« Als de nacht dag wordt »
De werken van Natacha Mercier, zoals gepresenteerd in haar tentoonstelling in de Michèle Schoonjans Gallery, tonen een diepe verkenning van de duisternis en het bos. Deze nieuwe fase in haar artistieke onderzoek richt zich op thema's als de nacht, het naakt en de grens tussen zichtbaarheid en onzichtbaarheid. Door deze focus op duisternis creëert ze niet slechts een spel met licht en schaduw, maar verlegt ze de nadruk naar wat er gebeurt wanneer het zicht vervaagt en vormen verdwijnen.
Mercier gebruikt het bos als een soort laboratorium voor haar picturale experimenten. Elk schilderij verkent nieuwe composities, lichtspelingen en perspectieven, waarbij ze met jeugdherinneringen speelt en een fictief bos reconstrueert. Deze aanpak creëert een droomachtig effect waarin het ongrijpbare tastbaar wordt gemaakt, een paradox waarin de nacht – normaal gezien symbool voor het onzichtbare – een onverwachte materiële kwaliteit krijgt.
Een van de meest interessante aspecten van haar werk is de manier waarop ze de toeschouwer uitdaagt om de nacht te ervaren als een ruimte voor introspectie en verbeelding. De nacht fungeert als een soort schuilplaats voor de creatieve geest, waar Mercier's reductie van vormen en licht ons uitnodigt om voorbij het zichtbare te kijken, en de innerlijke wereld te betreden.
In haar werk worden schilderijen als "Je n'ai pas peur du vide" en "Quand je regarde le monde" beladen met symboliek. De terugtrekking in de duisternis staat voor de introspectieve kant van het kunstenaarschap, een zoektocht naar wat er onder het oppervlak van de dingen schuilgaat. In zekere zin kan haar kunst gezien worden als een metafoor voor het creatieve proces zelf, waarin de kunstenaar door de duisternis en stilte werkt om tot nieuwe vormen van expressie te komen.
Mercier's kunst is een uitdaging voor de traditionele benadering van licht en zichtbaarheid in de schilderkunst, waarbij ze zich richt op wat niet onmiddellijk zichtbaar is en de nacht gebruikt als een bron van zowel mysterie als openbaring.