Over
DOUBLE BILLPerformance 1Francesca GrilliRecordIn Record zingt een koor van Brusselse jongeren op een richel, een raam, een balkon. Zo balanceren ze op grenzen tussen wat de binnenkant van hun huis zou kunnen zijn en een buitenruimte.Wanneer jongeren volwassen worden, ziet kunstenaar Francesca Grilli hen geconfronteerd met veel tegenstrijdige spanningen. Twee figuren vertegenwoordigen volgens haar die spanning het best, en vormen zo het uitgangspunt van Record. Aan de ene kant plaatst ze een Hikikomori, oftewel een Japanse jongvolwassene die zichzelf vrijwillig opsluit in hun kamer als vorm van rebellie tegen de buitenwereld. Aan de andere kant vinden we een stuntvrouw, wiens lichaam de zwaartekracht én de dood continu trotseert.Meer dan een jaar lang was Grilli in gesprek met verschillende Hikikomori. Hun bekentenissen vormen de basis van de compositie van dit koor. Terwijl deze diverse groep Brusselse jongeren zingt, proberen ze zich als superhelden vast te houden aan hun wankele positie. Tussen terugtrekken en krachtig loslaten, herinnert de sfeer van de performance ons aan de angst om te vallen én aan een sterk verlangen naar wegvliegen.Deze ambivalente spanning is – vooral in een maatschappij waar falen een van de grootste taboes blijkt – aanwezig in al die momenten in ons leven waarin we ons vasthouden aan een flinterdunne draad, ergens tussen twee dingen, twee beslissingen in. De voorstelling viert al die drempels, alle momenten van tegenspoed en vreugde, van gemengde gevoelens en verbijstering.Performance 2Sander DeckxZonderzeeërIn Zonderzeeër, een performance geschreven en gespeeld door Sander Deckx, vraagt deze theatermaker zich af of opgaan in de massa mogelijk is voor wie niet op de massa lijkt. Of opgaan in de massa nodig of wenselijk is. Hoe je omgaat met een fanfare die de hele tijd achter je aanloopt. Welke invloed de blik van de ander op je heeft. Wat het verschil is tussen bekeken en gezien worden. Het enige verschil tussen kijken en zien ben jij. – Etcetera over Zonderzeeër • Francesca Grilli (1978) is een in Brussel gevestigde Italiaanse kunstenaar. Ze werkt met performancekunst, beeldhouwkunst, film, geluidsinstallatie en esoterische praktijken. Haar werk bestrijkt een breed spectrum: van het doorbrengen van tijd in een donkere kamer met getrainde haviken, een concert waarin de fiddlesticks van de muzikanten branden, tot kinderen als orakels bij een handleessessie. Grilli nam deel aan talloze internationale kunstenfestivals en stelde tentoon in musea, waaronder Palais de Tokyo in Parijs, de Biënnale van Venetië of de Serpentine Gallery in Londen. Haar werk Family is tussen 2022 en 2024 te zien in het Nationaal Museum van Noorwegen. Bij elke seizoenswisseling zingt multigenerationele familieopstelling liedjes geïnspireerd door de collectie, en wordt zo zélf een kunstwerk.• Sander Deckx (1994) studeerde af aan de opleiding Woordkunst in het Conservatorium van Antwerpen (2023). Door zuurstoftekort bij zijn geboorte zit Sander in een rolstoel. Hij speelde nog voor zijn opleiding onder andere in twee voorstellingen van HETGEVOLG, onder leiding van Stefan Perceval: Hartekop (2012) en Rood (2018). Als stage in zijn masterjaar danste hij in ON -, een beeldende dansvoorstelling voor kinderen, van choreografe Danaë Bosman, in samenwerking met Theater Froefroe en Het Paleis. In 2023 stond Sander zijn solovoorstelling ZONDERZEEËR op Theater Aan Zee.