Over
Registratiekost is €3, maar je ontvangt dit bedrag in de vorm van drankjetons wanneer je toekomt. Mis deze talk niet en schrijf je nu in.Sociale media platformen zijn onmisbare tools geworden voor muzikanten om rechtstreeks in contact te treden met hun fans. Via kanalen zoals Instagram, TikTok, Twitter, en Facebook kunnen artiesten persoonlijke updates, exclusieve content en blikken achter de schermen delen.De opkomst van dergelijke platformen heeft een diepgaande invloed gehad op de consumptie en creatie van muziek. Muzikanten passen zich aan het tijdperk van de korte aandachtsspanne aan door fragmenten te maken die binnen enkele seconden resoneren. Deze verkorte formats hebben traditionele songstructuren uitgedaagd en de weg vrijgemaakt voor virale hits. Artiesten verkennen nieuwe manieren om luisteraars te betrekken en hun aandacht te trekken in de snel scrollende omgeving. Deze trend heeft geleid tot kortere tracks, hogere BPM’s en soundscapes die tegemoetkomen aan de eisen van sociale media platformen. Artiesten als James Blake hebben zich al kritisch laten horen over deze evolutie.Vooral TikTok is de laatste drie jaar uitgegroeid tot een van dé tools voor muziekontdekking en promotie. Zowel beginnende als reeds bekende artiesten hebben de afgelopen jaren heel wat tijd moeten steken in het promoten van hun muziek op TikTok. Maar sinds kort is de muziek van artiesten als Taylor Swift, The Weeknd en U2 niet meer te horen op TikTok. Platenlabel Universal wil geen nieuwe deal sluiten met het platform, omdat ze niet bereid zijn ‘een passende compensatie’ te betalen. Verliezen ook Belgische muzikanten zo hun springplank naar het grote publiek?