Over
Stations hebben in de ganse spoorweggeschiedenis vele sociale functies gehad. Eén van deze sociale functies was en is een gevoel van thuiskomen. Deze lezing kadert binnen het jaarthema ‘Thuis’ van Erfgoeddag 2024.
De sociale rol van de stations Hasselt, Liège-Guillemins en Charleroi-Sud is vooral verbonden met de gastarbeiders die in de mijnen en de staalindustrie kwamen werken. Door het verdwijnen van de activiteiten in de mijnen is dit vandaag nog amper zichtbaar. Ook onze Antwerpse spoorwegkathedraal Antwerpen-Centraal heeft een verleden als thuishaven. Na vaak avontuurlijke spoorreizen kwamen de vele landverhuizers ‘thuis’ in dit station. Intussen is dit station ook het thuiskomen voor de vele toeristen die naar de ”koekestad” komen om te winkelen of ander vertier
Een ander Antwerps station dat ook een gevoel van thuiskomen had is het intussen afgebroken station van Antwerpen-Zuid. Hier hadden de aangekomen reizigers nog eventueel een aansluiting met pakketboten naar Harwich of naar Congo. Ook koning Albert I reisde in 1928 via dit station om vervolgens met de boot verder te reizen naar de kolonie. In het vroegere station Oostende-Kaai (nu Oostende) kwam de ganse Europese adel “thuis” om met de boot verder te reizen naar Engeland. Hiervoor was er een speciaal hotel in het station voorzien en koning Leopold II had er zelfs een koninklijke loge.
Verder was Brussel-Noord voor de militairen tot in de negentiger jaren het vertrek of aankomststation van de dagelijkse militaire verlofgangerstrein. Uiteraard heeft het station Brussel-Zuid altijd een belangrijke functie gehad in het thuiskomen van internationale en Belgische reizigers. Ooit waren er de Pullmantreinen, later de TEE-treinen en nu is het een internationale thuis voor zij die met Eurostar of ICE reizen.