Over
Artistiek directeur van het Schauspielhaus Zürich Dance Ensemble, de Amerikaanse choreograaf en performer zet een mythische dans in die zijn naam ontleent aan de figuur van Shakespeare's jonge held in een koor van merkwaardigheden.
Trajal Harrell, een bekende figuur op het Belgische podium, keert terug met een ambitieus stuk dat onder andere op de erekoer van het Pausenpaleis in Avignon wordt gepresenteerd. Tegen een achtergrond van geperforeerde muren die doen denken aan middeleeuws Italië, presenteren de performers zich eerst in hun natuurlijke staat: een naam, een persoonlijk kenmerk. Mensen vóór personages.
Al snel zullen deze verschillende lichamen - met hun vele genders, fysionomieën en origines - een gemeenschappelijk lichaam worden, een koor en een menigte, een smeltkroes van gemengde identiteiten. Dit is hoe Harrell Romeo ontleedt, vermenigvuldigt en diffracteert. DE Romeo, literair en theatraal embleem. De jonge minnaar op zoek naar het absolute dat dit bepaalde lidwoord paradoxaal genoeg opent naar het universele.
In muziek en beweging speelt de maker met mixen: van voguing tot butô, van catwalk-esthetiek tot queer en zwarte inspiratie. Het resultaat is een overzichtelijke modeshow, een dans die zowel voorouderlijk als hedendaags is, doordrenkt met populaire cultuur en doordrongen van naturel en verfijning.
Trajal Harrell ontving de Zilveren Leeuw op de Biënnale van Venetië in 2024.
Corealisatie Kaaitheater, Théâtre National Wallonie-Bruxelles