Misatango PALMERI Requiem MOZART
Etterbeek - Bruxelles
Aan het einde van de 19e eeuw speelden de kantwerksters nog met hun klosjes in de Brusselse etalages. Het industriële tijdperk, gevolgd door de automatisering, heeft dit ambacht bijna overbodig gemaakt. Niet langer winstgevend genoeg, zijn de kantwerksters verdwenen.
Gladys Sauvage bouwt haar kantweefgetouw speciaal voor de etalage van de Centrale | vitrine. Het ontwerpen en bouwen van haar werkinstrument is voor de kunstenaar een manier om zich deze knowhow opnieuw toe te eigenen. Ze wordt één met haar kantweefgetouw, als een verlengstuk van haar handen. Door deze ouderwetse en langzame techniek stelt Gladys Sauvage het concept van massaproductie en winstgevendheid in vraag.
Het kantwerk of mycelium verspreidt zich door de vitrine. De kunstenaar zal er in real time werken op volgende momenten: 19 en 20 september, 9, 10, 11, 12 en 13 oktober en 13, 14, 15, 16 en 17 november 2024.