LUCILE SOUFFLET - Common grounds

image - LUCILE SOUFFLET - Common grounds

Over

LUCILE SOUFFLET - COMMON GROUNDS


Het CID – Centrum voor Innovatie en Design, dat regelmatig het Belgische ontwerp belicht, nodigt Lucile Soufflet, industrieel ontwerpster, uit voor haar eerste monografische tentoonstelling.


Geboren in Charleroi in 1975 en afgestudeerd aan de ENSAV La Cambre in 1996, is Lucile Soufflet een autoriteit op het gebied van stadsmeubilair. De onverwachte vormen van haar zitmeubelen spelen met archetypen en nodigen uit om de relatie met de openbare ruimte, de context en anderen opnieuw te denken. De verschillende interacties die ze oproepen tussen gebruikers, voorbijgangers en de omgeving staan centraal in de bezorgdheden van de ontwerpster. Het beeld van haar cirkelvormige bank die een boom omsluit, is emblematisch voor de manier waarop de context haar projecten informeert. De speelstructuur die ze ontwikkelde voor het Grand-Hornu doet denken aan de bogen die de neoklassieke architectuur van de site kenmerken. In de twee gebouwen waar ze ingreep in Peterbos, Anderlecht, herhalen de kleuren van de tegels die de gangen bedekken een kleurenschema dat werd gegenereerd door de pixelering van een foto van het uitzicht dat men van de bovenste verdiepingen heeft. Hoewel Lucile zich graag bezighoudt met objecten die in contact komen met de ruimtelijkheid en het diverse en talrijke publiek van gemeenten of stedelijke gemeenschappen, trekt ze zich ook terug in een zorgvuldig, delicaat en precies atelierwerk. Nog intiemer zijn haar keramische en glazen creaties, die de interesses weerspiegelen die door haar carrière heen zijn gelopen.


De tentoonstelling belicht de verschillende facetten van haar werk. Ze is verdeeld in twee delen. Het eerste deel is gewijd aan de openbare ruimte, waar Lucile Soufflet haar creaties confronteert met de ruimtelijkheid en het diverse publiek van verschillende stedelijke gemeenschappen. Foto’s, video’s en plannen brengen de context van hun ruimtelijke situatie naar het hart van de tentoonstelling. Het tweede deel neemt de bezoekers mee naar het intieme atelier van Lucile. Hier richt ze zich op zorgvuldig, delicaat en precies werk. Monsters, modellen, fragmenten, schetsen, foto’s en herinneringen mengen zich op haar werktafel, als kleine bakstenen die samenkomen om het project op te bouwen. Achter deze ruimte is er een kleine kamer die het publiek uitnodigt om Lucile’s persoonlijkheid te ontdekken door een interview, uitgevoerd door de communicatiedienst van de Provincie Henegouwen, in haar Brusselse atelier.


DE TENTOONSTELLING

Deel 1: Openbare Ruimtes


De Mens Centraal


Elk project van Lucile Soufflet begint met de mens als uitgangspunt van het creatieve proces. De mens, in al zijn diversiteit, moet zich de meubels die tot zijn beschikking staan, toe-eigenen, ongeacht zijn leeftijd, grootte, geslacht of culturele achtergrond. Een openbaar meubilair moet, in de Griekse betekenis van het woord, spreken tot het grootste aantal mensen, inclusie bevorderen en zich aanpassen aan het gebruik. Zoals in het verhaal van Goudlokje en de Drie Beren, bieden de "My Place" stoelen die in de hal van de Brigittines zijn geïnstalleerd verschillende zithoogtes, zodat iedereen een plek kan vinden die bij hem past. "Up&Down" speelt ook met het variëren van de hoogtes. Wat betreft de bank die werd gecreëerd voor de tuinen van Grand-Hornu, houdt deze rekening met de specifieke afmetingen voor mensen met beperkte mobiliteit, biedt hij een comfortabele armleuning voor ouderen en strekt hij zich uit in een bank die ook dient als een oppervlak voor picknicks, tassen en andere spullen. De spontane interactie tussen de voorbijganger en het meubilair creëert een dynamiek die het integreert in het dagelijks leven van de bevolking. Verschillende projecten komen voort uit een participatief proces en bevatten de ideeën die door burgers zijn gedeeld over hun behoeften of verlangens voor het gebruik. Hun verbeelding wordt dan aangeroepen om het meubilair op allerlei manieren te gebruiken: zittend, staand, liggend, hurkend, omhelzend, omgedraaid...


De Context


Stadsmeubilair integreert zich per definitie in een landschap, vaak mineraal maar soms ook met groen, open of gebouwd, altijd in voortdurende verandering. Het reageert op zijn omgeving op verschillende manieren. Het kan een van zijn kenmerken oproepen. Zo verwijzen de banken en de speelstructuur van Grand-Hornu naar de bogen van de neoklassieke architectuur van de historische site. De onderdelen van Fonte suggereren de Art Nouveau patronen die de trots zijn van de gemeente Schaerbeek. Maar het meubilair kan ook een element grijpen en het verheffen, zoals de eerste Circulaire Bank die kwam om de boom op het openbare plein waar hij is geïnstalleerd te vieren, deze omarmend als een golvende kring. We vinden het ook terug als het een pilaar omhelst in een metrostation. Gefragmenteerd kan het een pad tekenen op een groot plein, of het kan zich in een hoek nestelen of een hoek afronden… Het openbare bankje moedigt ook aan om te ontspannen en het landschap te bewonderen, zoals het "Zitt alangui" bankje tegenover het kanaal van Brussel. Gedrukte plannen op de bases tonen hoe Lucile ingrijpt in een gegeven ruimte, rekening houdend met de verschillende fysieke en ruimtelijke componenten.


DE TENTOONSTELLING

Deel 2: Het Atelier


Private Space (of Experimenteren)


In haar atelier werkt Lucile aan elk project omringd door monsters van materialen, kleine inspirerende objecten, foto’s, tekeningen en modellen, die uiteindelijk een samenhangend universum vormen. Verschillende projecten worden hier vertegenwoordigd door documenten die het ontwerpproces illustreren. Maar het atelier is ook een plaats van experimenteren. Bekend om haar stadsmeubilair, heeft Lucile Soufflet ook een voorliefde voor het onderzoeken en experimenteren met materialen en vormen die tot kleine objecten kunnen uitmonden. Zo uiten haar keramische en glazen creaties, die minder bekend zijn bij het publiek, de subtiliteit die net als de striktheid de persoonlijkheid van Lucile Soufflet kenmerkt.


Modellen


Na schetsen, eerste plannen en 3D-tekeningen, komt een model tot leven. Deze fase stelt Lucile Soufflet in staat om zich in het project "met haar ogen en handen" onder te dompelen, in drie dimensies. Ze valideert bepaalde ideeën en bevestigt een tekening of plan. Het stelt haar ook in staat om concreet te communiceren met de deelnemers van het project. Er worden verschillende materialen gebruikt bij het maken van deze modellen: hout, gips, plastic, metaal of 3D-printen voor de laatste fase, indien nodig. Papier en karton, die gemakkelijk te verwerken zijn, blijven de meest gebruikte materialen.


BIOGRAFIE

LUCILE SOUFFLET


Zomer 2024. Een kluwen van fel oranje bogen rijst de lucht in, in het centrum van een van de grote gazons langs het Grand-Hornu. Ze zijn dun, precies en elegant. Ze kondigen de monografische tentoonstelling aan die het CID – Centrum voor Innovatie en Design aan Lucile Soufflet zal wijden van maart tot augustus 2025. Deze sculpturale speelstructuur voor kinderen zal nog lang na de tentoonstelling blijven staan, kleur en gezelligheid brengen in het hart van de beschermde site. De blauwe banken die de ontwerpster creëerde voor de tuinen zullen ook blijven. Haar werk is zo verweven met de geschiedenis van de site, een teken van de tijd, een waarborg voor continuïteit. Lucile heeft een bijzondere band met de steenkoolmijnen. Zeggen dat ze op de stortplaatsen is opgegroeid, zou waarschijnlijk de zaak romantiseren. Hoewel... Misschien niet helemaal. Geboren in Charleroi, groeide ze op in de buurt van haar grootouders, die werkten in de mijnen van Monceau-sur-Sambre en Anderlues. Haar grootmoeder zei vaak dat het wasgoed dat buiten te drogen hing zwart werd van het steenkoolstof. Dat weerhield de tiener niet. Lucile hield ervan rond te hangen bij de verlaten winkels van de mijnen van Monceau-Fontaine. Deze waren in 1980 verlaten, maar zaten nog vol met intrigerende voorwerpen: manometers, houten mallen, tandwielen, glas- of metalen platen… Tijdens haar clandestiene bezoeken werd dit repertoire van vormen en materialen onbewust in haar verbeelding gegraveerd. Al als kind was Lucile Soufflet aan het knutselen en tekenen. Ze volgde pianolessen, gymnastiek en dans. Van deze praktijken bleef een gratie achter, een natuurlijke relatie met het lichaam en beweging. Maar vooral droomde ze van autonomie. Of het nu gaat om het naaien van haar eigen kleding, het verbouwen van haar eten, het repareren of maken van voorwerpen, ze stortte zich in allerlei activiteiten, gesteund door een creatieve en open familie.


