Erlend Øye is een drukbezet man. Sinds hij begin dit millennium op onze radar verscheen als helft van Kings of Convenience, heeft de Noorse componist niet meer stil gezeten. Eerst kwam er nog zijn soloproject The Whitest Boy Alive bij, en na zijn verhuis naar Sicilië in 2012 ontdekte hij ook nog een unieke connectie met de groep La Comitiva, waar hij prompt mee samen begon te werken. De muziek van de Noor en de Sicilianen combineert het akoestische van Kings of Convenience met invloeden uit Sicilië en Zuid-Amerika. Dat resulteert in misschien wel de warmste muziek die Øye in zijn carrière al maakte. Met nieuwste single ‘Abril’s theme’ neemt de band je mee op een bijna zomerse lentedag, door bossen en langs beekjes, genietend van het zonlicht.
ISAAC ROUX
Van het Liverpool Institute for Performing Arts (LIPA) is het maar een kleine stap naar een platencontract, en een die Louis De Roo (26) met de vingers in de neus zet. Nu kan hij onder zijn nom de plume Isaac Roux in alle rust werken aan nieuwe songs, een debuutplaat en de gegarandeerde doorbraak naar het grote publiek. Als het LIPA niet meteen een belletje doet rinkelen, weet dan dat dit de befaamde ‘muziekacademie van Paul McCartney’ is. De Roo werd er in 2015 als één van de 100 gelukkigen toegelaten om er vier jaar te studeren, en kon er zelfs met Sir Paul zelf aan nummers schaven.
‘White Rose’ is zo’n song, hemelse indie folk die naar het einde toe breeduitwaaiert, met een vol geluid, maar niet gelikt, net edgy genoeg, en de warme gloed in de karakteristieke stem van De Roo. Het is met White Rose dat Isaac Roux begin dit jaar zegeviert in ‘De Nieuwe Lichting’ van StuBru, en zo in de voetsporen treedt van onder meer labelgenoten The Haunted Youth en Mooneye.
Daar kan alleen maar meer moois van komen, en in de verte, ergens in 2024, gloort al een spraakmakend debuutalbum.