De honderdste verjaardag van de publicatie van het Manifeste du surréalisme van André Breton gaat gepaard met talrijke tentoonstellingen en manifestaties in de hele wereld. Het leek ons de perfecte gelegenheid om te focussen op een van de belangrijkste thema’s uit de collectie van het museum – de surrealistische fotografie – en daaruit een selectie te maken. Die gaat verder dan het werk van de leden van de Belgische groepen – van Brussel en van Henegouwen – maar omvat ook de vertegenwoordigers van de Parijse groep, of enkele meer geïsoleerde figuren zoals Jindřich Štyrský of de kluizenaar van Bourges, de vreemde Marcel Bascoulard. We wilden ze niet onder dwang over één kam scheren met de surrealisten, maar ze zouden niet ongevoelig zijn geweest voor hun aanpak als ze die hadden gekend. We besteden aandacht aan de aangekochte fotoafdrukken, maar vooral ook aan de publicaties, tijdschriften, boeken en catalogi die het belangrijkste middel waren om de surrealistische fotografie te verspreiden toen er nog geen markt voor bestond.