Bea Sarrias "Geometry & Colour : Gio Ponti"

image - Bea Sarrias

Over

Michèle Schoonjans Gallery is verheugd “Geometrie & Kleur: Gio Ponti”, de eerste solotentoonstelling van Bea Sarrias, in de galerie te presenteren.

De opening van deze tentoonstelling zal samenvallen met de inauguratie van de uitbreiding van de galerie, waarvoor de werkzaamheden worden uitgevoerd door Zazie Maquet-studio (architect- & interieurontwerp).

De tentoonstelling richt zich op het vastleggen van de essentie van licht, kleur en texturen van de gebruikte materialen door de bekende Milanese architect en ontwerper Gio Ponti (1891-1979). Hij werd destijds gezien als synoniem met het symbool van moderniteit, waarbij geometrie als compositorisch gereedschap werd gebruikt.

Kunstenares Bea Sarrias neemt in de presentatie van haar werken een creatieve houding aan, de schilderijen kunnen met elkaar worden gecombineerd en van plaats worden veranderd, wat zal resulteren in een nieuw beeld en in nieuwe composities. De nietsvermoedende kijker krijgt hiermede de kans actief deel te nemen aan de compositie en opstelling van de werken in de tentoonstelling.

De tentoonstelling presenteert schilderijen, waarvan de meeste afmetingen uit veelvouden van het getal 3 bestaan, met als resultaat, dat ze makkelijk te combineren zijn. Tevens worden er pentaptyche en triptyche werken getoond, die zelfstandig kunnen functioneren of in samenhang met de andere werken. Deze strategie nodigt u als kijker uit om de werken te verkennen en eventueel te experimenteren met de presentatie, waardoor ze hun eigen visuele interpretatie kunnen creëren.

Gio Ponti, designer als wel humanist en ook de oprichter van het legendarische tijdschrift Domus, bekende: “Het meest resistente element in de bouw is niet cement, hout, steen, staal of glas. Het meest resistente element is kunst.” Met deze poëtische geest ontwierp hij zijn meesterwerk, Villa Planchart (1953-1957), in Caracas (Venezuela), waar elk detail van het huis, het meubilair en tot aan zelfs het tafelgerei een duidelijke demonstratie is van zijn creatieve genie.

Sarrias portretteert en speelt in haar werk met Villa Planchart, conceptualiseert het als de belichaming van Ponti’s visie van wonen, onlosmakend verbonden met de synthese van de kunsten. Bea Sarrias’ inspiratie puttend uit de architectuur en speciaal in het ontwerp van deze villa is haar manier om eer te betuigen aan Gio Ponti, daarmede de essentie en creatieve visie van deze Milanese architect vastleggend in haar eigen artistieke werk.

De verbinding tussen geometrie, kleur en moderne architectuur wordt de visuele dialoog in de tentoonstelling, waarbij de kijker worden uitgenodigd om de wisselwerking tussen deze artistieke disciplines te verkennen en waarderen. Naast schilderijen van verschillende formaten en composities, omvat deze tentoonstelling een documentaire van de filmmaker Morrosko Vila-San-Juan.  Deze documentaire, een dialoog tussen het picturale werk van Bea Sarrias en de abstracte vormen , kleuren en allegorische compositie van Gio Ponti, fungeert als een venster naar het zintuiglijke universum van de meester der meesters.



OVER DE KUNSTENARES

Geboren in 1978 in Barcelona, werkt en woont in Barcelona.

Sarrias studeerde af in Barcelona in Schone Kunsten en heeft een DEA (Diploma van Gevorderde Studies) van de Universiteit van Barcelona. Ze ontwikkelde al vroeg veel van haar werk in haar thuisstad en raakte al snel geïnteresseerd in architectuur en het portretteren van iconische ruimtes.

Haar oeuvre is de schilderkunst, met een realistische techniek, welke vooral refereert naar het Amerikaanse realisme van de 20e eeuw. Ze is bijzonder geïnteresseerd in de moderniteit van conceptuele vormgeving en besteedt veel aandacht aan het zorgvuldig omgaan met perspectief, licht, kleur en een schone penseelstreek. Haar kunstwerken zijn overduidelijk geïnspireerd door de ontwerpen van Spaanse architecten, zoals José Antonio Coderch, en Antonio Bonet Castellana. Een andere bron van inspiratie zijn befaamde internationale architecten, zoals Mies van der Rohe, Le Corbusier, Pierre Koenig, en Richard Neutra.

Haar laatste projecten zijn een voortzetting van haar eerdere werk, waarbij het gemeenschappelijke thema het gebruik van architectuur is als middel om licht te vangen en uit te drukken. Ondanks het ontbreken van  menselijke figuren in haar voorstellingen van architectonische ruimtes, slaagt Sarrias erin de sensatie van een bewoning ervan op te roepen door haar specifieke weergaven van deze interieurs. Het is haar bedoeling de kijker in staat te stellen een herinnering, een beeld te hebben, welke is opgebouwd met de objecten uit de gecreëerde scènes.

In 2019 voltooide Sarrias een project genaamd “INSIDE” voor het nieuwe hoofdkwartier van de NAVO in Brussel, waar ze een “portret” van het gebouw schilderde om de ziel van de mensen die er werken vast te leggen. In 2023 werd ze uitgenodigd door de Spaanse regering om het Spaanse Voorzitterschap van de Europese Unie luister bij te zetten met het doen van een performance : een schilderij schilderen tijdens de kantoortijden in het hoofdkwartier van Eurojust in Den Haag, en onlangs voltooide ze een 2 maanden durende residentie bij SAFCA, gevestigd in de La Cambre in Brussel om te werken aan nieuwe idéeen verband houdend met de moderne Europese architectuur.

Bea Sarrias nam deel aan verschillende solo- en groepstentoonstellingen en artistieke performances in Barcelona, Madrid, New York, Brussel, Amsterdam, Malmö en Oslo. Niet alleen in haar geboortestad en in Madrid is haar kunst goed ontvangen door de critici en kunstliefhebbers, maar ook internationaal wordt haar bewuste verfijnde gebruik van licht en schaduwen hogelijk gewaardeerd.

Haar werk bevindt zich in verschillende publieke collecties, zoals de Fundació Mies van der Rohe, Open Earth Foundation, Eileen Kaminsky Foundation, het NAVO-hoofdkwartier en de SAFFCA Foundation.Bea 

Sarrias is vertegenwoordigd in Barcelona, Oslo, Malmö, Amsterdam en nu dus ook in Brussel.



Deel :

Fotogalerij (6)

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

New Music High-end Innovation, de beurs voor hifi- en homecinemafanaten

09 nov 10 nov
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Courtyard By Marriott Brussels
Evere - Bruxelles
NEW MUSIC HIGH-END INNOVATION De grootste hifi- en home cinema show van België is eindelijk terug. Kom ontdekken wat je nergens anders zult zien. Op 9 en 10 november 2024 komen alle grote merken uit de hifisector naar Brussel. Gratis toegang. De “New Music High-end Innovation” show is een must voor muziek- en filmliefhebbers.
Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Schilderijen
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag