Michèle Schoonjans Gallery is verheugd “Geometrie & Kleur: Gio Ponti”, de eerste solotentoonstelling van Bea Sarrias, in de galerie te presenteren.
De opening van deze tentoonstelling zal samenvallen met de inauguratie van de uitbreiding van de galerie, waarvoor de werkzaamheden worden uitgevoerd door Zazie Maquet-studio (architect- & interieurontwerp).
De tentoonstelling richt zich op het vastleggen van de essentie van licht, kleur en texturen van de gebruikte materialen door de bekende Milanese architect en ontwerper Gio Ponti (1891-1979). Hij werd destijds gezien als synoniem met het symbool van moderniteit, waarbij geometrie als compositorisch gereedschap werd gebruikt.
Kunstenares Bea Sarrias neemt in de presentatie van haar werken een creatieve houding aan, de schilderijen kunnen met elkaar worden gecombineerd en van plaats worden veranderd, wat zal resulteren in een nieuw beeld en in nieuwe composities. De nietsvermoedende kijker krijgt hiermede de kans actief deel te nemen aan de compositie en opstelling van de werken in de tentoonstelling.
De tentoonstelling presenteert schilderijen, waarvan de meeste afmetingen uit veelvouden van het getal 3 bestaan, met als resultaat, dat ze makkelijk te combineren zijn. Tevens worden er pentaptyche en triptyche werken getoond, die zelfstandig kunnen functioneren of in samenhang met de andere werken. Deze strategie nodigt u als kijker uit om de werken te verkennen en eventueel te experimenteren met de presentatie, waardoor ze hun eigen visuele interpretatie kunnen creëren.
Gio Ponti, designer als wel humanist en ook de oprichter van het legendarische tijdschrift Domus, bekende: “Het meest resistente element in de bouw is niet cement, hout, steen, staal of glas. Het meest resistente element is kunst.” Met deze poëtische geest ontwierp hij zijn meesterwerk, Villa Planchart (1953-1957), in Caracas (Venezuela), waar elk detail van het huis, het meubilair en tot aan zelfs het tafelgerei een duidelijke demonstratie is van zijn creatieve genie.
Sarrias portretteert en speelt in haar werk met Villa Planchart, conceptualiseert het als de belichaming van Ponti’s visie van wonen, onlosmakend verbonden met de synthese van de kunsten. Bea Sarrias’ inspiratie puttend uit de architectuur en speciaal in het ontwerp van deze villa is haar manier om eer te betuigen aan Gio Ponti, daarmede de essentie en creatieve visie van deze Milanese architect vastleggend in haar eigen artistieke werk.
De verbinding tussen geometrie, kleur en moderne architectuur wordt de visuele dialoog in de tentoonstelling, waarbij de kijker worden uitgenodigd om de wisselwerking tussen deze artistieke disciplines te verkennen en waarderen. Naast schilderijen van verschillende formaten en composities, omvat deze tentoonstelling een documentaire van de filmmaker Morrosko Vila-San-Juan. Deze documentaire, een dialoog tussen het picturale werk van Bea Sarrias en de abstracte vormen , kleuren en allegorische compositie van Gio Ponti, fungeert als een venster naar het zintuiglijke universum van de meester der meesters.
OVER DE KUNSTENARES
Geboren in 1978 in Barcelona, werkt en woont in Barcelona.
Sarrias studeerde af in Barcelona in Schone Kunsten en heeft een DEA (Diploma van Gevorderde Studies) van de Universiteit van Barcelona. Ze ontwikkelde al vroeg veel van haar werk in haar thuisstad en raakte al snel geïnteresseerd in architectuur en het portretteren van iconische ruimtes.
Haar oeuvre is de schilderkunst, met een realistische techniek, welke vooral refereert naar het Amerikaanse realisme van de 20e eeuw. Ze is bijzonder geïnteresseerd in de moderniteit van conceptuele vormgeving en besteedt veel aandacht aan het zorgvuldig omgaan met perspectief, licht, kleur en een schone penseelstreek. Haar kunstwerken zijn overduidelijk geïnspireerd door de ontwerpen van Spaanse architecten, zoals José Antonio Coderch, en Antonio Bonet Castellana. Een andere bron van inspiratie zijn befaamde internationale architecten, zoals Mies van der Rohe, Le Corbusier, Pierre Koenig, en Richard Neutra.
Haar laatste projecten zijn een voortzetting van haar eerdere werk, waarbij het gemeenschappelijke thema het gebruik van architectuur is als middel om licht te vangen en uit te drukken. Ondanks het ontbreken van menselijke figuren in haar voorstellingen van architectonische ruimtes, slaagt Sarrias erin de sensatie van een bewoning ervan op te roepen door haar specifieke weergaven van deze interieurs. Het is haar bedoeling de kijker in staat te stellen een herinnering, een beeld te hebben, welke is opgebouwd met de objecten uit de gecreëerde scènes.
In 2019 voltooide Sarrias een project genaamd “INSIDE” voor het nieuwe hoofdkwartier van de NAVO in Brussel, waar ze een “portret” van het gebouw schilderde om de ziel van de mensen die er werken vast te leggen. In 2023 werd ze uitgenodigd door de Spaanse regering om het Spaanse Voorzitterschap van de Europese Unie luister bij te zetten met het doen van een performance : een schilderij schilderen tijdens de kantoortijden in het hoofdkwartier van Eurojust in Den Haag, en onlangs voltooide ze een 2 maanden durende residentie bij SAFCA, gevestigd in de La Cambre in Brussel om te werken aan nieuwe idéeen verband houdend met de moderne Europese architectuur.
Bea Sarrias nam deel aan verschillende solo- en groepstentoonstellingen en artistieke performances in Barcelona, Madrid, New York, Brussel, Amsterdam, Malmö en Oslo. Niet alleen in haar geboortestad en in Madrid is haar kunst goed ontvangen door de critici en kunstliefhebbers, maar ook internationaal wordt haar bewuste verfijnde gebruik van licht en schaduwen hogelijk gewaardeerd.
Haar werk bevindt zich in verschillende publieke collecties, zoals de Fundació Mies van der Rohe, Open Earth Foundation, Eileen Kaminsky Foundation, het NAVO-hoofdkwartier en de SAFFCA Foundation.Bea
Sarrias is vertegenwoordigd in Barcelona, Oslo, Malmö, Amsterdam en nu dus ook in Brussel.