Over
De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België stelt graag een reeks van drie lezing voor aan de nieuwe generaties kunsthistorici, curatoren en onderzoekers over de Belgische avant-garde, de specificiteiten van werken met papier in museale context, en de rol die papier speelde binnen de Belgisch avant-garde. Dit evenement is de feestelijke afsluiting van het onderzoeksproject ''BePaper – Belgian Art on Paper in a European Perspective. 1918-1950'' dat in 2020 van start ging.
**Deze conferentie wordt in het Nederlands gehouden**
Wat houdt het werken met een museumcollectie moderne werken op papier in? Van de aankoop tot de tentoonstelling, met inzichten in technisch en historisch onderzoek, conservering en collectiebeheer wil deze lezing een overzicht geven van specificiteiten die museumconservatoren en onderzoekers tegenkomen bij het werken met kunst op papier.
Laura Kollwelter is wetenschappelijk onderzoeker bij de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, waar ze heeft meegewerkt aan verschillende projecten, waaronder BePAPER - “Belgian Avant-Garde Art on Paper from a European Perspective, 1918-1950” (2020-2024) en “Voor en na? Continuïteit of breuk? De Belgische kunst omstreeks Wereldoorlog I” (2016-2018).
Sarah Van Ooteghem vervoegde het team van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (RMFAB) in 2022 als conservator moderne kunst op papier (19de-21ste eeuw). Voordien werkte ze als assistent-conservator bij de Fondation Custodia/Frits Lugt Collection in Parijs en bij het Prentenkabinet van de Koninklijke Bibliotheek van België.
Lise Vandewal werkt momenteel als wetenschappelijk onderzoeker voor het FRIABLE-project in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, waar ze onderzoek doet naar de herkomst en tentoonstellingsgeschiedenis van moderne kunstwerken op papier in poederige media uit de collectie van het Fin-de-Siècle Museum.