Stadspraat: Democratie en de opkomst van extreemrechts

image - Stadspraat: Democratie en de opkomst van extreemrechts

Over

In aanloop
naar de verkiezingen organiseren we onze (voorlopig) laatste stadspraat
'democratiedebat'. We voorzien weer interessante gasten en er is deze
keer nog meer ruimte en tijd voor al uw vragen.  

 

Over
de opkomst van extreemrechts, democratie en vrijheid.

Het
zal u wellicht al bekend zijn dat we op 9 juni en 13 oktober de mogelijkheid
krijgen om te gaan stemmen. Als de prognoses kloppen krijgen we een stevige ruk
naar rechts. Meer nog, extreemrechts zal op alle niveaus stijgen.

 

Is
extreemrechts gevaarlijk voor onze democratie en vrijheid?

Om
hier een inschatting over te kunnen maken is het altijd handig om eerst een
historische schets te maken. Onze panelleden nemen ons hiervoor mee doorheen
het verleden, heden en toekomst. Vanuit verschillende perspectieven ontdekken
we de overeenkomsten tussen de jaren 30 (opkomst van extreemrechts) en de
huidige situatie. We gaan op zoek naar antwoorden op de vraag “wat moeten we en
wat kunnen we hieruit leren?”.

 

Panelleden:

André
Van de Vyver
 (Groen)
is mogelijks, dankzij de fusie met Beveren en Kruibeke, de laatste burgemeester
van Zwijndrecht, de gemeente waar hij sinds 1977 politiek actief is. Daarnaast
is André een grote kenner van het leven en werk van Frans Masereel. Deze
pacifistische vooral grafische kunstenaar was niet enkel tijdens de eerste
wereldoorlog tegen de Duitsers, tijdens de tweede wereldoorlog was hij zeer
uitgesproken tegen het Nazisme. Dit liet Frans goed zien in zijn kunstwerken.

 

Anthonie
De Lausnay (ABVV) 
is
syndicalist en radiomaker. Hij is bestuurslid bij de Algemene Centrale
Antwerpen-Waasland en délégué van het ABVV bij een grote chemische
multinational, voorheen een tijdlang gekend onder de naam IG Farben, in de
Antwerpse haven. Tevens maakt hij mee Pink Wave, the acoustic safe space for
the queers, op Radio Centraal te Antwerpen, waar hij ook meewerkt aan het
redactieprogramma van de zender.

 

Bernard
Hubeau
 (emeritus)
is jurist en stedenbouwkundige. Hij was professor aan de Universiteit Antwerpen
(Faculteit Rechten en Faculteit Sociale Wetenschappen) en aan de Vrije
Universiteit Brussel (Rechten). Hij was ook eerst Antwerps Ombudsman en daarna
Vlaams Ombudsman bij het Vlaams Parlement. Hij is covoorzitter van de
Grootouders voor het Klimaat en is grote fan van de Franse schrijver Albert
Camus, waaraan hij een boek wijdde met de titel “Op zoek naar rechtvaardigheid.
Recht en onrecht bij Albert Camus” (2021).

 

Moderator: Bart
Libbrecht
 (Humanistisch verbond)
Is ‘gediplomeerd’ filosoof. Hij werkt o.a. voor mensen &
wetenschap en het humanistisch verbond. Zijn motto is: “alles wat niet
verandert verdwijnt”. En dat is oké. Hij is een scepticus die met verbazing
kijkt naar het politiek spektakel, ‘hoe is zoiets mogelijk?’. Toch timmert hij
me aan de weg van een wereld waarin alles & iedereen een plek onder de zon
krijgt.
 


Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen

New Music High-end Innovation, de beurs voor hifi- en homecinemafanaten

09 nov 10 nov
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Courtyard By Marriott Brussels
Evere - Bruxelles
NEW MUSIC HIGH-END INNOVATION De grootste hifi- en home cinema show van België is eindelijk terug. Kom ontdekken wat je nergens anders zult zien. Op 9 en 10 november 2024 komen alle grote merken uit de hifisector naar Brussel. Gratis toegang. De “New Music High-end Innovation” show is een must voor muziek- en filmliefhebbers.
Nog meer evenementen Lezingen / Debatten > Lezingen of debatten over actualiteit en burgerschap
Nog meer evenementen Antwerpen
NIEUWSBRIEF
Abonneer je op onze nieuwsbrief:

Ik schrijf me nu in
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe

Thema's

Vandaag

Meer evenementen vandaag