Les Jours de mon abandon

image - Les Jours de mon abandon

Over

In het Italië van het einde van de jaren 1990 is Olga met haar 40 jaar en twee kinderen een toegewijde moeder en echtgenote. Ze probeert een leven te leiden dat perfect past bij wat de maatschappij haar oplegt. Op een dag verlaat haar man haar voor een jong meisje. Zoals in de meest pathetische soapseries. En haar hele wereld stort in. Ze valt ten prooi aan een gevoel van permanente dreiging en glijdt af naar een staat van woede. Ze wordt vulgair, gewelddadig, grotesk.
Als de make-up is verwijderd en de schijn is opgeheven, neemt een onverwachte vrouw haar plaats in. Schandalig en machtig, haast mythisch verschijnt ze in al haar tragiek: een hedendaagse Medea, die niet meer hoeft te doden om te bestaan.
In deze bewerking van het boek van Elena Ferrante speelt actrice en regisseuse Gaia Saitta deze vrouw, vergezeld door haar kinderen en haar hond. Ze wisselt haar onderdrukte lichaam in voor een weerbaar lichaam, en laat zich gaan, eindelijk bevrijd.
Alles moet opnieuw worden opgebouwd, te beginnen met de woorden. Het publiek, verspreid over en naast de scène, is zowel deel als getuige van deze transformatie.
Gaia Saitta is een artiest verbonden met het Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Création Studio Théâtre National Wallonie-Bruxelles
Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

New Music High-end Innovation, de beurs voor hifi- en homecinemafanaten

09 nov 10 nov
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Courtyard By Marriott Brussels
Evere - Bruxelles
NEW MUSIC HIGH-END INNOVATION De grootste hifi- en home cinema show van België is eindelijk terug. Kom ontdekken wat je nergens anders zult zien. Op 9 en 10 november 2024 komen alle grote merken uit de hifisector naar Brussel. Gratis toegang. De “New Music High-end Innovation” show is een must voor muziek- en filmliefhebbers.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Tand des Tijds - Tim Natens

07 nov 2024
Theater / Spektakels Professioneel
Theater Arsenaal
Mechelen - Antwerpen - Vlaams Gewest
Voor zijn nieuwe voorstelling Tand des Tijds inspireert schrijver en theatermaker Tim Natens zich op de figuur van Gerard Soete. Soete was een Belgische politiecommissaris die in 1961 de opdracht kreeg het lichaam van de geëxecuteerde Congolese premier Patrice Lumumba te laten verdwijnen. Bij de uitvoering daarvan confisqueerde hij enkele snijtanden van Lumumba, die hij vervolgens bijhield als privébezit - mogelijk als morbide souvenirs.

Andere evenementen Theater / Spektakels

Bruno Vanden Broecke, Valentijn Dhaenens, Vincent Stuer / KVS

06 nov 2024
Theater / Spektakels Performances
CC De Werf
Aalst - Flandre Orientale
de koningskwestie is pure Shakespeare Vijf jaar hebben ze elkaar niet gezien, Leopold III en zijn buitenlandminister Paul-Henri Spaak, sinds die nacht bij het begin van de oorlog. De regering vluchtte, de koning bleef. Het conflict tussen hen zal de hele bezetting lang blijven malen, wringen, rijpen. Vooral tussen Leopold en zijn buitenlandminister Paul-Henri Spaak is de wrok groot, de generatiegenoot waarmee hij voor de oorlog zo hecht was en die sindsdien een sleutelrol speelde in de wereldpo

EXIT ABOVE after the tempest Anne Teresa De Keersmaeker, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin / Rosas

07 nov 08 nov
Theater / Spektakels Dans
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
In EXIT ABOVE keert Anne Teresa De Keersmaeker terug naar de wortels van dans en de wortels van de westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de signature move van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan. Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots, Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno, en danser en gitarist Carlos Garbin.In EXIT ABOVE komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen.met livemuziekGepresenteerd door STUK.30CC ondersteunt volledig het standpunt van STUK en streeft steeds naar een veilige werkomgeving voor artiesten, werknemers en publiek, waarbij erkenning en respect voor ieders rol centraal staan.In de pers“Dansgezelschap Rosas wervelt als een storm over het podium in ‘Exit Above’” (Het Parool)Creditschoreografie Anne Teresa De Keersmaeker gecreëerd met en gedanst door Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob Storer muziek Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin muziek uitgevoerd door Meskerem Mees, Carlos Garbin scenografie Michel François licht Max Adams kostuums Aouatif Boulaich tekst en lyrics Meskerem Mees, Wannes Gyselinck openingstekst Walter Benjamin, Über den Begriff der Geschichte”, These IX dramaturgie Wannes Gyselinck repetitieleiding Cynthia Loemij, Clinton Stringer artistieke coördinatie en planning Anne Van Aerschot assistente van de Artistiek Directeur Martine Lange tourmanager Jolijn Talpe technisch directeur Thomas Verachtert coördinator kostuums Alexandra Verschueren geassisteerd door Els Van Buggenhout naaisters Chiara Mazzarolo, Martha Verleyen productie Rosas coproductieConcertgebouw Brugge (Bruges), De Munt / La Monnaie (Brussel / Bruxelles / Brussels), Internationaal Theater Amsterdam, Le théâtre Garonne (Toulouse), GIE FONDOC OCCITANIE (Le Parvis Tarbes, Scène nationale ALBI Tarn, Le Cratère Alès, Scène nationale Grand Narbonne, Théâtre Garonne) met dank aan Baptiste Alexandre, Naomie Bentein, Bert De Swert, Michel Dierickx, Steven Fillet, Nicolas Fiszman, Ann-Sofie Merlier, Miet Ongena, Tom Pauwels, Jean-Luc Plouvier, Olivier Thys, Emma Zune wereldpremière31 mei 2023 / 31 mai 2023 gepresenteerd door Théâtre National Wallonie- Bruxelles, De Munt/ La Monnaie, Kaaitheater en Kunstenfestivaldesarts met steun van Dance Reflections by Van Cleef & ArpelsDeze productie wordt gerealiseerd met de steun van de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid, in samenwerking met Casa Kafka Pictures - Belfius. Rosas wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC)www.rosas.be

Fairy Tales tibaldus

12 nov 2024
Theater / Spektakels
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
“Is het theater geen poëtische droom, en is het podium iets anders dan een mond die spreekt in zijn slaap?” Sneeuwwitje keert na de moordpoging van de koningin terug naar het paleis, om te onderhandelen over de afloop van het sprookje. Assepoester twijfelt aan haar prins en geniet ervan om gehaat te worden door haar stiefzussen. Doornroosje, de koninklijke familie en hun hofhouding zijn niet blij wanneer ze ongevraagd worden gewekt uit hun slaap en hun taken opnieuw moeten opnemen.
Nog meer evenementen Theater / Spektakels
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag