In deze lezing gaan we na hoe het komt dat de Belgische spoorwegen, de eerste op het Europese
vasteland, zich zo razendsnel ontwikkelden. De lezing belicht ook de cruciale rol van de spoorwegen in de industriële en economische ontwikkeling van België en de regio's, met de streek tussen Samber en Maas als voorbeeld.
Daarna maken we een tijdreis van de 19e eeuw naar het heden, waarbij we stilstaan bij verschillende aspecten van de rijke geschiedenis van onze spoorwegen en de ingrijpende transformaties die ze ondergingen doorheen de jaren.
De rol van de staat en de privébedrijven tonen we aan de hand van enkele voorbeelden en we gaan in op een aantal buitenlandse interventies en de reactie van de Belgische politiek die leidde tot het terugkopen van privélijnen. Tegelijk is er in de lezing aandacht voor een aantal belangrijke technische ontwikkelingen in verschillende domeinen: tractie, comfort, veiligheid, ...
Ook de ommezwaai in de jaren na de Tweede Wereldoorlog, waar het marktaandeel van de trein begint te tanen, nemen we onder de loep. Koning auto en vervoer over de weg won sedertdien steeds meer terrein in personen- en goederenvervoer.
De komst van de TEE, en later ook van de hogesnelheidstreinen zorgt even voor een positieve impuls, net als de opmars van het containervervoer per spoor. Deze ontwikkelingen zetten de milieuvoordelen van de trein weer volop op de kaart. Wat op zijn beurt leidt tot hernieuwde en grote investeringen in de spoorwegen om de klimaatuitdagingen het hoofd te bieden.
Afspraak dus op 5 mei om 15u, voor een tijdreis doorheen de ontwikkeling van de spoorwegen.