Misatango PALMERI Requiem MOZART
Etterbeek - Bruxelles
TIMELESS NOISE
Tussen de eigenlijke waarneming van de realiteit en de
weergave er van wordt er iets gecreëerd, waar weinigen bij stilstaan: steeds
zal een vorm van ruis aanwezig zijn….hoe nietig ook, zelf onmerkbaar, maar hij
is er zelfs wanneer de fotografie hem met de modernste middelen tracht te
reduceren.
Bij de oude meesters, lang voor de uitvinding van de
fotografie was het hun taak deze “ruis” tot een minimum te herleiden. Wanneer
echter medio 19de
eeuw de fotografie het daglicht ziet voorspellen
onheilsprofeten en filosofen als Hegel en Schopenhauer het einde van de
schilderkunst. Maar net dan, dagen figuren als Van Gogh, Matisse, Degas, Monet,
enz….op. Het impressionisme kent een ongekende bloei, gevolgd door het Duitse
expressionisme van Franz Marc en Kadinsky tot wanneer Malevits zijn suprematie
van het zwarte vlak schildert. Toeval of een reactie tegen de fotografie??
Waarschijnlijk een gelukkig toeval die de voorspellingen van bovengenoemde
filosofen tot op het bot weerleggen.
De werkelijke mimesis verliest zijn kracht en iedere van
deze bovengenoemde kunstenaars schept zijn eigen wereld, die dank zij de
toevoeging van ruis, uniek is voor ieder individueel. En toch is het de
geboortetijd van de grote ismen….surrealisme, magisch realisme,
post-modernisme, realisme…enz…..
Tussen al het getormenteerde geweld van de hedendaagse
kunsten is echter één man zichzelf gebleven, die het gewoon gehad heeft met de
ismenwereld, en die momenteel tot de belangrijkste levende kunstenaar ter
wereld gerekend wordt: Gerhard Richter. Hij begint met het klakkeloos
naschilderen van krantenfoto’s, die hij later summier zal bewerken, (stille
ruis) alsof het verre herinneringen waren en wordt daardoor ook wel een beetje
de vader van de fading genoemd, tot wanneer hij plots, gebruik makend van zijn artistieke
vrijheid, compleet abstraherend begint te werken. Daarmee is hij de eerste van
een generatie kunstenaars die niet of heel moeilijk te catalogeren zijn. Pikant
detail: Richter slaagde nooit in een ingangsexamen aan de academie, maakte
dankbaar gebruik van de factor ruis en bevrijdde de kunstwereld van de ismen en
hij bewees vooral dat de schilderkunst springlevend is!!
Deze expo gaat door
van 16 november tot 8 december 2024 in Art Gallery The Painted Performance,
Korenbloemstraat 4 te Merelbeke en is toegankelijk op zaterdagen en zondagen
van 14u tot 18u. Info: www.martinuvijn.be of 077/461220.