Agenda: Evenementen op

Agenda met evenementen

FILTRES
Filtre par types
TOUS
Concert
Theater / Spektakel
Tentoonstelling
Evenement voor kinderen
Lezing / Debat
Vertellingen / Literatuur
Film
Uitstap / Ontdekking / Patrimonium
Stage / Cursus
Fuif
Diverse Activiteiten
Salon / Beurs
Markt en Rommelmarkt
Feest of Folklore
Sportevenement
Virtueel evenement
Varia
Filtre par indicateurs
Speciaal voor kinderen
Speciale gezinnen
Speciale studenten
Article 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Calendrier

Alexandre Kominek

12 dec 2025
Theater / Spektakels
Cirque Royal
Bruxelles - Bruxelles

Amir

13 dec 2025
Concerten Pop / Rock / Pop-Rock
Forest National
Forest - Bruxelles
Amir werd geboren in Parijs, heeft een Tunesische moeder en een Marokkaans-Spaanse vader en groeide op in Israël. Die mengelmoes van verschillende culturen komt ook terug in zijn muziek, een heerlijke

Carmina Burana

28 dec 2025
Theater / Spektakels Dans
Forest National
Forest - Bruxelles
Laat je meeslepen door de wervelwind van Carmina Burana! De meeslepende muziek, de prachtige beeldende tekst en de betoverende choreografieën nemen je mee op een reis door de middeleeuwen. Van liefdes

ART DECO. Veranderende samenleving in stijl.

04 jun 2025 04 jan 2026
Tentoonstellingen
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Duik in de schitterende wereld van de art deco. Ontdek hoe deze “moderne” en iconische stijl de veranderende wereld van na de Eerste Wereldoorlog weerspiegelt. Een bruisende periode waarin nieuwe verh

ART DECO. Veranderende samenleving in stijl.

04 jun 2025 04 jan 2026
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Naar aanleiding van het art-decojaar, presenteert de Koning Boudewijnstichting de art-decostukken uit haar collectie. Ontdek hoe deze “moderne” en iconische stijl de veranderende wereld van na de Eerste Wereldoorlog weerspiegelt.

Carmina Burana - Ballet and Orchestra

24 jan 2026
Theater / Spektakels Dans
Cirque Royal
Bruxelles - Bruxelles

Carmina Burana

30 jan 2026
Theater / Spektakels Dans
Lotto Arena
Merksem - Anvers

Booder

30 jan 2026
Theater / Spektakels
Théâtre Royal, Mons
Mons - Hainaut

Booder

01 feb 2026
Theater / Spektakels
Cirque Royal
Bruxelles - Bruxelles

Ballet et Orchestre

19 nov 03 feb 2026
Theater / Spektakels Dans
Concertgebouw Brugge
Brugge - Flandre Occidentale

Carmina Burana - Ballet and Orchestra

03 feb 2026
Theater / Spektakels Dans
Concertgebouw Brugge
Brugge - Flandre Occidentale

Michel Jonasz

07 feb 2026
Concerten
Cirque Royal
Bruxelles - Bruxelles

Paul Mirabel

12 mrt 2026
Theater / Spektakels Humor / Komedies
Forest National
Forest - Bruxelles
Toen hij 10 jaar was, zag Paul Mirabel de Franse komiek Gad Elmaleh op tv. “Dat wil ik later ook doen”, dacht hij. Nu trekt Paul Mirabel zelf volle zalen. In ‘Par Amour’ roept hij de vele facetten van

Jason Brokerss

17 dec 2026
Theater / Spektakels
Cirque Royal
Bruxelles - Bruxelles

I would like to see autumn, autumn with you

08 24 nov 2019 (elke week)
Tentoonstellingen Galerijen
Galerie DS - Louise DS Galerie
Watermaal-Bosvoorde - Bruxelles
Het schilderij van Marion Robert is vooral schilderen. Vooral vóór het onderwerp. Trillen met kleuren. De kunstenaar voelt zich erg vrij met het canvas en het materiaal, de oliën, het acryl en de terpentijn voor de transparanten ... Met de borstel installeert ze de eerste lagen, vervolgens tekent ze op het palet, met haar handen, kleuren meer intens en laten we gaan zoeken naar de lijnen die het licht zullen vangen.Marion Robert begint zonder a priori, gratis. Het schilderij begint in abstractie. Opgewonden door de vibratie van kleuren, exterieur ze geleidelijk een innerlijk leven, raakt de figuren en vormen aan, gaat door bloemen of een personage ... met kracht.Het zijn zijn lichaam, zijn beweging, zijn vingers die de kenmerken sturen.Carole Fromenty: "Ik grijp fotografische documenten of druk ze af, vond ze anoniem en gewoon die ik manipuleer en opnieuw uitvind..... Deze afbeeldingen zijn voor mij de actieve elementen van een uitwisseling omdat ik de afbeelding moet herschrijven, om hem weer te zien. Door ze te borduren, te manipuleren, opnieuw af te drukken en te transformeren door de draad, geef ik ze terug om te zien. Portretten die eerder zijn ingevroren, versteend door de rigide houding waarmee de belichtingstijd hen stelt, worden een gevoelige ondersteuning door de keuze van stof en materialen. Deze objecten kunnen dan de aandacht vasthouden, het geheugen oproepen en het geheugen toestaan. Terwijl ze het verlies of de verdwijning zeggen, genereren ze van de toeschouwer een creatieve activiteit, een fictie. In een foto is alles er niet, alles wordt niet leesbaar gegeven, er zijn hiaten, afwezigheden die een actieve perceptie mogelijk maken, een implicatie van het onderwerp.... "Met mijn geborduurde afbeeldingen wil ik 'een archiefuitvinding' creëren waardoor de herinnering zich kan ontvouwen, de verbeelding kan ingrijpen om de gaten te dichten zodat de kijker zijn eigen verhalen op objecten projecteert. Onder hun uiterlijk zijn er onze overeenkomsten, onze familie-ervaringen die worden opgeroepen en het verleden bestaat dan in het heden. Het gaat er niet om het heden met het verleden te verzoenen, maar om de huidige tijd uit te stellen door zijn eigen verleden op te roepen.

Henry Wessel - Summer Light

22 sep 15 dec 2019 (elke week)
Tentoonstellingen Foto's
Fondation A Stichting
Forest - Bruxelles
Is er licht in de schaduw? Met deze tentoonstelling wil Fondation A Stichting hulde brengen aan de grote Amerikaanse fotograaf Henry Wessel, die exact een jaar geleden overleed. Midden jaren 1960 begon Wessel met het maken van talloze foto’s die zijn nieuwsgierigheid weerspiegelen naar de interactie tussen natuur en beschaving. In 1975 nam hij deel aan de ge­denk­waar­di­ge tentoonstelling New Topographics: Photographs of a Man-altered Landscape, met onder meer kunstenaars als Robert Adams, Lewis Baltz, Bernd en Hilla Becher, of nog Nicholas Nixon, wiens werk onlangs in Fondation A Stichting te zien was. Henry Wessel koos voor Californië vanwege de materialiteit van het licht dat er schijnt, een helder licht dat scherpe omlijningen maakt en alles in zekere zin fixeert. Zijn foto’s zijn vaak frontaal, direct, schijnbaar lichtvoetig, terwijl er toch een bizar gevoel van vervreemding vanuit gaat. Met een kleinbeeldcamera en in zwartwit maakte Wessel zijn foto’s terwijl hij onderweg was – ’s nachts of bij het krieken van de dag – en dikwijls van achter het stuur van zijn auto. Het zijn beelden van het dagelijkse leven, vastgelegd nog voor ze beschreven kunnen worden. Het zijn Incidents, waarbij elk gebaar, elk beeld weer een ander oproept om er een verhaal mee in te zetten.

Bernard van Orley. Rood Klooster en het Zoniënwoud in de 16de eeuw

15 mrt 20 dec 2019 (elke week)
Tentoonstellingen
Centre d'Art de Rouge-Cloître
Oudergem - Bruxelles
Rond 1528 maakte Bernard van Orley (circa 1488 – 1541), hofschilder van Margaretha van Oostenrijk, kartons voor een wandtapijt dat hulde bracht aan de Habsburgse dynastie: de beroemde Jachten van Karel V, beter gekend als de Jachten van Maximiliaan. De weelderige iconografie van de kunstenaar schetst een beeld van de verschillende jachttechnieken die het hele jaar door aan het Brusselse hof werden beoefend. De topografische nauwkeurigheid laat een moeiteloze identificatie van verschillende Brusselse locaties toe. In het wandtapijt de Maand juli is de priorij van het Rood Klooster te zien naast een oude, vandaag verdwenen kerk.Het jaar 2019 staat in het teken van de schilder Pieter Bruegel en, meer algemeen, van het Brussel uit de 16de eeuw. De tentoonstelling die is opgebouwd rond didactische panelen, brengt hulde aan de Brusselse schilder Bernard van Orley. En dat aan de hand van vier thema's:Het eerste stelt de kunstenaar en de context voor. Er wordt dieper ingegaan op de iconografie van de twaalf wandtapijten en de omstandigheden rond die uitzonderlijke koninklijke opdracht.Verder wordt stilgestaan bij de gedetailleerde fauna en flora in de composities. Die laten zien hoe het Zoniënwoud er 500 jaar geleden wellicht uitzag.Het derde thema stelt vragen bij de archeologische resten die volgens de tekening (uit het atelier van Bernard van Orley) afkomstig zijn van de priorij van het Rood Klooster. Zo wordt geprobeerd een beeld te schetsen van het klooster tussen 1450 en 1550. Voor die gelegenheid zijn ook enkele nooit eerder getoonde archeologische objecten te zien.Het laatste thema belicht de basisprincipes in de schildertechniek van Bernard van Orley aan de hand van de invloed die schilder en lekenbroeder Hugo van der Goes (voormalig en welbekend bewoner van het Rood Klooster) op hem uitoefende.Gratis tentoonstelling met de steun van Brussel Stedenbouw en Erfgoed (Directie Cultureel Erfgoed), voorheen: Directie Monumenten en Landschappen.Prijs gezamenlijk met de hoofdtentostelling.

Tentoonstelling Aquarellen

06 22 dec 2019 (elke week)
Tentoonstellingen Schilderijen
Art Gallery Charlotte Van Lorreinen
Tervuren - Brabant Flamand
Aquarellen de Ahlbom Gunnar, Babilas Liliane, Desmit Marc, Duez Nicole, Lambrecht Lucie, Le tat thuc Diem, Medrea Anca et Talbi Sarah onderleiding van Pierre Sentjens. Dans le cadre de

X-mas Shop 10/12

30 nov 24 dec 2019 (elke week)
Markten en Rommelmarkten Kerstmarkten
10/12
Bruxelles - Bruxelles
X-mas shop 10/12 is een alternatieve markt waar createurs een keuze uit hun creaties te koop aanbieden voor de eindejaarsfeesten.Dé kans om het ideale, originele geschenk te vinden.Kunst - schrijfwaren - textiel - accessoires - fashion - design - deco – artisanal food..Met: Bloumatelier - Cam Van - Dame Cuicui - Heidi fait du carton - Honhon - Jeanne Bee - Jetpa accessoires - Les Essentiels de Béa - Lu&ri - Amay Créations - MBD Bookbinding - Miku - Peau d’Âne Créations - Saian - Séri B - Tom Breynaert…

A Provisional Legacy

12 okt 2019 04 jan 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Varia
Adornesdomein
Brugge - Flandre Occidentale
A Provisional Legacy: The Apocryphal Cabinet of the Adornes.Curated by Reniere&Depla.“Reniere&Depla laten zich inspireren door zeven eeuwen opgestapelde familiegeschiedenis, door zeventien generaties mensen van vlees en bloed, en door het Adornes-motto ‘Delen om levend te maken - Levend maken om te bewaren’. De tentoonstelling neemt de vorm aan van een ‘apocrief’ curiositeitenkabinet van de familie Adornes, een ‘denkbeeldige’ Wunderkammer, ontstaan uit verzamelwoede, pronkzucht en nieuwsgierigheid, en gevuld met kunst, naturalia en curiosa.”Eric RinckhoutHet Adornesdomein is een privé middeleeuws landgoed in het hart van Brugge. In de traditie van de stichters, steunt ook de huidige generatie kunst en cultuur. Dit gebeurt onder andere door het aanbieden van een uniek en origineel platform aan hedendaagse kunstenaars.

Wintervakantie in het museum

21 dec 2019 05 jan 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Permanente expo's
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Kom opwarmen in het museum tijdens de wintervakantie!De allerkleinsten helpen Mimi en Momo verborgen objecten in het museum terug te vinden, de iets groteren worden minister of vergezellen Zeno de ontdekkingsreiziger doorheen België. De jongeren racen tegen de tijd in het spel ‘België in 1 minuut’, een app die ze in elke zaal voor een nieuwe uitdaging stelt.Geniet tegelijkertijd van deze gelegenheid om de gratis tentoonstelling Dotremont en de surrealisten, of van 19 tot 29 december de expo Stad te bezoeken.Tot slot kan je bij Les Filles terecht voor een middagmaal of vieruurtje met soep, warme gerechten, salades, dessert en patisserie. Een keuken met comfort food, huisgemaakt, en met biologische en Belgische producten.Klaar voor een familieavontuur?

Mahesh Shantaram

06 nov 2019 12 jan 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Foto's
Espace photographique Contretype
Sint-Gillis - Bruxelles
De uit Bangalore (India) afkomstige Mahesh Shantaram studeerde, na een opleiding informatica, fotografie in Parijs. Zijn kritische en doordringende documentaire stijl komt vooral tot uiting in zijn gewaardeerde werk over de complexe mechanismen van de Indische samenleving.*Hij is, sinds 2017, lid van het agentschap VU’.Na een eerst residentie in Cardiff (Wales) in 2011, en een tweede in Deli in 2016, nodigde Contretype hem in 2017 uit voor een productieverblijf in Brussel. Hierdoor kon hij terugkeren naar België, een land dat hij ontdekte en waardeerde in de jaren ’90 toen hij er verbleef in het kader van een, door de Universiteit van Namen georganiseerd, uitwisselingsprogramma.Tijdens deze residentie creëerde hij «Late Colour», een reeks foto’s gemaakt tijdens zijn omzwervingen in de stad en haar buitenwijken tussen 21.00 u. en 1.00 u. Shantaram schakelde over op dit semi-nachtelijke ritme omdat hij de kracht van het zomerlicht in de Noordelijke landen onderschat had en het felle licht hem verhinderde te werken. Bovendien doolde hij maar al te graag alleen rond door de duistere Brusselse straten om er in alle rust te kunnen fotograferen.Het door de verlaten stad opgewekte gevoel van onbegrensde vrijheid, een onmogelijk iets in de overbevolkte Indische steden, resulteerde in intrigerende beelden van een ontvolkt Brussel in de schemering.Naar een interview afgenomen door Kevin Lemaire.*Zie de in 2016 gerealiseerde reeks «The African Portraits» waarin hij de problematiek aankaart van het racisme ten overstaan van de zwarte Afrikaanse bevolking in India.In het kader van het « Programme des Résidences d’artistes à Bruxelles-Contretype » (kunstenaarsresidenties in Brussel), in 1997, gelanceerd door Contretype met de steun van de Franse Gemeenschapscommissie (COCOF).

Stille Culturen - Opening en entoonstelling

20 dec 2019 17 jan 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Schilderijen
Espace Ochola
Ixelles - Bruxelles
"Stille culturen"Reis door de werken van T.A.N (Things About Nolee) van 20 december 2019 tot 17 januari 2020.Geïnspireerd door Manga en abstracte visies, droomt de kunstenaar van vrouwelijke portretten ... Nolee heeft een kosmopolitisch erfgoed dat onmiskenbaar wordt weerspiegeld in haar kunst. Een gemengde techniek van grafische afbeeldingen, schilderkunst en organische materialen die deze raadselachtige gezichten tot leven brengen.Elk van deze werken is de echo van levens die je wordt verteld door een artistieke voorstelling die iconografie, geschiedenis en vage herinneringen combineert.Espace Ochola zal je ontmoeten op vrijdag 20 december van 18:00 tot middernacht voor de #vernissage!Gratis toegang. Betaald menu @blackbearcookToegang: Chaussée de Wavre 261, 1050 Elsene.

Vertel en spel in het paviljoen

30 nov 2019 25 jan 2020 (elke week)
Evenementen voor kinderen Verhalen voor kinderen
Pavillon Marie-José
Molenbeek-Saint-Jean - Bruxelles
Elke laatste zaterdag van de maand kan je in hetpaviljoentje in het Marie-Josépark terecht voor eencreatief vertelmoment in het Nederlands en hetFrans voor kinderen. Ouders zijn ook welkom vooreen gezellige babbel. Voor kinderen van 3-12 jaar !Deze gratis activiteit gaat door in het paviljoenop de hoek van de De Rooverelaan en de EdmondMachtenslaan.Thema30/11 wolven25/01 gezelschapsspelletjesOrganisatie/organisation : De Nederlands taligeCultuurdienst, Nederlandstalige bibliotheek, bibliothèquesfrancophones, MolenBesace.

The Moving Still

05 26 jan 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Galerijen
Kunstzaal Onder de Toren
Hasselt - Vlaams Gewest
Fotografie, schilderijen, video, audio, meditatie, lezingen de Shun-Ying Lu, Jennifer Bruinendaal et Dima Belshin.

Dotremont en de surrealisten. Een jeugd in oorlog (1940-1948)

26 nov 2019 09 feb 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Schilderijen
BELvue Museum
Bruxelles - Bruxelles
Christian Dotremont, oprichter van de naoorlogse kunstbeweging CoBrA en ontwerper van logogrammen, start zijn parkoers aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Op zijn zeventiende wordt hij opgenomen in de kring van de Brusselse surrealisten onder leiding van René Magritte.De bezettingsperiode waarin ze kort nadien terechtkomen, dwingt de surrealisten die niet naar het buitenland zijn gevlucht om actief deel te nemen aan het verzet. Dotremont is hierbij een van de belangrijkste initiatiefnemers. Hij wil niet alleen verzet plegen via poëtische middelen, maar heeft ook de ambitie om naam te maken in de artistieke wereld.Na de bevrijding neemt Dotremont afstand van de beweging van zijn oudere collega’s en creëert hij zijn eigen, meer politiek geëngageerde versie van het surrealisme, alvorens CoBrA te stichten.Aan de hand van de werken van Dotremont en andere surrealisten uit die tijd, maar ook met films, tijdschriften en foto’s, schetst de tentoonstelling deze bewogen en weinig bekende periode uit de geschiedenis van het Brusselse surrealisme.De tentoonstelling is een initiatief van de Koning Boudewijnstichting in het kader van de schenking van het Fonds Christian Dotremont en onder curatorschap van Marie Godet.Praktische inlichtingen:Gratis audiogids (nl-fr-en) op de eigen smartphone (app.belvue.be)Groepsbezoeken mogelijk na reservatieRondleidingen mogelijk via de partner-gidsenverenigingenPublicatie (fr-nl) te koop in de shop van het museum (vanaf 25/10/2019)

Sara Bjarland - Constant Eruptions

12 jan 22 feb 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Galerijen
Hopstreet
Ixelles - Bruxelles
Sculpturen de Sara Bjarland.

Missie Belexpo

04 dec 2018 23 feb 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Permanente expo's
Tour & Taxis
Bruxelles - Bruxelles
Jullie opdracht : samen zorgen voor de stad van morgen !Beleef een ervaring waardoor jullie van de stad van morgen zullen houden! Maak kennis met nieuwe stedelijke levenswijzen: je gemakkelijk verplaatsen zonder te vervuilen, je afval verminderen, beter eten, nieuwe beroepen vinden, in comfortabelere, energiezuinige huizen en scholen leven ...Zullen jullie er dankzij jullie digitale metgezel in slagen de opdrachten in de 10 wijken van onze stad tot een goed einde te brengen?Op het internet vinden jullie uw parcours, bijkomende informatie en ideeën om actie te ondernemen. Waarom zouden jullie de opdrachten van de tentoonstelling niet uitbreiden en echt actie ondernemen voor een betere stad?

Floating Affairs: Frauke Wilken

02 feb 01 mrt 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Galerijen
De Queeste Kunstkamers
Watou - Flandre Occidentale
Schilderijen, sculpturen, tekeningen de Frauke Wilken.

Afrikaanse kunst

22 jan 01 mrt 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Sculpturen
Musée et Jardins van Buuren
Uccle - Bruxelles
Op initiatief van Isabelle Anspach, conservator van het van Buuren museum, wordt binnen dit symbool van de art deco voor het eerst een tentoonstelling Afrikaanse kunst gehouden.Didier Claes, vicevoorzitter van de kunstbeurs Brafa en curator van de tentoonstelling, nodigt ons uit kennis te maken met een uitgelezen en subtiele selectie Afrikaanse kunstwerken die perfect de ziel van het museum aanvoelen en hier een verrassend expressieve band mee smeden.De absolute schoonheid en kwaliteit van de maskers en beeldhouwwerken werden samengebracht uit twee Belgische collecties.Beide verzamelingen zijn gegroeid uit een gemeenschappelijke passie. Met dit initiatietraject wordt ons een inkijk gegund in het wonderlijke avontuur van twee bevriende koppels op reis doorheen een uitermate weelderige en complexe voorouderlijke wereld.

L'Hypothèse de la ligne droite

12 feb 14 mrt 2020 (elke week)
Tentoonstellingen
Fondation CAB
Bruxelles - Bruxelles
Voornamelijk gekend voor zijn monumentale werken, en als prominent lid van de New Yorkse avant-garde van de jaren zestig, drukt Bernar Venet zich doorheen zijn artistieke carrière ook uit middels schilderkunst, poëzie, film en performance. Hij ontwikkelde een nieuwe vorm van radicale artistieke expressie die wiskunde en wetenschappelijke taal combineert. Fondation CAB is verheugd om de kunstenaar Bernar Venet uit te nodigen voor een unieke samenwerking. Venet zal een dwarsbalk van bijna 25 meter presenteren, een in-situ commissie van Fondation CAB. De installatie zal de gehele ruimte van de stichting op een experimentele wijze activeren. Verder omvat de tentoonstelling vijf historische werken, die de bezoeker een beter inzicht bieden in de parktijk van de kunstenaar.

Patrick Galbats

22 jan 15 mrt 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Foto's
Espace photographique Contretype
Sint-Gillis - Bruxelles
Mijn grootvader, Imre Miklos Galbats, werd geboren tijdens het inter- bellum als zoon van handelaars en groeide op in een tijd van florerend nationalisme. Hongarije kwam als verliezer uit de Eerste Wereldoorlog en bevond zich in schoktoestand na twee derde van zijn grondgebied te hebben moeten afstaan. Bij aankomst van het Russische leger eind 1944 ontvluchtte de jonge Miklos zijn geboorteland.Hoewel ik Miklos Imre Galbats nooit heb gekend, voedde zijn afwezigheid mijn verbeelding als kind voldoende om hem later tot vertrekpunt en drijvende kracht te maken van het in dit gepresenteerde werk. Door stilte staan bij mijn herkomst ontdekte ik een land, datgene waarnaar mijn uitgeweken grootvader waarschijnlijk heel zijn leven is blijven verlangen. Het thuisland dat hem de betekenis heeft doen begrijpen van de woorden saudade en heimat.Ook vandaag, zijn miljoenen mensen, uit Afghanistan, het Nabije Oosten of Afrika, op de vlucht voor eindeloze oorlogen. Als eerste land van de Schengenzone op de vluchtelingen-route naar West-Europa, reageert Hongarije op de migrantenstroom door de beruchte Balkanroute af te slu- iten en door een nieuw ijzeren gordijn neer te laten aan de Servisch-Hon- gaarse grens.Leven en opgroeien in het hartje van een open Europa waar grenzen zo goed als opgeheven zijn, doet ons soms vergeten dat dit Europa ook zijn grenzen heeft. De anti-migrantenblokkade in het zuiden van Hongarije is er de belichaming van en wijzigde definitief mijn standpunt. Deze nieuwe muur druist volledig in tegen het beeld dat de Europese Unie graag van zichzelf geeft als de grote verdediger van de Mensenrechten.Tijdens mijn trektocht door Hongarije deed ik dan ook onderzoek naar een door zijn geschiedenis doorkliefd Europa.

Metamorfoses: Christian Willems en Philippe Duthilleul

06 29 mrt 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Galerijen
L'Arbre à Plumes - Rollebeek Galerie des Arts
Bruxelles - Bruxelles
Christian Willems, veelzijdige kunstenaar. Beter bekend in de muzikale wereld, begon zijn carrière als drummer bij Pierre Rapsat voor meer dan 20 jaar.Hij was ook oprichter van het duo Maljean / Willems (10 jaar oud) en uiteindelijk drummer / producer van Abbey Road (16 jaar oud).In 2014 keerde hij terug naar zijn eerste liefde: schilderen, tekenen en beeldhouwen.Een beetje bij toeval gaat hij de beweging in van gerecyclede objecten. Verschillende tentoonstellingen zijn hem al te danken, die grote belangstelling hebben gewekt door de aandacht voor detail en de goede kwaliteit van zijn werken.Deze unieke werken maken plaats voor humor, poëzie en creativiteit.De tegenstrijdige materialen en objecten die worden gebruikt om deze sculpturen uit te voeren, onthullen zichzelf in een verrassende assemblage die zijn creaties nieuw leven inblaast en ons terugbrengt naar de aangename herinneringen aan ons verleden.Philippe Duthilleul, geboren in Lille, is van 1995 tot 2011 hoogleraar design- en kunstgeschiedenis aan de École Supérieure d'Arts Appliques de Roubaix.In 1992, winnaar van de Lille City Prize, verbleef hij in Rome bij de Wicar Foundation in kunstenaarsresidentie. Tegelijkertijd neemt hij deel aan verschillende tentoonstellingen in zowel Parijs als Lille en neemt hij deel aan verschillende catalogi (Catalogus van het Gravelines-museum: "Binnenlandse velden - Tijdstippen) en kunstenaarsboeken, onder andere met de dichter Jean-Louis Giovannoni.Als christelijke metamorfoseert tot een beeldhouwer, komen de objecten die hier en daar op de rommelmarkten worden verzameld, zo divers als ze voornamelijk zijn samengesteld uit hout, metalen of bakeliet, samen eenmaal gedemonteerd en schoongemaakt om kleine personages te worden met zachte looks, gerecyclede robots. Een andere metamorfose van dit verleden naar het heden, van deze sublimatie van onze souvenirobjecten in kleine opnieuw uitgevonden musea, een manier om lichaam en ziel te geven aan al deze alledaagse schatten.Gravures en tekeningen: metamorfoses van kleuren en vormen, Philippe Duthilleul sporen, graaft, tekent papier of metaal om ons luchtspiegelingen, diepe ruimtes, vensters voor poëzie te bieden.Sporen, gesublimeerde littekens, strepen en klauwen onderstrepen het frame. Plots is er een bovenkant en een onderkant. Hemel en aarde kunnen zijn. Een veld van mogelijkheden, een sublimatie van tijd en bewustzijn: de tijd ervoor. De volgende keer. Het weer hier: opnieuw metamorfoses.

Ronny Delrue - Archive of Thoughts

07 mrt 15 apr 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Galerijen
MLF | Marie-Laure Fleisch
Ixelles - Bruxelles
MLF l Marie-Laure Fleisch is verheugd Archive of Thoughts aan te kondigen, de eerste tentoonstelling van Ronny Delrue in de galerie. Na de recente tentoonstellingen van de kunstenaar in het S.M.A.K. en in de CENTRALE for contemporary art omvat deze tentoonstelling alleen werken op papier; ze vormen de kern van zijn artistieke praktijk en zijn het vertrekpunt van alle nieuwe ideeën. In elke lijn die hij op papier zet, bedient Delrue zich van intuïtie en anekdoten, zowel uit zijn persoonlijk leven als betreffende de toestand van de wereld. Op die manier creëert hij subtiele, intieme werken die licht werpen op zijn mentale en emotionele toestand. Hoewel ze een periode van meer dan twintig jaar bestrijken, keren bepaalde thema’s telkens weer terug, waardoor in zijn werk een verhaal ontstaat waarmee hij de menselijke geest en zijn eigen psychologische toestand op het scheppingsmoment tracht te begrijpen. De tekeningen zelf zijn onaf en pretentieloos. Ze tonen het lichaam in verschillende toestanden, die de toeschouwer kan interpreteren al naargelang zijn eigen ervaringen en zijn eigen psychologische landschap op het moment dat hij met het werk kennismaakt.In de eerste zaal wordt de kijker binnengeleid in de wereld van Delrue via een selectie werken uit de periode 1997-2020. Dit laat toe om de evolutie van de kunstenaar te begrijpen en biedt ook zicht op de terugkerende, kenmerkende thema’s van zijn werk. De chronologische presentatie dient als een soort intellectueel denkarchief of dagboek, dat een intieme blik werpt op de psyche van de kunstenaar. Elke tekening komt op een zeer directe en intuïtieve manier tot stand en fungeert zo als een portret van het innerlijk van de kunstenaar. Delrue plant niets vooraf, maar laat liever de tekeningen zichzelf onthullen in de artistieke scheppingsdaad. Constant in deze werken zijn de menselijke figuur en de lijnvoering, die respectievelijk als schilderdoek en als een verkenning van de ruimte fungeren. Die instrumenten worden gebruikt om gevoelens of persoonlijke anekdoten op het blad te projecteren, niet om een belangwekkend kunstwerk te creëren, maar om bepaalde ideeën van de kunstenaar fysiek vorm te geven.In de tweede, kleinere ruimte stuit de toeschouwer op een drukke wandbekleding die tot aan de grond reikt, met tegen de muur gestapelde kaders. Daarin worden alle thema’s en perioden in het werk van de kunstenaar naast elkaar geplaatst, waardoor een kakofonie van visuele informatie ontstaat waarmee de mentale verzadiging wordt verbeeld die in het hedendaagse leven alomtegenwoordig is. Grote cirkels over hoofd en lichaam en stippen die de figuur besmetten, stellen de mentale informatie voor die de rest van het lichaam overstroomt en zo onze fysieke gezondheid in het gevaar brengt met onze cerebrale obsessies. In draden of lijnen verstrikte figuren nemen verschillende houdingen aan ten opzichte van hun beknelling, nu eens kaarsrecht, dan weer verslagen. Portretten verraden op geen enkele manier de identiteit van de geportretteerde, maar tonen veeleer hun innerlijke gemoedstoestand: ze kijken naar binnen in plaats van naar buiten. Elke figuur lijkt zijn eigen aura te hebben en geeft blijk van onder meer kwetsbaarheid, vriendelijkheid, verwarring en kracht.De werken in de twee kamers onder aan de trap gaan niet langer uit van de menselijke figuur, maar gebruiken toch de lijn als vertrekpunt voor alle ideeën. In één kamer hangen kleine polaroidfoto’s, ingelijst en overtekend met Oost-Indische inkt. De foto zal langzaam vervagen, maar de getekende lijnen blijven bestaan. Dit is te vergelijken met ons eigen geheugen, dat details van gebeurtenissen of ervaringen reconstrueert aan de hand van enkele aanwijzingen die we in de loop der jaren hebben bewaard. Het wordt moeilijker verschijnen en verdwijnen uit elkaar te houden, dus moeten we betekenis reconstrueren uit de elementen die de sterkste indruk hebben nagelaten. In het tweede geval gaat het om een reeks van tien tekeningen; samen vormen ze één enkel kunstwerk, dat de muren bedekt. Om dit werk, El Camino, te bekijken moet je je fysiek verplaatsen, door de ruimte lopen om de dichte rasters in je op te nemen die almaar dunner worden. Wie de beroemde Camino de Santiago (Sint-Jacobsroute) aflegt, doet dat vaak niet uit religieuze devotie, maar als een manier om een mentale reis te beginnen, zijn geest te zuiveren en zijn leven opnieuw te overwegen, met een vernieuwde helderheid en een frisse blik. Zo benadert Ronny Delrue ook het tekenen: als een manier om de geest te ontdoen van onnodige informatie en een nieuw perspectief in onszelf te vinden, dat onze ware essentie aan het licht brengt.Ronny Delrue (1957, Heestert) woont en werkt in Gent. Zijn solotentoonstellingen omvatten: Ronny Delrue – Correspondances #2, met als curators Carine Fol en Philippe Van Cauteren, CENTRALE for contemporary art, Brussel (2019); Ronny Delrue - Correspondances #1, met als curator Philippe Van Cauteren, S.M.A.K., Gent (2019); Zilverspoor, Drawing Centre Diepenheim, Diepenheim, Nederland (2018); Ronny Delrue, Eté 78, Brussel (2015); Karel, CIAP, Hasselt (2014) en Zeichnungen, Raum für Kunst, Aachen, Duitsland (2010). Zijn groepstentoonstellingen omvatten: Op losse schroeven, collectiepresentatie, Museum Dr. Guislain, Gent (2019); Biënnale van de schilderkunst, Roger Raveelmuseum, Machelen-aan-de Leie (2018); My City, My Studio/My City, My Life, met als curator Philippe Van Cauteren, Kathmandu Triennale, Kathmandu, Nepal (2017); Rien ne va plus! Pictures at an Exhibition - Mussorgsky, met als curator Jean d’Oultremont, Museum van Elsene, Brussel (2016); Secret Passions, Private Flemish Collections, Tripostal, Rijsel, Frankrijk (2014) en Unsichtbare Schatten-Bilder der Verunsicherung, MARTa Herford, Herford, Duitsland (2010).

