Olieverfschilderijen tentoonstelling: Van traditie tot moderniteit

image - Olieverfschilderijen tentoonstelling: Van traditie tot moderniteit

Over



Arthis – Het Belgisch-Roemeens Cultureel Huis en Arthis Artists


organiseren


 


Olieverfschilderijen tentoonstelling


Van traditie tot moderniteit


 


Kunstenares : Gina Baranovschi


 


Vernissage: vrijdag 22.11.2024 om 18:30 bij Arthis


Vlaamsesteenweg 33, 1000 Brussel


 


Tentoonstelling open: 22.11.2024-20.01.2025


Info: 02/511 34 20 - info@arthis.org


 


Deze tentoonstelling brengt
aan het licht het werk van Gina Baranovschi.


De unieke benadering van deze
kunstenares combineert hedendaagse technieken met traditionele inspiraties en
belooft bezoekers te boeien met werken die onze perceptie van de wereld in
vraag stellen en ons onderdompelen in visuele verhalen die rijk zijn aan emotie
en reflectie.

“Ik ben begonnen met de draad van traditioneel weefwerk - omwikkeld met
plantaardige en dierlijke ornamenten - en de religieuze composities van iconen
op glas, die ik heb geherinterpreteerd en zo een persoonlijke plastische taal
heb gecreëerd, een wereld waarin emotie bij het doorzichtige landschap begint
en in fantastische composities uitmondt, bevolkt met denkbeeldige personages,
vogels en dieren.


Mijn werk als restaurateur
heeft mij toegang gegeven tot Byzantijnse schilderkunst en oude voorwerpen van
aanbidding, wat mij spiritueel heeft verrijkt en mijn artistieke activiteit
heeft geleid.


In mijn artistieke benadering
is de zoektocht naar Vorm, Kleur en Geest het sleutelwoord”.


                Gina Baranovschi


Gina Baranovschi


Gina Baranovschi komt
oorspronkelijk uit Fălticeni, Roemenië. Ze is afgestudeerd aan de Nationale
Universiteit voor Schone Kunsten “Nicolae Grigorescu” in Boekarest, afdeling
“Monumentale kunst en restauratie”.


Sinds 2004 is ze
gecertificeerd specialist in de restauratie van muurfresco's door het Roemeense
Ministerie van Cultuur.


Sinds 2019 is ze erkend als
expert in de restauratie van muurschilderingen, gecertificeerd door het
Roemeense Ministerie van Cultuur en Religieuze Zaken.


In 2005 ontving ze de prijs
van de Roemeense Unie van Beeldende Kunstenaars voor het behoud en de
restauratie van de Mamu-kloosterkerk en in 2009 ontving ze de prijs van het
Roemeense Ministerie van Cultuur en Erfgoed voor uitmuntendheid in restauratie.


Gina Baranovschi is
restaurateur aan de Nationale Universiteit voor Schone Kunsten in Boekarest
sinds 1992, is ook lid van de Roemeense Unie van Beeldende Kunstenaars en heeft
deelgenomen aan talrijke kunstbeurzen en solo- en groepstentoonstellingen in Roemenië
en andere landen.


 


Met de steun van : Stad Brussel, Fédération Wallonie-Bruxelles, VGC,
Cocof


Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

New Music High-end Innovation, de beurs voor hifi- en homecinemafanaten

09 nov 10 nov
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Courtyard By Marriott Brussels
Evere - Bruxelles
NEW MUSIC HIGH-END INNOVATION De grootste hifi- en home cinema show van België is eindelijk terug. Kom ontdekken wat je nergens anders zult zien. Op 9 en 10 november 2024 komen alle grote merken uit de hifisector naar Brussel. Gratis toegang. De “New Music High-end Innovation” show is een must voor muziek- en filmliefhebbers.
Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Schilderijen
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag