image - Timeless noise

Over

TIMELESS NOISE


Tussen de eigenlijke waarneming van de realiteit en de
weergave er van wordt er iets gecreëerd, waar weinigen bij stilstaan: steeds
zal een vorm van ruis aanwezig zijn….hoe nietig ook, zelf onmerkbaar, maar hij
is er zelfs wanneer de fotografie hem met de modernste middelen tracht te
reduceren.


Bij de oude meesters, lang voor de uitvinding van de
fotografie was het hun taak deze “ruis” tot een minimum te herleiden. Wanneer
echter medio 19de
eeuw de fotografie het daglicht ziet voorspellen
onheilsprofeten en filosofen als Hegel en Schopenhauer het einde van de
schilderkunst. Maar net dan, dagen figuren als Van Gogh, Matisse, Degas, Monet,
enz….op. Het impressionisme kent een ongekende bloei, gevolgd door het Duitse
expressionisme van Franz Marc en Kadinsky tot wanneer Malevits zijn suprematie
van het zwarte vlak schildert. Toeval of een reactie tegen de fotografie??
Waarschijnlijk een gelukkig toeval die de voorspellingen van bovengenoemde
filosofen tot op het bot weerleggen.


De werkelijke mimesis verliest zijn kracht en iedere van
deze bovengenoemde kunstenaars schept zijn eigen wereld, die dank zij de
toevoeging van ruis, uniek is voor ieder individueel. En toch is het de
geboortetijd van de grote ismen….surrealisme, magisch realisme,
post-modernisme, realisme…enz…..


Tussen al het getormenteerde geweld van de hedendaagse
kunsten is echter één man zichzelf gebleven, die het gewoon gehad heeft met de
ismenwereld, en die momenteel tot de belangrijkste levende kunstenaar ter
wereld gerekend wordt: Gerhard Richter. Hij begint met het klakkeloos
naschilderen van krantenfoto’s, die hij later summier zal bewerken, (stille
ruis) alsof het verre herinneringen waren en wordt daardoor ook wel een beetje
de vader van de fading genoemd, tot wanneer hij plots, gebruik makend van zijn artistieke
vrijheid, compleet abstraherend begint te werken. Daarmee is hij de eerste van
een generatie kunstenaars die niet of heel moeilijk te catalogeren zijn. Pikant
detail: Richter slaagde nooit in een ingangsexamen aan de academie, maakte
dankbaar gebruik van de factor ruis en bevrijdde de kunstwereld van de ismen en
hij bewees vooral dat de schilderkunst springlevend is!!


Deze expo gaat door
van 16 november tot 8 december 2024 in Art Gallery The Painted Performance,
Korenbloemstraat 4 te Merelbeke en is toegankelijk op zaterdagen en zondagen
van 14u tot 18u. Info:
www.martinuvijn.be of 077/461220.


Deel :

Fotogalerij (5)

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Schilderijen
Nog meer evenementen Oost-Vlaanderen
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag