Over
Voor haar eerste creatie viert La Drache heidense riten, folklore en de kracht van gekostumeerde lichamen die elkaar opzoeken, ontmoeten en transformeren. Uitgaande van het carnaval van Duinkerken en queer verbeelding onderzoeken de acht dansers*essen de subversieve rol van het volksfeest en stellen ze zichzelf de vraag: hoe kunnen we ons samen een nieuw soort carnaval inbeelden? Hoe kunnen we de contouren ervan herdefiniëren en vandaag ‘carnaval vieren’? Hoewel carnaval een menselijke, sociale, spirituele en artistieke impact heeft op zoveel mensen als maar mogelijk is, en hoewel het een kostbare ruimte biedt voor vrijheid en oneerbiedigheid, heeft het ook zijn duistere kant.
Als antwoord op de racistische en seksistische uitwassen neemt Beste cantate ons mee op een reis van fysieke en collectieve vreugde, waarbij de farandoles, kringen, bands en rigaudon (paardenspelen) van carnaval opnieuw worden uitgevonden en de positieve kracht van dit historische en culturele erfgoed wordt teruggewonnen.