De kracht van beelden

11 jun 2017 19 apr 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Varia
M van Museum Leuven
Leuven - Brabant Flamand
Ontdek de kunst van het vertellenIn deze eerste zaal staan de dialoog met onze bezoekers en het kijken naar kunst centraal. Met een mix van oude en hedendaagse kunst dagen we jouw blik uit. Kritisch kijken, in de diepte kijken, anders kijken.BeeldenechoWat je meteen zal opvallen, is de mix van oude en hedendaagse kunst. Een 14de-eeuwse piëta staat tussen een 16de-eeuws schilderij van de calvarie van Michiel Coxcie en Jan Vercruysses conceptuele werk Himalaya Golf. Elk kunstwerk of object vertelt een verhaal. En iedereen kijkt met een andere blik. Wanneer je een 14de-eeuws beeld naast een hedendaags conceptueel schilderij plaatst, krijgt de betekenis van het ene onherroepelijk kleur door het andere. Voeg daar je eigen interpretatie aan toe en het verhaal gaat een nieuwe richting uit. M heft de klassieke schotten op tussen oude en hedendaagse kunst. Want samen vertellen ze meer dan apart.PETER CARPREAU, CONSERVATOR OUDE KUNSTEen nieuwe museumtaalOveral ervaren we voortdurend beelden. We lezen, begrijpen en schrijven in beeldtaal. Denk maar aan de emoji’s of selfies in onze dagelijkse communicatie. M past daarom de museumtaal aan. Zo maken we komaf met het label of de klassieke wandtekst als bijbel voor je bezoek. Titel, kunstenaar, materiaal en afmetingen van het werk laten we in deze tentoonstelling achterwege. En daar is een goede reden voor. Wat je leest, beïnvloedt je manier van kijken en leidt de aandacht af van het werk zelf. We verlaten de puur kunsthistorische benadering. De hedendaagse beeldcultuur vraagt een nieuwe benadering, die de bezoeker anders laat kijken – manieren die beter aansluiten bij de blik en de levensstijl van vandaag.PETER CARPREAU, CONSERVATOR OUDE KUNSTIn de plaats daarvan komen er vragen, suggesties en voellabels waardoor je als bezoeker aandachtiger en nieuwsgieriger kijkt. Wij vertellen dus niet langer wat je moet zien. Wat de beelden vertellen willen we graag van jou horen. Isabel Lowyck, afdelingshoofd Publiekswerking: “Zonder met je vingers aan een wandtapijt te zitten, kan je zo toch voelen hoe zacht of hard het materiaal in kwestie is.” Hoe kijk jij naar kunst?De Heilige Familie van Theodor Van Loon, de grote Triptiek met de calvarie van Michiel Coxcie, Rogier Vander Weyden, een levensgroot wandtapijt, een Antwerps retabel of hedendaags werk van Robert Devriendt en Marthe Wéry. Ze hangen er allemaal in die eerste zaal, maar anders dan je misschien zou verwachten. Zo hangt er ook een schitterend 15de-eeuws paneel met de passietaferelen van Christus. Een typisch voorbeeld van een werk dat in zijn eigen tijd niet als kunstwerk, maar als ondersteuning van het werk van de priester in de kerk functioneerde. Het had toen één interpretatie, vertelde één enkel verhaal. Nu hangt het in een museum, heet het kunst en staat het open voor nieuwe betekenissen van bezoekers vandaag. Dit werk krijgt het gezelschap van een filmpje over onderzoek naar kijkgedrag. Daarin ging men na hoe mensen naar dit werk met zijn verschillende taferelen kijken. Het resultaat? Iedereen kijkt anders. Zo heeft iedereen zijn eigen kijk-DNA. Aan de hand van de Passietaferelen tonen we je in deze zaal hoe dat werkt. Als je daar zin in hebt, kan je je eigen kijk-DNA laten vaststellen.

Uit de collectie | Poetic Faith

08 feb 10 mei 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Permanente expo's
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Gent - Flandre Orientale
Varia de Shikh Sabbir Alam, Marie Cloquet, Leo Copers, Hanne Darboven, Markus Degerman, Joseph Grigely, Jorge Macchi, Bruce Nauman, Navid Nuur, Panamarenko, Giulio Paolini, Mandla Reuter, Jason Rhoades, Gil Shachar, Nedko Solakov, Birde Vanheerswynghels, Jan Van Imschoot et Tamara Van San en Philippe Van Snick.

Uit de Collectie | Panamarenko (werken op papier)

08 feb 10 mei 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Permanente expo's
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Gent - Flandre Orientale
Werken op papier de Panamarenko.

Charbel-joseph H. Boutros | The Sun is My Only Ally

08 feb 10 mei 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Permanente expo's
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Gent - Flandre Orientale
Installaties de Charbel-joseph H et Boutros.
Sous le signe de l’cône - in het teken van de icoon04 jan 10 mei 2020 (elke week)

Sous le signe de l’cône - in het teken van de icoon

04 jan 10 mei 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Schilderijen
Eglise Royale Sainte Marie
Schaerbeek - Bruxelles
Schilderijen - tableaux de Mariana Furtuna. Dans le cadre de

Kris Martin | Exit

07 mrt 31 mei 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Permanente expo's
SMAK - Stedelijk Museum voor Actuele Kunst
Gent - Flandre Orientale
Installaties de Kris Martin. Dans le cadre de

Rondleidingen 2019–20

07 sep 2019 06 jun 2020 (elke maand)
Tentoonstellingen
La Monnaie
Bruxelles - Bruxelles
ONTDEK DE MUNT!

