In juni 1898 ondertekent de Chinese keizerin-regentes het contract dat België de toestemming geeft om één van de grootste projecten in de wereld op dat moment te bouwen en uit te baten: een spoorlijn van 1200 kilometer die de hoofdstad Peking verbindt met het commerciële centrum in het midden van China, Hankow.
De handtekening van de keizerin-regentes is het resultaat van een moeilijke diplomatieke dans. Om deze onderhandelingen goed te begrijpen moeten we terugkeren naar de politieke en diplomatieke toestand van China doorheen de 19de eeuw. Zoals zo vaak moeten we terug naar het prille begin.
Eeuwenlang verliepen de betrekkingen tussen China en Europa via handel over de zijderoute, maar bij het begin van de 19de eeuw verandert er het een en het ander. Het Middenrijk wordt bestuurd door de Qing-dynastie die verzwakt is door talloze interne conflicten en natuurrampen.
De Europese mogendheden zien hier mooi hun kans om voet aan wal te zetten in China, vooral dankzij de nieuwe transporttechnologie: de spoorwegen. De Europese landen kunnen hierdoor binnendringen in de pril ontwikkelende Chinese industrie en er tegelijk hun stempel op drukken.
Met veel vertraging op de andere westerse staten verschijnt ook België op het toneel.
Hoe is een klein land als het onze erin geslaagd om het gigantische project van de bouw van een spoorweg tussen Peking en Hankow binnen te halen? Wat was de rol van koning Leopold II en van de diplomaten? Had de interne politieke situatie in China een impact op dit project?
Dit alles zal Michelangelo Van Meerten je uit de doeken doen tijdens deze lezing. Hij legt uit hoe België erin slaagde dit grote project te realiseren. Het was tegelijk de hoeksteen van een enorm spoorwegnetwerk dat zich in China ontwikkelde in de daarop volgende jaren.
Praktische info
Wanneer
Zaterdag 22 mei om 13u30
Waar
Online (live-event, via Teams)
Prijs
Gratis, maar inschrijven is verplicht
Gelieve je mailadres in te vullen bij de inschrijving.
Duur
1 uur (zonder vragenronde)
Reserveren
via https://www.trainworld.be/nl/expo-van-peking-tot-hankow-een-belgisch-avontuur-in-china/online-lezingen-over-de-bouw-van-de-lijn-peking-hankow/lezing-een-spoorlijn-als-speerpunt-voor-de-belgische-belangen-in-china-aan-het-einde-van-de-19de-eeuw