Praktische informatie

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Uitsluitend voor volwassenen
Speciaal voor gezinnen
Speciaal voor kinderen

1 MEI | Feest van de Arbeid

01 mei 2025
Feesten of Folklore-evenementen Festiviteiten
Mont des Arts
Bruxelles - Bruxelles
In een somber sociaal en politiek klimaat biedt ABVV-Brussel met het Feest van de Arbeid 2025 een muzikale verademing tijdens een feestelijk, strijdbaar en solidair evenement. Gratis en open voor iedereen brengt het 1 meifeest elk jaar bijna 15.000 mensen en meer dan 50 verenigingen op de been rond muziek, solidariteit en sociale strijd.
Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Sculpturen
Nog meer evenementen Hainaut
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe
WEDSTRIJDEN
Doe mee aan onze wedstrijden
Ontdek de wedstrijden

Thema's

Abonnementen Belgian National Orchestra 2025-2026: Jouw exclusieve toegang tot de mooiste concerten

Doe mee aan de wedstrijdWin exclusieve abonnementen! Muziek heeft die unieke kracht om verhalen te vertellen, emoties op te roepen en generaties samen te brengen. Voor het seizoen 2025-2026 nodigt het Belgian National Orchestra je uit om je te laten onderdompelen in een meeslepende klankwereld via vijf zorgvuldig samengestelde abonnementsformules. Of je nu een liefhebber bent van klassieke muziek, op zoek bent naar nieuwe ontdekkingen of een doorgewinterde melomaan bent: er is altijd een formule die bij jou past!Ontdek waarom een abonnement de ideale manier is om alles uit dit uitzonderlijke muzikale seizoen te halen.Waarom kiezen voor een abonnement?Bespaar tot 25% op je ticketsMet een abonnement betaal je tot 25% minder dan voor losse tickets. Zo geniet je van meerdere concerten zonder je budget te overschrijden.Voorrang op de beste plaatsenKies als een van de eersten je favoriete zitje in de prestigieuze Henry Le Bœufzaal van Bozar. Dankzij je abonnement krijg je voorrang bij de ticketverkoop.Flexibel en op maat gemaaktOf je nu houdt van de grootse symfonieën van Mahler, de meesterwerken van Brahms of de viering van 150 jaar Ravel: er is altijd een formule die aansluit bij jouw voorkeur. Kies je favoriete concerten en stel zo je eigen droomseizoen samen.Een verrijkende ervaringBij sommige concerten krijg je de kans om topartiesten en wereldberoemde solisten van dichtbij te ontmoeten. Ontdek het verhaal achter de muziek en beleef unieke momenten achter de schermen.Persoonlijke serviceDe conciërgedienst van Bozar helpt je graag bij je reservering. Maak een afspraak voor persoonlijk advies en geniet van een vlot en zorgeloos proces.Ontdek de verschillende abonnementsformules:StersolistenDe grootste solisten van het moment, live op het podium!Sergey Khachatryan, Fazıl Say, Simone Lamsma en Nemanja Radulović zijn slechts enkele van de topartiesten die je met dit abonnement aan het werk ziet. Je krijgt bovendien de kans om sommigen van hen persoonlijk te ontmoeten. Een unieke belevenis voor elke muziekliefhebber!6 concerten: Michael Schønwandt & Sergey Khachatryan (17/10/25), Stanislav Kochanovsky & Truls Mørk (28/11/25), Andris Poga & Alexander Malofeev (14/12/25), Antony Hermus & Simone Lamsma (06/02/26), Antony Hermus & Nemanja Radulović (24/04/26), Michael