Unfolding the Archives #2 Juliaan Lampens tentoonstelling

24 apr 14 jun 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Varia
deSingel
Antwerpen - Anvers
zaal Expoprijs gratisopen wo-zo 14 -> 19 uur en bij voorstellingen tot 22 uur / gesloten ma, di / open op feestdagen /exacte data en uren hieronder in het overzichtVoor de tweede editie van Unfolding the Archives put het Vlaams Architectuurinstituut uit het oeuvre van Juliaan Lampens (1926 - 2019). Aan de hand van een selectie bijzondere archiefstukken geeft de tentoonstelling een unieke inkijk in het oeuvre van de architect.De vzw Juliaan Lampens, die het archief van Juliaan Lampens beheert, is volop bezig met inventariseren, digitaliseren en ontsluiten. Lampens’ archief bevat een grote verscheidenheid aan stukken, zoals ontwerpschetsen, compositieschetsen, onderzoekstekeningen en uitvoeringstekeningen van gerealiseerde en niet gerealiseerde projecten, naast architectuurdetails op ware grootte. Deze werkdocumenten tonen het belang dat Lampens hechtte aan het ambacht van het tekenen en het materialiseren. In zijn lange carrière als leermeester en docent aan Sint-Lucas Gent inspireerde hij verschillende generaties architecten. Voor deze tentoonstelling nodigden we enkele van zijn leerlingen uit om een selectie te maken uit zijn nalatenschap.Samen met de tentoonstelling presenteert het Vlaams Architectuurinstituut de heruitgave van de catalogus ‘Juliaan Lampens. 1950-1991’ die tot stand kwam bij de overzichtstentoonstelling van de architect in deSingel in 1991.#JuliaanLampens #architectuurarchief #Sint-LucasGent

Manuel Mathieu: Chavire Chodyè a

23 mei 26 jun 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Schilderijen
Maruani Mercier Gallery
Knokke - Flandre Occidentale
Zelfs als het traject van Manuel Mathieu gemakkelijk terug te leiden is naar zijn opleiding in Haïti, drukt zijn werk een positionering uit in het midden van een veelheid aan realiteiten en perspectieven. Gebaseerd op zijn eigen veelvoud, formuleert de abstractie van zijn werk de rijkdom van een bestaan op het kruispunt geografische en culturele identiteit. Manuel’s abstracte beeldtaal voedt zich met het ongrijpbare en het heimelijke - het biedt emotionele en spirituele nuances die over het hoofd worden gezien door poststructuralistische critici.Hij presenteert historische schilderijen die gebaseerd zijn op emotionele en speculatieve redenering als vorm van kennisproductie. Hij verlaat de westerse figuratieve of didactische tradities en kiest voor een meer interactieve manier van interpreteren waarbij de toeschouwers actief deelnemen aan hun begrip van het werk. Door de betekenis van zijn werk contextafhankelijk te laten zijn brengt Manuel’s artistieke praktijk vitaliteit in het broodnodige, zo niet definitieve karakter van schilderen.Hij breidt zijn artistieke repertoire uit om zich te verdiepen in onderwerpen met thema’s zoals historisch geweld, rassen uitwissing, en de Haïtiaanse visuele cultuur van lichamelijkheid, natuur en religieuse symbolen. Het neemt ons mee op een reis die plezier en finaliteit geeft aan onze kwetsbaarheid en naar onze veranderende aard. Zijn composities combineren figuratieve en abstracte technieken en bieden ons een ruimte om te mediteren over het fluctuerende erfgoed van Haïti, terwijl hij ons uitnodigt om zich een andere toekomst voor te stellen die wordt opgeroepen door de kracht van herinnering. Dit is tenslotte wat Manuel’s schilderijen oproepen: een gevoel van een polyfone realiteit dat afstand doet van de absolute waarheid en kracht put uit onze collectieve verbeelding.

Dubuffet en het Matiërisme

12 mei 26 jun 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Galerijen
Galerie de la Béraudière
Bruxelles - Bruxelles
Galerie de la Béraudière is verheugd haar tentoonstelling ‘Dubuffet en het matiërisme’ te heropenen.De naoorlogse periode is rijk aan nieuwe stromingen in de beeldende kunst en verschillende kunstenaars, zoals Jean Dubuffet (1901-1985) en Jean Fautrier (1898-1964), verwerpen de gevestigde culturele waarden en willen dat hun werken leven en vervolgens vergaan, zoals het leven zelf.In hun creaties gebruiken ze allerlei ongewone materialen, zoals zand, grind, pek, asfalt, … Ze vatten kunst op als een creatief proces waarvan de toeschouwer het ontstaan moet kunnen herbeleven, dankzij de sporen die de kunstenaar achterlaat: krassen, insnijdingen, afdrukken, … Maar hij moet ook emoties voelen wanneer hij geconfronteerd wordt met de kracht van het gebaar en de bewerking van de materie.Een ander groot kunstenaar uit het matiërisme, een kunstbeweging die zich in Europa verspreidde eind jaren 40 en begin jaren 50, is de Spanjaard Antoni Tapiès (1923-2012). Hij bewondert Jean Dubuffet en beschrijft zijn werken als “slagvelden waarop de verwondingen oneindig zijn”. Via het medium drukt hij diepte, licht en schaduw uit, maar ook het geweld en de woede van een volk dat uit zijn assen herrijst.Deze kunstenaars zijn niet de eerste die nieuwe bewerkingen van het oppervlak verkenden. Na het einde van de Eerste Wereldoorlog gebruikten surrealistische schilders, zoals Max Ernst, Joan Miró of André Masson, materialen die meer spontaneïteit toelieten. Deze kunstenaars, gulzig op zoek naar nieuwe ervaringen en verzot op wat onzin in de kunst, wilden de toeschouwer desoriënteren. Deze aanpak blijkt vandaag nog steeds actueel en Galerie de la Béraudière nodigt u uit om de tactiele kwaliteiten te komen (her)ontdekken van een selectie werken van deze moderne meesters.

Jaclyn Conley: Jackie & Brian & Eartha & Joan

04 27 jun 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Schilderijen
Maruani Mercier Gallery
Bruxelles - Bruxelles
We lijken leiders nodig te hebben om onszelf te kennen. Leiders om naar te kijken, bekend door middel van foto's. Door te bladeren door de fotoarchieven van het Witte Huis in de serie All The President’s Children, lopend door presidentiële musea en monumenten en sprekend met de toeristen van deze plaatsen, raakte ik meer geïnteresseerd in wat deze presidentiële figuren voor ons zijn geworden dan wie ze werkelijk waren. Ze zijn karakters voor ons geworden in een historisch en evoluerend verhaal; armaturen voor ons om onze eigen verhalen aan op te hangen. We hebben deze geïdealiseerde karakters altijd nodig gehad om onszelf te plaatsen; om onszelf te rechtvaardigen, te verankeren, ons in te beelden. Schilderen is een ruimte voor deze verbeelding.In Jackie & Brian & Eartha & Joan blijf ik geïnteresseerd in Amerikaanse zelfopvattingen en ik kijk nu naar Amerikaanse popcultuuriconen uit het verleden die op dezelfde manier mythische figuren zijn geworden. Hoewel de beelden worden geabstraheerd en getransformeerd door middel van schilderen en collage, zijn ze omringd door een gevoel van ontzag en nostalgie."Onze favoriete mensen en onze favoriete verhalen worden dat niet door een inherente deugd, maar omdat ze iets diep van verborgen illustreren, iets dat niet wordt toegegeven." (Joan Didion)De schilderijen in deze serie zijn een manier om de vraag te overdenken; tegen wie moeten we opkijken? Wat hebben we besloten dat ze voor ons zijn? Het zijn verhalen die in ons eigen verhaal zijn ingebakken, gidsen die een manier vertegenwoordigen om door de wereld te reizen. De personages in Jackie & Brian & Eartha & Joan zijn een gevarieerde cast van levens die schrijnend, triomfantelijk, tragisch en mooi zijn. Ze vertegenwoordigen ideeën uit het verleden waar we ons aan vastklampen. We roepen ze aan als heiligenkaarten.

