Op debuutplaat ‘A common turn’ zat Anna B Savage vol vragen. Ze stelde zichzelf in vraag, haar gedachten, haar emoties, haar relaties tot anderen. Maar ook over de wereld buiten zichzelf zocht ze naar antwoorden. Het kan een gezonde manier van leven zijn: kritisch durven zijn over jezelf en anderen. Maar helaas is de wereld niet zo zwart-wit, en zijn antwoorden niet altijd te vinden.
Het is in die grijze zone tussen vraag en antwoord waar opvolger ‘in|FLUX’ zich bevindt. Het zijn de woorden die je uitspreekt in de stilte van de kamer van je therapeut, en wat die woorden in beweging zetten. Anna B Savage leerde de voorbije jaren veel over zichzelf, net in die beweging, die “flux”, en goot die lessen in minimalistisch begeleide nummers die jou ook in beweging zullen brengen.
Slowcore is weer helemaal in de mode. Een van de bands waar we dat aan danken, heet deathcrash. Dit Londens viertal zit in dezelfde scene als bijvoorbeeld black midi en Black Country, New Road, maar bleef altijd verlegen in het hoekje zijn eigen ding doen. Dat is te zeggen: tot de release van hun debuutalbum 'Return' (via Untitled (recs)), dat laaiend enthousiast werd onthaald door gespecialiseerde indie-media zoals Loud & Quiet en The Line Of Best Fit. Ook je favoriete radioshow, Duyster, toonde zich intussen al fan. De elementen uit singer-songwriter, doom metal, sludge metal, folk, emo en screamo creëren live misschien nog wel meer dynamiek; zo zal je ook ontdekkingen tijdens deze moody avond op Les Nuits.
De Schotse Kathryn Joseph maakt intens intieme platen. Debuutalbum ‘Bones you have thrown me and blood I’ve spilled’, dat de prijs won voor Schots album van het jaar in 2015, ontstond uit de emoties waar de muzikante mee worstelde na de dood van haar zoontje. Die emoties zouden enorm heftig kunnen vertaald worden, tegen het theatrale aan, maar Joseph kiest resoluut voor de andere richting: ze fluistert haar emoties bijna letterlijk in je oren.
Op de nieuwe plaat ‘for you who are the wronged’ kiest ze voor het eerst niet voor persoonlijke verhalen, maar een wat algemener beeld van bepaalde emoties. De plaat moet echter niet inboeten aan intimiteit, aan kracht in de zachtheid, aan de volledigheid van de gevoelens die Joseph je wil laten voelen.