Ensors stoutste dromen. Het impressionisme voorbij

image - Ensors stoutste dromen. Het impressionisme voorbij

Over

In het najaar van 2024 neemt James Ensor het museum over met één van de grootste Belgische Ensortentoonstellingen. Je duikt in Ensors wondere universum van woeste visioenen, maskers en satire en tonen het werk van de kunstenaar zij aan zij met werk van internationale kunstenaars die hem inspireren en met wie hij zich wil meten. Want bovenal wil Ensor altijd de beste zijn. Zelfs al heten zijn concurrenten Claude Monet, Edvard Munch. Of zelfs Jheronymus Bosch en Francisco Goya. 


Ensor wil niet minder dan de leidende avant-gardekunstenaar in België zijn. Dat probeert hij door het Franse impressionisme te introduceren in zijn werk. Maar eigenlijk weet hij niet zoveel over hun techniek. Dus ontwikkelt hij in 1880-1885 een eigen versie, een die eerder geïnspireerd is door het realisme van Courbet en Raffaëlli. In deze periode schildert hij werken als Het burgersalon en De oestereetser. Na het zien van het werk van Franse impressionisten Degas, Monet, Renoir en Pissarro in 1886 beslist hij om een nieuwe richting in te slaan. Voor de expo is dat kantelpunt de start van Ensors gevarieerde oeuvre. 


In 1887 begint Ensor aan zijn nieuwe artistieke avontuur en schildert hij Adam en Eva uit het paradijs verjaagd en tekent De bekoring van Sint- Antonius (Art Institute Chicago). De verf gaat ongemengd van tube naar doek en de kleuren krijgen een eigen expressieve kracht in 101 schakeringen. Zijn voorkeur voor grilligheid lieden tot een groteske en angstaanjagende beeldtaal. De kunstenaar goochelt met hilarische en helse voorstellingen die je normaal enkel in je stroutste dromen ziet. Was Ensor tot dan toe een kunstenaar die de regels van het spel voortdurend overtrad, nu wordt hij een kunstenaar die de regels van het spel zelf herschrijft. Een gamechanger. Ensor gaat wild. 


Ensors pogingen om het dolkomische en het griezelige te verenigen leiden tot zijn meest opvallende bijdrage aan het ontstaan van het modernisme. Hij begint schilderijen te maken met irreële maskerwezens. In de loop van 19de eeuw zijn er wel meer kunstenaars die maskers schilderen zoals als Munch of Nolde. Zij doen dat decoratief element, of om de identiteit van een persoon mysterieus te verhullen. Bij Ensor onthullen de maskers voor de eerste keer de ware aard van de mens. Dat is zijn vondst.


Het werk van James Ensors is doordrenkt met laatnegentiende-eeuwse ‘incoherentie’, ‘fumisterie’ en ‘Zwanse’, vormen van spottende humor die in Brusselse en Parijse kringen erg populair was. De expo toont Ensor voluit van zijn meest satirische kant. 

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Nog meer evenementen Tentoonstellingen > Schilderijen
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag