Over
Justin Torres werd in 1980 geboren in New York. Hij publiceerde in het literair tijdschrift Granta en in de New Yorker voor hij met Wij, de wilden zijn explosieve intrede maakte op het literaire toneel van de Verenigde Staten. In deze indrukwekkende debuutroman, die bij pers en publiek groot succes kende, vertelt hij het verhaal van drie aan hun lot overgelaten broers in een taal en ritme met een zinderende kracht. Daarna volgden tien jaren van stilte… tot vorig jaar Blackouts verscheen en de National Book Award ontving.
“Ik was naar het Paleis gekomen omdat de man die ik zocht er een kamer had. [...] Hij stond dicht bij de dood, en ik zou hem eender wat hebben beloofd.” De verteller van Blackouts komt aan op een mysterieuze plek, een verblijf in het midden van de woestijn waar een grote queer community woont. Daar treft hij Juan aan, een oude bekende met een fascinerende en charismatische uitstraling. Enkele jaren eerder was er tussen beide mannen een onwrikbare vriendschap ontstaan tijdens een verblijf in een psychiatrische instelling.
Censuur
Er ontspint zich een lange en mysterieuze dialoog tussen de mannen die erg filmisch aandoet en die uitmondt in een belofte. Juan heeft aan zijn kameraad immers een missie toevertrouwd : hij draagt hem op om zijn onderzoek naar Jan Gay voort te zetten, een ongelooflijke antropologe uit het begin van de twintigste eeuw, wiens project om het lesbische leven te documenteren werd gedwarsboomd en voor lange tijd geschrapt uit de moderne queer geschiedschrijving.
Door echte archiefstukken te combineren met verzonnen herinneringen – foto’s, artikels, gecensureerde pagina’s uit de encyclopedie van Jan Gay – componeerde Justin Torres een roman die zowel poëtisch als beklemmend is. Door hun verhaal op te tekenen herstelt hij mannen en vrouwen in hun waarde. Het is een boek dat sporen nalaat.
Over Blackouts:
“Blackouts is tegelijkertijd een verhaal over als een voorbeeld van queer erfgoed. Het is een boek dat zijn geesten eert. [...] Het is een ode aan de veerkracht, maar ook een lofzang op het meest vergankelijke en feilbare archief : het lichaam.”
Tope Folarin, The Atlantic
“Blackouts onderzoekt wat het betekent om uitgewist te worden en hoe je daarna toch stand kan houden.”
Hugh Ryan, The New York Times
“Uit dit boek spreekt een verblindende orkaan van pijn. Toch schenken Nene en Juan ons en elkaar ook veel genot. Een kus waarop je een droom kan bouwen.”
Maureen Corrigan, NPR
Org. Passa Porta en de festival America