Kaaitheater : Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms

image - Kaaitheater : Anna Franziska Jäger en Nathan Ooms

Over

In dit werk, dit spel van taal en lippen, gaan vijf performers op zoek naar Modesta. Wie is zij? Een fantasie, een personage waarvan de aantrekking berust op de mogelijkheid dat ze werkelijk, tastbaar zou kunnen zijn. Een jong meisje dat opgroeit door te leren hoe ze pijn in plezier kan veranderen. Een vrouw die de regels van taal en sociale conventie verdraait. Een sfinxachtig personage, mysterieus omdat we de bron van haar vitaliteit niet kunnen vatten. Modesta verschijnt in vele gedaantes, in woord en beweging, en vraagt ons haar te volgen.
Ooms & Jäger werken vanuit een voorkeur voor niet-theatraal, eclectisch tekstmateriaal en een uitgesproken fysieke benadering van acteren. In Modesta (play of language and lips) gaan ze vrij aan de slag met het coming of age-genre, samen met spelers Rosie Sommers, Christine De Smedt en Arthur Loontjens. De titel verwijst naar het hoofdpersonage in het boek The Art of Joy van Goliarda Sapienza, geschreven in de jaren 1960 (maar slechts drie decennia later uitgegeven). Deze literaire Modesta inspireert door hoe haar compromisloos verlangen, haar wilskracht en vreugde op onverwachte wijze de moraal van haar tijd uitdaagden.

Anna Franziska Jäger (1996, zij/haar) en Nathan Ooms (1996, hij/hem) ontmoetten elkaar op de drama opleiding van KASK. Daar ontstond een nauwe samenwerking, met werken als Bartlebabe (2020) en Ambient Theatre Fury (2022), allebei getoond in Kaaitheater. Ze delen auteurschap, spelen in elkaars of andermans projecten, zijn te zien in films (Anna Franziska) of dansvoorstellingen (Nathan). Ze schreven enkele jaren geleden de State of the Youth bij de opening van het Theaterfestival. Allebei maken ze deel uit van het performance platform Ne Mosquito Pas. Voor deze productie verzamelden ze medewerkers uit hun omgeving (KASK / PARTS / Ne Mosquito Pas): performers Rosie Sommers, Christine De Smedt en Arthur Loontjens, en scenografe/kostuumontwerper en maker Carly Rae Heathcote.
concept, text & direction Anna
Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

New Music High-end Innovation, de beurs voor hifi- en homecinemafanaten

09 nov 10 nov
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Courtyard By Marriott Brussels
Evere - Bruxelles
NEW MUSIC HIGH-END INNOVATION De grootste hifi- en home cinema show van België is eindelijk terug. Kom ontdekken wat je nergens anders zult zien. Op 9 en 10 november 2024 komen alle grote merken uit de hifisector naar Brussel. Gratis toegang. De “New Music High-end Innovation” show is een must voor muziek- en filmliefhebbers.

Andere evenementen Theater / Spektakels

Fairy Tales tibaldus

12 nov 2024
Theater / Spektakels
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
“Is het theater geen poëtische droom, en is het podium iets anders dan een mond die spreekt in zijn slaap?” Sneeuwwitje keert na de moordpoging van de koningin terug naar het paleis, om te onderhandelen over de afloop van het sprookje. Assepoester twijfelt aan haar prins en geniet ervan om gehaat te worden door haar stiefzussen. Doornroosje, de koninklijke familie en hun hofhouding zijn niet blij wanneer ze ongevraagd worden gewekt uit hun slaap en hun taken opnieuw moeten opnemen.

Haider Al Timimi / Antigone HAVOC

13 nov 2024
Theater / Spektakels Dans
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
hiphop en breakdance ontmoeten elkaar New York, begin jaren zeventig. De South Bronx staat in brand, letterlijk en figuurlijk. De middenklasse heeft zich uit de voeten gemaakt. De economie stort in. Gebouwen staan leeg, worden gesloopt of in brand gestoken. Bendes maken de straten onveilig. Zestig procent van de jongeren is werkloos. Ze hebben geen geld om naar een club te gaan, dus palmen ze de straten in met hun soundsystems en stukken karton. Ze leggen een vloer en dansen op de break. Ze schr

Julie Delrue Mamamanie

15 nov 2024
Theater / Spektakels Performances
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
huilen en lachen na de bevalling Een jonge actrice wordt moeder én manisch. De kersverse mama voelt zich zo goed dat slapen niet meer hoeft. Bovendien blijkt ze opeens meertalig en in staat om verschillende muziekinstrumenten te bespelen. De jonge vrouw wordt een klaterende bron van gedachten, liedjes, plannen, grappen en grote waarheden. Twee weken later wordt ze opgenomen op de afdeling psychiatrie met lekkende borsten en zonder baby. Kraambedpsychose, zo luidt de diagnose. Geen enkel probleem
Nog meer evenementen Theater / Spektakels
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag