Banks Violette

image - Banks Violette

Over

De Amerikaanse kunstenaar Banks Violette neemt van februari tot mei 2024 de hele ruimte van het BPS22 over ter gelegenheid van een belangrijke tentoonstelling. Dit is de indrukwekkende comeback van het (voormalige) enfant terrible van de hedendaagse kunst. Een veertigtal werken uit het verleden, waaronder monumentale installaties, bevindt zich zij aan zij met nieuwe werken, die recent gemaakt werden met het bekende modehuis Celine.


Banks Violette (1973) is geboren, woont en werkt in Ithaca, in het noorden van de staat New York, een plaats die met de zoutindustrie geassocieerd wordt. Na een eerste job als tatoeëerder in Hawaï gaat hij een kunstopleiding volgen in New York. Hij doet zich in het begin van de jaren 2000 opmerken met zijn tekeningen en enorme installaties die vaak verwijzen naar ruimtes voor optredens en theaters. Hij put daarbij zijn inspiratie uit de donkere wereld van de subculturen van jongeren (voornamelijk black metal, gothic en post-punk). Hij is op dat moment een van de bekendste kunstenaars ter wereld.

In 2014 verlaat hij New York en de artistieke scene en keert hij terug naar Ithaca om de opeenvolgende cycli van heroïneverslaving en ontwenning te doorbreken. Hij maakt vervolgens enkele jaren grafiettekeningen op papier en keert daarna terug naar monumentale beeldhouwwerken. Hij presenteert zo in verschillende winkels van het modehuis Celine (in New York, Parijs, Londen, Milaan, enzovoort) 14 nieuwe werken die aan opgehangen kroonluchters doen denken, of veeleer aan "gesneuvelde" kroonluchters aldus dus kunstenaar. Enkele van deze nieuwe producties werden door de kunstenaar als zelfportretten opgevat (het ding dat in een hoek in elkaar zakt en flauwvalt, dixit Banks Violette).


Het oeuvre van Banks Violette vormt een coherent geheel. Alle werken worden in feite gemaakt van metalen, spiegels, met zout bedekte voorwerpen, zwarte schermen en witte TL-lampen. De kunstenaar speelt constant met het esthetische contrast tussen zwart en wit, een contrast dat vooral in deze tentoonstelling sterk aanwezig is. De rode draad doorheen de ongeveer dertig werken van deze tentoonstelling is met name de tegenstelling tussen lawaai en stilte, tussen aanwezigheid en afwezigheid, tussen gotische romantiek en minimalisme.


Onder de erg formele aspecten van deze werken treffen we de donkerste kanten van de Amerikaanse maatschappij aan. De kunstenaar kiest namelijk niet voor een objectieve weergave van de feiten, maar gebruikt de beeldtaal van de Amerikaanse populaire cultuur en de hedendaagse subculturen om nieuwe esthetische ervaringen te creëren. Dit is in het bijzonder zo voor de cultuur van de metal (heavy metal, deathmetal, doom, drone, enzovoort) waarvan hij het esthetische potentieel benut en op persoonlijke wijze opnieuw vormgeeft in verschillende grote installaties die in heldere of donkere ruimtes van het BPS22 tentoongesteld worden.


De werken van Banks Violette nemen het hele museum in en duiken op als een nieuwe sombere en angstaanjagende uitdrukking van een radicale sociale kritiek.

Praktische informatie

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Jaarlijks concert van het Fonds van de Vrienden van de Kathedraal

20 nov 2024
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Cathédrale des Saints-Michel-et-Gudule
Bruxelles - Bruxelles
Het Fonds van de Vrienden van de Sint-Michiel en Sint-Goedelekathedraal nodigt u uit op haar jaarlijks concert. Geronommeerde musici en zangers zullen magistrale werken vertolken en spirituele, aangrijpende en ophefmakende muziek voortbrengen, variërend van barok tot hedendaags. Een betoverende avond, in de unieke sfeer van de Kathedraal !
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Varia
Nog meer evenementen Hainaut
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag