Over
Ludovico Einaudi kondigt vandaag zijn terugkaar naar België aan. Op 18 november speelt hij in de Bozar in Brussel. Afgelopen zomer verkocht de Italiaanse pianist en componist in recordtempo maar liefst twee festivaldagen uit tijdens Gent Jazz. Wie hem niet wil missen deze keer, wacht dus best niet te lang!
De klassiek geschoolde Einaudi verwierf faam bij een breed publiek met zijn soundtracks voor films en televisieseries als 'Intouchables’, 'I’m Still Here’, 'Doctor Zhivago’, 'Acquario’ en meer recent ‘La Tresse’ en ‘A Cielo Abierto’. Einaudi breekt volledig door met ‘Una Mattina’ en ‘Divenire’. Beide albums vinden hun weg naar de top van de hitlijsten voor klassieke muziek én de algemene hitlijsten. Niet dat het daarvoor niet goed ging met de carrière van Einaudi maar vanaf dan is het een rollercoaster waar de gemiddelde popster enkel van kan dromen. Critici loven hem voor zijn dromerige pianowerken en kunstig georkestreerde soundscapes. Ze voegen hem vlot toe aan het rijtje van meesters als Chopin, Satie, Glass en Reich. Hij brengt met de regelmaat van de klok solo-albums uit waarbij hij zijn intrigerende composities met steeds wisselende bezettingen uitvoert. De doeltreffendheid van zijn minimalistische aanpak is merkwaardig; met enkele noten, met enkele overlappende thema’s trekt de Italiaan elke luisteraar mee in zijn wereld. In die wereld is veel natuur aanwezig; Einaudi is niet alleen zeer uitgesproken over de gevolgen van klimaatverandering, hij trekt zich ook regelmatig terug in de natuur op verschillende plaatsen in de wereld om inspiratie op te doen voor zijn muziek.
Voornaamste wapenfeiten zijn ''I Giorni” (2001), ''Nightbook” (2009), ''In A Time Lapse” (2013), ''Taranta-project” (2015), ''Elements” (2015) , ''Seven Days Walking” (2019) en “Underwater” (2022). Met die laatste speelde hij voor uitverkochte zalen in Amerika, Centraal Azië en Europa. In België verkocht hij toen in een mum van tijd de Bozar (Brussel), Capitole (Gent) en Koningin Elisabethzaal (Antwerpen) uit.