Over
Choreografe Eszter Salamon gebruikt een breed scala aan vormen en uitdrukkingen wanneer ze hedendaagse thema's verkent. The Living Monument is gebaseerd op stillevens, traagheid en de aanwezigheid van het lichaam. De productie maakt deel uit van Salamons MONUMENT-serie waarin ze sinds 2014 onderzoekt hoe monumenten onze herinneringen kunnen bewaren en ruimtes van bevrijding en inclusiviteit kunnen creëren. Dit is het fundamentele idee achter Salamons onderzoekende, hedendaagse choreografie. The Living Monument begint in een zwart landschap dat wordt bewoond door wezens gekleed in glinsterende materialen en krakend leer. De voorstelling gaat dan langzaam over in nieuwe kleurenschema's waar het publiek hun eigen visuele herinneringen kan herbeleven en hun eigen beelden kan creëren. Elk tafereel wordt samengebonden door de dynamische score van Carmen Villain die over het podium zweeft en de ervaring versterkt. In de voorstelling wordt een wereld gecreëerd die gebaseerd is op kleur en vertraagde beweging. In een prachtige scenografie wordt het publiek meegenomen op een meditatieve reis door levendige tableaus in een droomwereld waar de tijd bijna stilstaat. The Living Monument nodigt het publiek uit om te vertragen en op te gaan in de zintuiglijke indrukken en figuren die verschijnen in de eindeloze landschappen op het toneel.• Eszter Salamon woont en werkt in Berlijn en Parijs. Momenteel is ze PhD Research Fellow aan de Nationale Kunstacademie van Oslo. Ze won de Evens Art Prize 2019 en La vie bonne call for projects van het National Center for Plastic Arts (FR) en Aware: Archive of Women Artists, Research and Exhibitions in 2020. Salamons producties waren te zien in instellingen en festivals zoals MoMa in New York, het Centre Pompidou in Parijs, Julidans in Amsterdam, Tanzquartier in Wenen, Festival d'Avignon en Tanz im August in Berlijn.