Over
De wals, met zijn romantische, tedere, nostalgische, gevaarlijke en sensuele nuances, kan een heel uiteenlopend kleurenpalet aannemen zonder daarbij ooit zijn uiterst herkenbare ritme kwijt te raken. Alain Altinoglu en het Muntorkest nodigen u uit om tijdens een feestelijk concert alle facetten van deze dans te ontdekken.
Voor Die Fledermaus schreef Johann Strauss Jr. walsen, polka’s, mazurka’s en czarda’s die even sprankelend zijn als de champagne die in deze operette bij liters vloeit. Veel van hun melodieën worden al aangekondigd in de ouverture, die meteen de toon van dit concert zet. Ook Der Rosenkavalier, een andere komedie van de hand van een andere Strauss, bevat een humoristische ode aan de wals, in een combinatie van uitgelaten, melancholische en ingetogen thema’s. Al die facetten zijn ook behouden in de orkestsuites waarmee Richard Strauss het razende succes van zijn opera een vervolg gaf op het concertpodium. De onschuld en het lichtvoetige karakter waarmee de wals geassocieerd werd, leken na de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog vervlogen. In zijn La Valse evoceert Maurice Ravel niet alleen de schoonheid van een verloren tijdperk, maar ook het verval en de ineenstorting van Europa. Ravel zelf beschreef dit werk als “een soort apotheose van de Weense wals, in mijn benadering gecombineerd met de impressie van een fantastische, fatale wervelwind”.