Schønwandt & Fazıl Say (03/05/26)Ontmoetingen met solisten25% kortingZondagsconcertenTover je zondag om tot een muzikaal feest!Trakteer jezelf op vijf sfeervolle middagconcerten. Hoogtepunten zijn o.a. Prokofiev met de jonge pianist Alexander Malofeev, het Bartók Festival en Tsjaikovski’s Zesde symfonie met Eva Ollikainen. De perfecte manier om Brussel én muziek in alle rust te beleven.5 concerten: Roderick Cox & Joyce Yang (23/11/25), Andris Poga & Alexander Malofeev (14/12/25), Antony Hermus & Simone Lamsma (08/02/26), Eva Ollikainen & Antoine Tamestit (22/02/26), Michael Schønwandt & Fazıl Say (03/05/26)25% kortingMeesterwerkenIconische werken die je minstens één keer live gehoord moet hebben!Vier meesterwerken – van Rachmaninov, Mahler, Stravinsky en Grieg – die de muziekgeschiedenis hebben getekend. Tijdens deze vrijdagavondconcerten dirigeren vaste gezichten Antony Hermus en Michael Schønwandt en geven ze zelf een introductie bij de werken.4 concerten: Antony Hermus & Augustin Hadelich (12/09/25), Antony Hermus & Akiko Suwanai (05/12/25), Michael Schønwandt & Véronique Gens (17/04/26) en Antony Hermus & Lukáš Vondráček (12/06/26)25% kortingInleidingen door de dirigentenSociety MattersVerander de wereld, noot voor nootVier concerten met een maatschappelijke boodschap: van ecologie tot vrouwenrechten, van verzet tot innovatie. Voor elk concert krijg je een boeiende inleiding van een expert die je helpt de muziek beter te begrijpen in haar context.4 concerten: Stanislav Kochanovsky & Truls Mørk (28/11/25), Fire In My Mouth (27/02/26), Thierry Escaich (08/03/26), Michael Schønwandt & Fazıl Say (03/05/26)25% kortingInleidingen door expertenStart to ClassicJe ideale eerste stap in de wereld van klassieke muziekZin om klassieke muziek te ontdekken, maar weet je niet goed waar te beginnen? Dan is het Start to Classic-abonnement echt iets voor jou! Met drie laagdrempelige en indrukwekkende symfonische concerten stap je vlot binnen in de magische wereld van het orkest – zonder voorkennis nodig.→ Tijdens de Symphonic Date-concerten ontrafelt presentator Thomas Vanderveken op boeiende wijze de geheimen achter de bekendste symfonieën.5 concerten (waarvan 3 met het BNO): Amandine Beyer & Gli Incogniti (02/10/25), Symphonic Date (30/10/25), Andre de Ridder & Colin Currie (15/01/26), Symphonic Date (09/04/26), Brussels Philharmonic & Sonico (07/03/26)25% kortingInleidingen bij aanvang van het concertWanneer en hoe abonneren?De abonnementen voor het seizoen 2025-2026 zijn nu beschikbaar!👉 Reserveer online via de officiële website van het Belgian National Orchestra👉 Maak een afspraak met de Bozar-conciërge voor persoonlijke hulp👉 Geniet van voorrang en de beste plaatsenMis deze unieke muzikale kans niet!Word deel van de grote BNO-familie en laat je meeslepen door de emoties van een onvergetelijk symfonisch seizoen. Of je nu houdt van top-solisten als Sergey Khachatryan en Fazıl Say, of nieuwe muzikale werelden wil ontdekken – met een abonnement heb je toegang tot de absolute top van de klassieke muziek.Wacht niet langer!Gun jezelf een buitengewone muzikale ervaring en beleef de mooiste klassieke werken van heel dichtbij.🎟️ Boek je abonnement hier!

Vandaag

Meer evenementen vandaag