Over
19u Catchaboom
Als ontbijt verslindt dit uitbundige duo met hun giftanden het patriarchaat. Voor de vertering: stenen in etalages en testritjes in brandende auto’s. Wanneer dat allemaal klaar is, gaan ze ervandoor. Met een zak vol messen, vijandigheid en zonnebrillen als enige bagage kan niemand hun traject voorspellen.
De drijvende gedachte achter de interactieve performance van Liza Siche-Jouan en Zoé Hagen is het creëren van een ruimte om hun woede te verteren tot performatieve expressie. Hoewel woede centraal staat in hun dagelijks leven en artistieke praktijk, is die niet welkom in de openbare ruimte, vooral niet door vrouwen en queer mensen. Vanuit deze gedeelde onderdrukking begonnen Liza en Zoé een database op te bouwen van referenties, ervaringen, materialen, objecten, bewegingen en gesprekken die zij tot een voorstelling hebben ontwikkeld.
21u Vergeet-me-mythe
Sinds mensenheugenis heeft de mensheid het onverklaarbare verklaard aan de hand van verhalen, mythen en legenden. Dankzij de overleveringen weten we nu dat het bliksemt wanneer Zeus woedend is, en dat de echo Hera’s straf is voor een iets te praatgrage nimf. Maar is het ook mogelijk om te verklaren waarom eekhoorns in bomen leven? Of waarom mieren zo graag hopen maken?
In een geïmproviseerde interventie remixen de Vier Vrienden de rijke wereld van de Grieks-Romeinse mythen. Improvisatietheater wordt vaak verengd tot impro-comedy, maar de Vier Vrienden leggen de lat hoger. Ze improviseren de volledige theaterproductie, inclusief scenografie, licht en geluid. Gedurfd theater waar je je adem van inhoudt en even stil van wordt, onderbouwd met de kwinkslag van humor, durf en de levendige verbeelding die zo eigen zijn aan improvisatie.