Misatango PALMERI Requiem MOZART

image - Misatango PALMERI Requiem MOZART

Over

Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23
november 2024 om 20h15. 
Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.

In de majestueuze kerk  Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040
Etterbeek

 

Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.

Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10
snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE
Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.

“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit
werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt.
Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en
complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit
werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango  producer...”

Martín PALMERI

Gecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang
vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus
Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de
koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.


Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie
met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.

Finalisatie door Robert Levin.

Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de
volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor.
Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt
hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici
sinds meer dan twee eeuwen.

In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende
schetsen van het Requiem in een collectie  van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van
Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.

Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin,
nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het
onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren 
zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te
begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.


labadinerie.be 0479 32 65 78

https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda

Praktische informatie

Deel :

Fotogalerij (2)

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Andere evenementen Concerten > Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel

BachPlus Musicalisches Opfer BWV 1079

13 okt 2024
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
Op een zondagavond in 1747 bezoekt J.S. Bach het lusthof Sanssouci in Potsdam en wordt er meteen aan het werk gezet. Zijn gastheer Frederik de Grote reikt Bach een aartsmoeilijk thema aan en vraagt hem een zesstemmige fuga te componeren. Twee maanden later leverde Bach het Musikalisches Opfer af met hierin de uitgewerkte zesstemmige fuga op het koninklijke thema. BachPlus brengt het Musikalisches Opfer in een kleinschalige bezetting die eer doet aan dit wonderlijke meesterwerk van muzikale archi

Koninklijke Symfonische Kring Aalst ‘Door Eendracht Groot’ Herfstconcert

18 nov 2024
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
De Koninklijke Symfonische Kring Aalst 'Door Eendracht Groot' bestaat al 138 jaar. Het is een liefhebbersorkest dat een vijftigtal muzikanten telt en elk seizoen optreedt in De Werf. Inderdaad, opgericht in 1886, twee wereldoorlogen overleefd en vandaag actiever dan ooit, toont dit symfonisch orkest dat er nog voldoende tijd vrijgemaakt wordt en inspanningen opgebracht worden om mooie, in hoofdzaak klassieke muziek, maar ook musical, film- en popmuziek te eren en live te brengen. Verwacht je aa
Nog meer evenementen Concerten > Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Nog meer evenementen Etterbeek
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe
WEDSTRIJDEN
Doe mee aan onze wedstrijden
Ontdek de wedstrijden

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag