Belgian National Orchestra, Zhang & Blondelle
Bruxelles - Bruxelles
Mythopoeïa, fragmenten van de eeuwigheid brengt voor het eerst het werk samen van Basile Boon (BE) en Victor Cadene (FR), twee kunstenaars die in hun werk de universele en tijdloze thema’s van de geschiedenis verkennen. Deze tentoonstelling belicht de zoektocht naar een persoonlijke en hedendaagse weergave van mythen en legenden, terwijl fragmenten uit het verleden worden opgeroepen.
Met zijn fresco’s en keramische sculpturen dompelt Basile Boon ons onder in een wereld waar het imaginaire zich vermengt met de geschiedenis en waar elk werk zowel een
fragment van de tijd als een tijdloos scheppingsgebaar lijkt te zijn. Victor Cadene van zijn kant gebruikt zijn theatrale papieren scènes, ware getuigenissen van verhalen die tot leven komen onder het effect van breekbaarheid en poëzie. Samen weven ze een hedendaagse mythologie en vinden ze de wereld opnieuw uit op basis van oude herinneringen en symbolen.
De tentoonstelling biedt een ruimte waar verfijnde interieurs, poëtische tuinen en omgekeerde archeologieën elkaar ontmoeten. Het nodigt de kijker uit om zich onder te dompelen in hun intimiteit, waar hun persoonlijke legendes elkaar ontmoeten in een dialoog tussen visuele en narratieve werelden.
Victor Cadene
Victor Cadene, een veelzijdig decoratief kunstenaar, creëert tweedimensionale decoratieve scènes op basis van tekeningen die hij uitknipt en samenvoegt tot collages. Meer dan de precisie van de lijn is het de spontaniteit van de compositie die hij zoekt en de emotie van kleur die essentieel is voor zijn werk. Hij wil dat ze weelderig en theatraal zijn, schommelend tussen uitbundigheid en harmonie.
Een overvloed aan details verlevendigt zijn werken en weerspiegelt zijn interesse in de decoratieve kunsten in de breedste zin van het woord. De invloed van barokke schilderkunst en de rococostijl, de Nabis en Matisse, en het werk van Paul Poiret’s Atelier Martine zijn allemaal duidelijk.
Zijn creaties op papier zijn de aanleiding voor talrijke samenwerkingen die hem in staat stellen de verschillende processen van de decoratieve kunsten te verkennen. Hij maakt etalages en illustraties voor bedrijven als Artcurial, Orient Express en Diptyque. Onlangs werd hij uitgenodigd door fabrikanten die ambassadeurs zijn van de Franse knowhow om verschillende werken te ontwerpen: tapijten voor Pinton en waaiers voor Duvelleroy. Hij reageert op dezeopdrachten vanuit zijn atelier in de buurt van Fontainebleau, waar elk element met de hand wordt gecreëerd, van tekenen tot kleuren, knippen en collage.
Basile Boon
Als kind dat opgroeide in de Maasvallei heeft Basile Boon een innerlijke wereld van constructiespelletjes, woeste landschappen en legendes van kasteelruïnes uitgevonden, die allemaal hun stempel hebben gedrukt op zijn werk als kunstenaar. In 2010 creëerde hij als masterstudent architectuur aan La Cambre (Brussel) een kartonnen stad, het denkbeeldige toevluchtsoord, bestaande uit huizen op hoge, fragiele pilaren, aan de kunstacademie van Valencia waar hij op Erasmus zat.
Zijn aankomst in Parijs in 2020, gevolgd door een teleurstelling in de liefde, zette zijn artistieke praktijk op zijn kop en hij vond een vorm van zelftherapie uit waarin humor en de desacralisatie van sociale codes fungeerden als levensreddende behandelingen. Hij materialiseert zijn vreugde, zijn verdriet, zijn fascinaties, zijn afkeer,zijn ontmoetingen... Hij vertelt ons, in materie en in woorden, zijn odyssee: zijn eigen mythologie.
In tegenstelling tot een maatschappij die uitmuntendheid en specialisatie eist, ziet Basile Boon zichzelf als een eclectische generalist. Zijn werk is een imperfecte en niet onironische mix van art brut, popcultuur, symbolische en mythologische referenties, architectuur en kunst. Het is een vorm van omgekeerde archeologie, waarin Basile een beschaving uit de aarde haalt die in zijn gedachten begraven ligt.