LA DISPUTE
Wie post-hardcore zegt, denkt automatisch aan La Dispute. Al 18 jaar maken ze deel uit van de vaandeldragers van het genre, en aan intensiteit heeft de band nog niets ingeboet, integendeel. Op hun recentste plaat ‘Panorama’, gereleased via Epitaph, zijn invloeden als At the Drive-In en Thursday nog steeds hoorbaar, maar het is een gelaagder, toegankelijker album geworden. Er wordt meer gezocht naar beklijven dan naar catharsis, wat perfect past bij de haast literaire sfeer van de spoken word lyrics. Tijdens hun optreden in de Botanique keren we echter terug naar het album ‘Wildlife’, een absoluut hoogtepunt uit de carrière van de Amerikanen. Het is een plaat over mensen en hun grote en kleine tragedies, over een grote stad waarin de gevolgen van die tristesse schokgolfjes teweeg brengen. Geen stad om dat beter in te bezingen dan Brussel!
POOL KIDS
Hoe maak je muziek waar Paramore-frontvrouw Hayley Williams blij van wordt? In het geval van Pool Kids: door math rock te combineren met art rock en daar een dikke laag emo over te gooien. En wat klinkt het heerlijk! Indie pop deuntjes worden kracht bij gezet door post-hardcore gitaarriffs, en onderwerpen als liefdesverdriet, desillusie en verlies van vrienden zorgen voor emotionele, melancholische meezingers. Pitchfork is alvast fan van de debuutplaat van de band, en wij ook.
OCEANATOR
De pijnen van de adolescentie kunnen op subtiele wijze uitgewerkt worden, of kunnen op hyperbolische manier gelijkgesteld worden aan apocalyptische verwoesting. Multi-instrumentaliste Elise Okusami koos voor de tweede optie, en zet die keuze nog wat meer in de verf dankzij heerlijk ronkende riffs. SPIN zette Oceanator prompt in hun lijstje van de 20 interessantste nieuwe artiesten van 2020, en ook Noisey, Under the Radar en Stereogum vielen als een blok voor de Amerikaanse.