Brocantes d'été

05 jul 2020 (elke week)
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Place des Trois Fers
Bertrix - Luxembourg
Rommelmarkt op Place des 3 Fers in BERTRIX6880 Province sud LuxemburgZONDAG 5 JULI - 19 JULI - 2 AUGUSTUS - 16 AUGUSTUS - 7 SEPTEMBERUITVERKOCHT OP 5 JULI5 € = 4 meter hardlopen ten behoeve van verlateningen in de stadReserveren verplicht voor exposanten = 0477/91 18 36INSTALLATIE VAN TENTOONSTELLERS tussen 6u en 7u, want na hindernissen rondom, bedankt voor uw begrip.BEZOEKERS open vanaf 7 uur ivm sanitaire maatregelen!LET OP: verplicht masker voor bezoekers EN tweedehands dealersORGANISATIE met gezondheidsmaatregelen gesponsord door de gemeentelijke politieAan de weg komen ook de caféterrassen

Hyperrealism Sculpture. Ceci n'est pas un corps

22 nov 2019 02 aug 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Sculpturen
La Boverie
Liège - Liège
Ceci n’est pas un corps presenteert een reeks hyperrealistische sculpturen, die onze visie op kunst aan het wankelen brengt. Realiteit, kunst of kopie? De hyperrealistische kunstenaar keert zich resoluut af van het abstracte en probeert net om een zo nauwkeurig mogelijke weergave van de natuur te creëren. Ze geven het menselijk lichaam zo levensecht weer, dat toeschouwers zich gaan af vragen of het echt is. Dit maakt dat de kunstwerken bevreemdend zijn, zonder aan betekenis te moeten inboeten.De ondertitel van de tentoonstelling verwijst vanzelfsprekend naar het beroemde werk van René Margritte. ‘Ceci n’est pas une pipe’ riep net zozeer de vraag op wat de betekenis van kunst is en of die de functie heeft om de werkelijkheid te verbeelden. Maar waar Margritte een pijpje schilderde, kiezen de hyperrealisten ervoor om vooral het menselijk lichaam zo levendig mogelijk voor te stellen.Waarom kan u deze internationale tentoonstelling niet missen?- De tentoonstelling verzamelt meer dan 40 hyperrealistische sculpturen van de grootste namen uit de hedendaagse kunst: George Segal, Ron Mueck, Maurizio Cattelan, Berlinde De Bruyckere, Duane Hanson, John DeAndrea, Paul McCarthy…- La Boverie maakt deel uit van een wereldtournee. Alleen al in de Kunsthal Rotterdam trok de tentoonstelling maar liefst 230.000 bezoekers in vier maanden tijd!LA BOVERIEParc de la Boverie 3, B-4020 Luik

Muzikale nocturnes

16 jul 13 aug 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Expo's over grafische kunst
Centre belge de la bande dessinée
Bruxelles - Bruxelles
Tussen 15 juli en 15 augustus kunnen bezoekers op donderdagavond genieten van een bezoek aan de tentoonstellingen in een eigenzinnige muzikale sfeer. Elke week laat een andere solist van 18u tot 21u de klanken van zijn instrument zweven door het gebouw van Victor Horta. 10€ voor een toegangsticket, net als overdag!Elke donderdag, van 16 juli tot 13 augustus. Van 18u tot 21u.Programma:16/7 Gaspard VANARDOIS23/7 Line DAENEN30/7 Cécile BROCHE06/8 Mathias BRESSAN13/8 Martin SALEMIU kan nu al reserveren via ons reservatieplatform op onze website (selecteer een donderdagavond).Prijzen: identiek aan de ticketprijzen overdag

Zomerexpo In Arcadia

04 jul 14 aug 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Galerijen
Husk Gallery
Uccle - Bruxelles
Husk Gallery presenteert In Arcadia, de eerste groepshow in de galerieruimte. Zes weken lang biedt de gecureerde tentoonstelling met 6 hedendaagse kunstenaars beschouwingen over het thema Arcadia. Geselecteerde werken van Emmy Asakura, Peter Depelchin, Dirk Eelen, Pascale Lorge, Inge H. Schmidt en Jan Valik evoceren Arcadia, een geïdealiseerde plaats waar rust en vreugde overheersen.

Au-delà des apparences

01 16 aug 2020 (elke week)
Tentoonstellingen Foto's
Galerie Gavilan
Sint-Pieters-Woluwe - Bruxelles
De Gavilan Gallery nodigt u uit tot 16 augustus 2020 de tentoonstelling BEYOND APPARENCES van de kunstenaar/fotograaf Gauthier Fabri te ontdekken. De kunstenaar zal een serie Bloemenmozaïeken en een twintigtal Metamorfosen aan het publiek presenteren.BloemenmozaïekenGauthier Fabri begon begin 2018 aan een project dat hem enkele dagen per maand gedurende een jaar 350 km van huis zou brengen om meer dan 150.000 foto's te maken in de tuinen van Claude Monet in Giverny.In een creatief proces van technische bekwaamheid gebruikte hij deze foto's vervolgens als een kleurenpalet om bestaande werken te herinterpreteren of zijn eigen werken te "schilderen" in de vorm van mozaïeken die uit duizenden kleine foto's bestaan. In een creatief proces van technische bekwaamheid gebruikte hij deze foto's vervolgens als een kleurenpalet om bestaande werken te herinterpreteren of zijn eigen werken te "schilderen" in de vorm van Mozaïeken die uit duizenden kleine foto's bestaan.De MetamorfosenIn zijn Metamorfosen vervaagt Gauthier Fabri het object om alleen de kwintessens te behouden. Als je het kader van objectieve en beschrijvende fotografie verlaat, wordt het beeld een uitnodiging om toegang te krijgen tot een diepere en meer mysterieuze wereld, die van emoties, gedachten en dromen.Artistieke aanpakDoor licht, vormen en kleuren te mengen op de manier van een alchemist probeert Gauthier Fabri inspirerende werken te creëren. Of het nu helder gekleurd is of bijna monochroom, minimalistisch of wemelt van de details, zijn werken, die zowel de schilderkunst als het glas in lood oproepen, bevatten altijd een zekere mate van geheimzinnigheid en "leveren" zich nooit volledig op het eerste gezicht. Zijn project "Op zoek naar de kleuren van Monet in Giverny" leverde hem een plaats op op het prestigieuze Normandische impressionistische festival 2020 van 11 juli tot 15 november in Rouen.