image - Rosas: EXIT ABOVE

Over

“Een meesterlijke Meskerem Mees loodst je door een stormachtige dansvoorstelling.” (Focus Knack)“Dansgezelschap Rosas wervelt als een storm over het podium in ‘Exit Above’.” (De Tijd)''Un spectacle envoûtant qui prend constamment le spectateur par surprise.'' (Le Soir) > Een reactie van coproducent het Kaaitheater - die we met AB onderschrijven - op de berichten over het leiderschap van Anne Teresa De Keersmaeker . > Persoonlijk statement door Anne Teresa de Keersmaeker In EXIT ABOVE keert Anne Teresa De Keersmaeker op haar stappen terug: naar de wortels van dans, de wortels van de Westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de 'signature move' van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan. Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. Het vertrekpunt voor de voorstelling is Walking Blues van de legendarische bluesartiest Robert Johnson, al voert de tocht terug tot de bekendste 19e eeuwse singer-songwriter, met Der Wanderer van Schubert. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots, Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno, en danser en gitarist Carlos Garbin. In EXIT ABOVE komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. Choreografisch werkt De Keersmaeker altijd van het organisch openplooien van eenvoudig bewegingsmateriaal naar ruimtelijke en fysieke complexiteit, volgens de lijnen van de geometrie. EXIT ABOVE bespeelt het spanningsveld tussen samen stappen ('marching together') en ‘stepping out’(eruit stappen), tussen het solitair-romantische ‘wandern’ en het politieke potentieel van een groep ongewapende mensen die samen stappen, het individuele en het collectieve, de lijn en de cirkel. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen. Choreografie / Chorégraphie / ChoreographyAnne Teresa De KeersmaekerGecreëerd met en gedanst door / Créé avec et dansé par / Created with and Danced byAbigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob StorerOok gedanst door / Aussi dansé par / Also Danced byPierre Bastin, Nathan Felix-Rivot, Robson Ledesma, Margarida RamalheteMuziek / Musique / MusicMeskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos GarbinMuziek uitgevoerd door/ Musique interprétée par / Music performed byMeskerem Mees, Carlos GarbinScenografie / Scénographie / ScenographyMichel FrançoisLicht / Lumière / Light designMax AdamsKostuums / Costumes / Costume designAouatif BoulaichTekst en lyrics / Texte et paroles / Text and LyricsMeskerem Mees, Wannes GyselinckDramaturgie / DramaturgyWannes GyselinckRepetitieleiding / Direction des répétitions / Rehearsal DirectorsCynthia Loemij, Clinton StringerProductie / ProductionRosas
Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Jaarlijks concert van het Fonds van de Vrienden van de Kathedraal

20 nov 2024
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Cathédrale des Saints-Michel-et-Gudule
Bruxelles - Bruxelles
Het Fonds van de Vrienden van de Sint-Michiel en Sint-Goedelekathedraal nodigt u uit op haar jaarlijks concert. Geronommeerde musici en zangers zullen magistrale werken vertolken en spirituele, aangrijpende en ophefmakende muziek voortbrengen, variërend van barok tot hedendaags. Een betoverende avond, in de unieke sfeer van de Kathedraal !
Nog meer evenementen Concerten > Jazz

Andere evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Wetenschapsfestival Brussel24 nov 2024
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Wetenschapsfestival Brussel

24 nov 2024
Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Opendeurdagen
MuntPunt
Bruxelles - Bruxelles
Zin in een dag vol avontuur, verrassingen en ontdekkingen voor jong én oud? Op de Dag van de Wetenschap toveren we Muntpunt om tot een plek waar wetenschap tot leven komt! Bouw met Lego mee aan een klimaatbestendige stad, laat een wetenschappelijke tattoo zetten, ontrafel de geheimen van artificiële intelligentie of bevrijd professor X-Ray uit onze escape room. Ga op onderzoek en ontdek hoe leuk wetenschap kan zijn!
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag