratie, waarbij ze de kijker uitnodigt om stil te staan bij vergankelijkheid, herinnering en transformatie. Brause’s technische métier in olieverf en haar vermogen om subtiele nuances in licht, textuur en kleur vast te leggen, geven haar werk een krachtige aanwezigheid.
Eerder werk, zoals haar Speranza-serie, toont hoe ze alledaagse objecten verheft tot symbolisch geladen composities. Ze combineert figuratieve precisie met een filosofische diepgang, waarin thema’s zoals tijd, ruimte en menselijkheid worden onderzocht. Brause’s schilderijen bieden een contemplatieve kijk op de wisselwerking tussen traditie en moderniteit.
Métier als rode draad
Vakmanschap vormt de kern van het werk van beide kunstenaars. Willy Verginer bouwt voort op de eeuwenoude traditie van de Gardena-houtsnijkunst, maar combineert deze met eigentijdse technieken en concepten. Katrin Brause, opgeleid in Leipzig, beheerst de klassieke technieken van olieverf en tilt deze naar een hedendaags niveau door religieuze en bijgelovige elementen te herinterpreteren met een scherp oog voor detail en compositie.
De tentoonstelling belicht hoe de transcendente sculpturen van Verginer en de symbolisch geladen schilderijen van Brause elkaar aanvullen. Samen bieden ze een diepgaande reflectie op de relatie tussen mens, natuur, geloof en de hedendaagse wereld.
KATRIN BRAUSE, WILLY VERGINER
Onirico
30 januari 2025 - 16 maart 2025
VCRB Gallery Antwerp
De Burburestraat 14
2000 Antwerpen
Over VCRB Gallery
VCRB Gallery is al drieëntwintig jaar een vooraanstaande galerie voor hedendaagse, figuratieve kunst. Oorspronkelijk bekend als Galerie Van Campen & Rochtus, heeft de galerie drie jaar geleden een transformatie ondergaan en is nu gevestigd in een gerenoveerd pakhuis in het hart van het Museumkwartier in Antwerpen.