Over
Patricia Jozef, Sanne Huysmans en Anneleen Van Offel zijn drie jonge schrijvers met een goed onthaald, zeg maar geestdriftig bejubeld debuut op hun palmares. Deze lente komen ze op vrijwel hetzelfde moment met een tweede boek. Toeval? Natuurlijk, maar niettemin een goede reden om hun ervaringen te vergelijken en op zoek te gaan naar de thema’s die hen binden of onderscheiden. En hoe moeilijk was die tweede roman nu echt?
Een servitudeweg scheidt de gronden en gedachten van twee bewoners van een straat in een dorp langs de Nete. Het is een van de vele kleine verhalen waarmee Sanne Huysmans in Iemand moest het doen een groot verhaal weeft. Het is het verhaal van de Kapelstraat – het is toegestaan om aan Louis Paul Boon te denken – en van de mensen die er leven of passeren. Het verhaal van Pol de vuilnisman op rust, en dat van Maria, die er al woonde voor de elektriciteit kwam, het verhaal van een boom die alles overschouwt en van de vele soorten gras in de weiden, tuinen en bermen.
Marieke is een jonge vrouw, echtgenote en moeder die in de tweede roman van Patricia Jozef op zoek gaat naar de grenzen van haar verlangens, en ze vindt die bij Gentlemen, mannen die ze betaalt voor seks. Een gigolo voert haar lichaam naar plekken die in het huwelijksbed onbereikbaar zijn. Het helpt haar om te ontsnappen aan het Franse platteland waar ze met haar man en dochters een leven en keramiekpraktijk opbouwt. Wanneer niet alleen haar lichaam maar ook haar hoofd op hol slaat voor de gigolo, is het maar de vraag of haar “keramieken gezin” deze nieuwe ervaringen kan overleven.
Een vrouw en een man volgen in een busje de loop van de Donau, van de bron in Furtwangen tot aan de monding bij de vuurtoren van Sulina. Hun ongeboren dochter reist steeds nadrukkelijker mee. Archeologische opgravingen en eeuwenoude verhalen, confronterende vragen en dromen, lichamelijke transformaties en vergeten vrouwen geven in De stem van Sulina, de tweede roman van Anneleen Van Offel richting aan de mentale reis van een jonge schrijfster die moeder wordt.
Drie keer een tweede boek, drie verschillende verhalen, elk met een heel eigen toonaard. De Kempen, de Franse Ardennen, Oost-Europa. En toch zijn er heel wat verbindende elementen: natuur, moederschap, dienstbaarheid, water, filosofie, lichamelijkheid, en vooral schoonheid. De schoonheid van taal, van zoekende mensen, van woorden die werelden worden. De auteurs gaan erover in gesprek met journaliste Sofie Mulders.
over de auteurs
Anneleen Van Offel (1991) is een schrijver die vertrekt vanuit het onderzoek, de reis, de ontmoeting. Voor haar debuutroman Hier is alles veilig reisde ze vier keer langdurig naar Israël en Palestina, waar ze in gesprek ging met soldaten en hun familie. Hun verhalen gebruikte ze als grondstof voor de roman. In 2024 verschijnt haar tweede boek, De stem van Sulina, waarin ze langs de Donau reist van bron tot monding en een verhaal vertelt over watergeesten en moederschap.
Patricia Jozef (1975) debuteerde met de roman Glorie (2017, shortlist ANV Debutantenprijs), die lovend werd onthaald. Ze studeerde schilderkunst in Gent en filosofie in Brussel en Amsterdam. Zowel in het schilderen als in de filosofie zocht ze verhalen. Nu geeft ze les aan migranten en ziet dagelijks uiteenlopende levens passeren. In 2024 verscheen Gentlemen, haar tweede boek.
Sanne Huysmans (1988) studeerde politieke wetenschappen en later filosofie. Haar debuutroman Rafelen (2017) werd bekroond met de publieksprijs van de Confituur Boekhandels. Ze is bestuurder van een intiem filosofiehuis, medeoprichter van een avontuurlijk platenlabel, gediplomeerd bakker en boswachter. Ze leeft en werkt in de vallei van de Grote Nete. Dit jaar verscheen haar tweede roman Iemand moest het doen.