EXIT ABOVE after the tempest Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

image - EXIT ABOVE after the tempest Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

Over

In EXIT ABOVE keert Anne Teresa De Keersmaeker terug naar de wortels van dans en de wortels van de westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de signature move van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan. Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots, Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno, en danser en gitarist Carlos Garbin.


In EXIT ABOVE komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen.


met livemuziek

Gepresenteerd door STUK.



30CC ondersteunt volledig het standpunt van STUK en streeft steeds naar een veilige werkomgeving voor artiesten, werknemers en publiek, waarbij erkenning en respect voor ieders rol centraal staan.


In de pers

“Dansgezelschap Rosas wervelt als een storm over het podium in ‘Exit Above’” (Het Parool)


Credits

choreografie Anne Teresa De Keersmaeker gecreëerd met en gedanst door Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob Storer muziek Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin muziek uitgevoerd door Meskerem Mees, Carlos Garbin scenografie Michel François licht Max Adams kostuums Aouatif Boulaich tekst en lyrics Meskerem Mees, Wannes Gyselinck openingstekst Walter Benjamin, Über den Begriff der Geschichte”, These IX dramaturgie Wannes Gyselinck repetitieleiding Cynthia Loemij, Clinton Stringer artistieke coördinatie en planning Anne Van Aerschot assistente van de Artistiek Directeur Martine Lange tourmanager Jolijn Talpe technisch directeur Thomas Verachtert coördinator kostuums Alexandra Verschueren geassisteerd door Els Van Buggenhout naaisters Chiara Mazzarolo, Martha Verleyen productie Rosas coproductie

Concertgebouw Brugge (Bruges), De Munt / La Monnaie (Brussel / Bruxelles / Brussels), Internationaal Theater Amsterdam, Le théâtre Garonne (Toulouse), GIE FONDOC OCCITANIE (Le Parvis Tarbes, Scène nationale ALBI Tarn, Le Cratère Alès, Scène nationale Grand Narbonne, Théâtre Garonne) met dank aan Baptiste Alexandre, Naomie Bentein, Bert De Swert, Michel Dierickx, Steven Fillet, Nicolas Fiszman, Ann-Sofie Merlier, Miet Ongena, Tom Pauwels, Jean-Luc Plouvier, Olivier Thys, Emma Zune wereldpremière31 mei 2023 / 31 mai 2023 gepresenteerd door Théâtre National Wallonie- Bruxelles, De Munt/ La Monnaie, Kaaitheater en Kunstenfestivaldesarts met steun van Dance Reflections by Van Cleef & Arpels


Deze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures - Belfius. Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC)


www.rosas.be

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda

Junior Ballet Antwerp / Mauro de Candio JAMES

27 nov 2024
Theater / Spektakels Dans
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
een ode aan de Belgische schilder en kunstenaar James Ensor In 2024 is het 75 jaar geleden dat James Ensor, een van de meest vernieuwende meesters van de Belgische moderne kunst, overleed in Oostende, de stad waar hij een leven lang woonde en werkte. Junior Ballet Antwerp brengt met de dynamische dansvoorstelling vol groteske fantasie en carnaval een eerbetoon aan de grootmeester. Helemaal in lijn met Ensors kleurrijke persoonlijkheid en stijl beleef je een theatraal spektakel met een kruisbestu

Emanuel Gat Dance Freedom Sonata (Belgische première)

04 dec 2024
Theater / Spektakels Dans
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
meesterlijke dans in de vorm van een uitdagende muzikale sonate Dé openingsvoorstelling van December Dance 24. Met Freedom Sonata laveert choreograaf en muziekkenner Gat tussen twee zeer uiteenlopende muziekstijlen: een sonate voor piano van Beethoven en een album van rapper Kanye West. Met zijn grootse en tegelijkertijd subtiele danstaal loodst Gat, die oorspronkelijk dirigent wilde worden maar uiteindelijk toch koos voor de dans, er ons op meesterlijke wijze doorheen.

What We Can Do Together Lisi Estaras / MonkeyMind & Unmute Dance Company

10 dec 2024
Theater / Spektakels Dans
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
Lisi Estaras maakt een inclusieve voorstelling met 8 dansers uit België en Afrika, met en zonder beperking. De nadruk ligt op mixability. What We Can Do Together wil een uitwisseling op gang brengen die zich richt op het luisteren naar de ander en de realiteit van de ander, in plaats van het kennen en definiëren van de ander. Onze vooroordelen over hoe dingen zijn, onze eigen ervaring en referentiekader bepalen de vorm en manier waarop we de ander benaderen. Er is weinig ruimte (openheid) om de

A.T. De Keersmaeker, R. Mriziga, A. Beyer / Rosas, A7LA5, Gli Incogniti Il Cimento dell'Armonia e dell'Inventione

10 dec 2024
Theater / Spektakels Dans
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
De vier jaargetijden van Antonio Vivaldi gedanst Anne Teresa De Keersmaeker en Radouan Mriziga laten zich inspireren door De vier jaargetijden van Antonio Vivaldi. Uitgangspunt is de prachtige opname van Vivaldi’s stuk door violiste Amandine Beyer en haar ensemble Gli Incogniti. De vier jaargetijden is een van de bekendste, meest iconische en vaakst gereproduceerde muziekstukken; een hit uit het klassieke repertoire. Ook is het een ode aan de natuur. Het muziekstuk inspireert de choreografen tot

Andere evenementen Theater / Spektakels > Dans

Nog meer evenementen Theater / Spektakels > Dans
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag