Agenda: Andere expo's in Turnhout, Antwerpen

Agenda met evenementen

Geen evenementen gevonden...

Wij denken echter dat de onderstaande evenementen u kunnen interesseren:

FILTRES
Filteren op typen
ALLE
Architectuur
Expo over grafische kunst
Juwelen
Design
Galerij
Permanente expo
Schilderijen
Foto's
Sculpturen
Verschillende technieken
Virtueel / Visueel / Audio Interactive
Vernissage
Varia
Filteren op indicatoren
Speciaal voor kinderen
Speciale gezinnen
Speciale studenten
Article 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Agenda
10 evenement(en) gevonden (1 tot 50)

Dirk Vander Eecken

(elke week)
Tentoonstellingen Schilderijen
Cultuurcentrum Mechelen
Mechelen - Anvers
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden

Inspiring Limits

14 nov 05 jan 2025
Tentoonstellingen Galerijen
Out of A Box
Antwerpen - Anvers
VCRB Gallery Antwerp kondigt met trots de eerste editie van Inspiring Limits aan, een unieke sensibiliserings- en belevingstentoonstelling die loopt van 14 november 2024 tot 5 januari 2025. Deze groepstentoonstelling daagt kunstenaars uit om de menselijke beperking als bron van creatieve inspiratie te benaderen, en richt zich op het toegankelijk maken van kunst voor een brede inclusieve groep mensen.

Ensors stoutste dromen. Het impressionisme voorbij

Tot 18 jan 2025
Tentoonstellingen Schilderijen
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (KMSKA)
Antwerpen - Anvers
In het najaar van 2024 neemt James Ensor het museum over met één van de grootste Belgische Ensortentoonstellingen. Je duikt in Ensors wondere universum van woeste visioenen, maskers en satire en tonen het werk van de kunstenaar zij aan zij met werk van internationale kunstenaars die hem inspireren en met wie hij zich wil meten. Want bovenal wil Ensor altijd de beste zijn. Zelfs al heten zijn concurrenten Claude Monet, Edvard Munch. Of zelfs Jheronymus Bosch en Francisco Goya. Ensor wil niet minder dan de leidende avant-gardekunstenaar in België zijn. Dat probeert hij door het Franse impressionisme te introduceren in zijn werk. Maar eigenlijk weet hij niet zoveel over hun techniek. Dus ontwikkelt hij in 1880-1885 een eigen versie, een die eerder geïnspireerd is door het realisme van Courbet en Raffaëlli. In deze periode schildert hij werken als Het burgersalon en De oestereetser. Na het zien van het werk van Franse impressionisten Degas, Monet, Renoir en Pissarro in 1886 beslist hij om een nieuwe richting in te slaan. Voor de expo is dat kantelpunt de start van Ensors gevarieerde oeuvre. In 1887 begint Ensor aan zijn nieuwe artistieke avontuur en schildert hij Adam en Eva uit het paradijs verjaagd en tekent De bekoring van Sint- Antonius (Art Institute Chicago). De verf gaat ongemengd van tube naar doek en de kleuren krijgen een eigen expressieve kracht in 101 schakeringen. Zijn voorkeur voor grilligheid lieden tot een groteske en angstaanjagende beeldtaal. De kunstenaar goochelt met hilarische en helse voorstellingen die je normaal enkel in je stroutste dromen ziet. Was Ensor tot dan toe een kunstenaar die de regels van het spel voortdurend overtrad, nu wordt hij een kunstenaar die de regels van het spel zelf herschrijft. Een gamechanger. Ensor gaat wild. Ensors pogingen om het dolkomische en het griezelige te verenigen leiden tot zijn meest opvallende bijdrage aan het ontstaan van het modernisme. Hij begint schilderijen te maken met irreële maskerwezens. In de loop van 19de eeuw zijn er wel meer kunstenaars die maskers schilderen zoals als Munch of Nolde. Zij doen dat decoratief element, of om de identiteit van een persoon mysterieus te verhullen. Bij Ensor onthullen de maskers voor de eerste keer de ware aard van de mens. Dat is zijn vondst.Het werk van James Ensors is doordrenkt met laatnegentiende-eeuwse ‘incoherentie’, ‘fumisterie’ en ‘Zwanse’, vormen van spottende humor die in Brusselse en Parijse kringen erg populair was. De expo toont Ensor voluit van zijn meest satirische kant.

Ensors staten van verbeelding

Tot 19 jan 2025
Tentoonstellingen Schilderijen
Museum Plantin-Moretus (Stedelijk Prentenkabinet)
Antwerpen - Anvers
Hoe maakte Ensor prenten? Welke technieken gebruikte hij? Op welke manier experimenteerde hij met dit medium en bij welke oude meesters haalde hij hiervoor de mosterd? Je komt het te weten in deze tentoonstelling.In het najaar van 2024 presenteert het Museum Plantin-Moretus Ensors staten van verbeelding over Ensors opmerkelijke grafische avontuur. De jonge Ensor experimenteert enkele jaren uitbundig met etstechnieken. Zelf zegt hij hierover: “Oefening baart kunst! Zeker voor het etsen. Ervaring ontbreekt en vereist herhaalde probeersels en inspanningen.”In korte tijd ontwikkelt Ensor een unieke benadering van het medium. Met voorgangers als Rembrandt in zijn achterhoofd slaat Ensor een geheel eigen weg in. Zijn atelier wordt een proeflabo voor experimenten waar ook het toeval soms een rol speelt.Ensors staten van verbeelding brengt voor het eerst de meest opmerkelijke resultaten van deze experimenten bij elkaar: voorbereidende tekeningen, koperplaten en verschillende staten van prenten. We tonen unieke drukken op perkament en gekleurd satijn. Ensor transformeert afdrukken tot unieke kunstwerken door ze handmatig in te kleuren met kleurpotlood, krijt en waterverf. Zo duiken er onverwachte details op, ontstaat er diepte in grote mensenmassa’s en krijgen nieuwe gestalten vorm.Tegelijkertijd zal in het 18de-eeuws leeskabinet van ons museum ingezoomd worden op Ensor en Verhaeren door middel van de mini-expo Ensor gefileerd door de gevaarlijke koks. Deze mini-expo vertrekt vanuit de bijzondere Verhaeren-collectie die wij bewaren en tot nog toe weinig in de aandacht kwam. Centraal staat hier de bijzondere tekening Les cuisiniers dangereux van Ensor uit onze collectie.In deze tentoonstelling tonen we niet enkel werk uit onze eigen collectie, maar ook uit enkele belangrijke privécollecties.

Maskerade, make-up & Ensor

Tot 02 feb 2025
Tentoonstellingen Foto's
ModeMuseum Provincie Antwerpen | MoMu
Antwerpen - Anvers
In de najaarstentoonstelling Maskerade, make-up & Ensor worden Ensors ideeën rond de maskerade, (valse) koketterie, verleiding, misleiding, het artificiële en het vergankelijke doorgetrokken naar vandaag. MoMu viert de schilders van de mode: het vakmanschap en de onuitputtelijke creativiteit van make-up- en haarartiesten in een multimediale tentoonstelling waarin licht, kleur, kunst, mode en make-up elkaar ontmoeten.Make-up wordt doorheen de geschiedenis vaak met enig wantrouwen vergeleken met het dragen van een masker: een masker om je ware gelaat te verbergen. James Ensor was een kritische observator van de wereld en de mensen rond zich. Hij herkende hun onzekerheden en valse coquetterie. Vanaf 1888 gebruikt Ensor maskers, kleding en accessoires vaak als ambigue instrumenten voor ontmaskering: een manier om de ware aard en diepe gevoelens van zijn maskerwezens te onthullen. Het werk van Ensor leidt naar universele vragen: Waarom dragen we maskers? Waarom is de mens zo bang om zichtbaar te verouderen? Hoe gaan we om met altijd veranderende en onmogelijk te bereiken schoonheidsidealen?Make-up en beauty zijn vandaag uitgegroeid tot een biljoenenindustrie die de mens met zijn lichamelijke vergankelijkheid, ingebeelde imperfecties en existentiële angsten confronteert. Maar make-up is ook, net als verf, een vorm van persoonlijke expressie, artistiek experiment, vreugde en vrijheid. Maskerade, make-up & Ensor onderzoekt hoe nauw make-up verweven is met vele aspecten van ons menszijn.MoMu werkt samen met het iconische kunst-, beauty- en cultuurplatform Beauty Papers om het werk van toonaangevende hedendaagse make-upartiesten en fotografen te belichten in drie video-installaties die de kernthema's in Ensors werk verkennen.Met werken van James Ensor, Issy Wood, Cindy Sherman, Tschabalala Self, Genieve Figgis, Harley Weir, Julien d'Ys, Inge Grognard, Peter Philips, Martin Margiela, Christian Lacroix, Walter Van Beirendonck, Cyndia Harvey, Lucy Bridge, Eugene Souleiman, Éamonn Freel, Bruce Gilden en vele anderen.

Cindy Sherman

Tot 08 feb 2025
Tentoonstellingen Foto's
Fotomuseum - FOMU
Antwerpen - Anvers
OMU presenteert de eerste grote solotentoonstelling van de Amerikaanse kunstenaar Cindy Sherman in België. Met meer dan 100 werken van de jaren 1970 tot nu geeft de tentoonstelling een uitgebreid overzicht van haar werk als toonaangevende hedendaagse kunstenaar.Anti-FashionMet werk uit ruim vijf decennia, verdeeld over meerdere verdiepingen, gaat de tentoonstelling Anti-Fashion dieper in op Shermans fascinatie voor mode en de wisselwerking tussen haar vrije werk en opdrachten uit de modesector. Sinds de jaren tachtig werkt ze regelmatig samen met beroemde modehuizen als Comme des Garçons, John Galliano en Balenciaga en tijdschriften als Vogue, Interview en Harper’s Bazaar. Zonder belangstelling voor glamoureuze modefotografie, maakt ze provocerende foto’s van personages die nauwelijks mooi te noemen zijn. Zo stelt ze gevestigde schoonheidsidealen ter discussie.Cindy Sherman - Anti-Fashion is gerealiseerd door de Staatsgalerie Stuttgart in samenwerking met Cindy Shermans studio in New York en haar galerij Hauser & Wirth.Meer over Cindy ShermanIn haar foto's bekijkt Cindy Sherman (geb. 1954) identiteit als een concept en onderzoekt ze manieren waarop vrouwen in de massamedia worden afgebeeld. Sinds de jaren zeventig staat ze model in haar eigen werk. Geschminkt, verkleed en vermomd neemt ze steeds andere gedaantes aan. Geïnspireerd door het eindeloze aanbod van visuele clichés in films, mode, kunstgeschiedenis, tijdschriften, op televisie en het internet. Ze vergroot stereotypes uit tot het absurde en groteske om vastgeroeste ideeën over gender, schoonheid en veroudering bloot te leggen. Steeds opnieuw onderzoekt Sherman de dominante beeldcultuur met een kritische blik. Altijd in lijn met de tijdgeest blijft ze de kijker verrassen met haar personages en onderwerpen. Met humor en intelligentie houdt ze ons een spiegel voorEarly WorksVerder werpt de tentoonstelling Early Works 1975 – 1980 haar licht op enkele van Shermans belangrijkste drijfveren en ideeën. Het omvat experimentele werken uit haar studententijd en haar iconische reeks Untitled Film Stills, waarmee ze eind jaren zeventig internationaal doorbrak.Cindy Sherman – Early Works 1975-1980 is samengesteld in samenwerking met Gabriele Schor, de stichtende directeur van de VERBUND COLLECTION, Wenen.ENSOR 2024FOMU sluit aan bij ENSOR 2024 door de vraagstukken uit Ensors oeuvre te vertalen naar een hedendaagse artistieke context. Sherman staat net als Ensor bekend om haar kritische commentaar op maatschappelijke conventies door middel van maskerades.BOEK ANTI-FASHIONBij de tentoonstelling verschijnt het boek 'Cindy Sherman - Anti-Fashion' uitgegeven door Hannibal books. Hardcover, 184 pagina's, te koop in de FOMU (web)shop voor € 59.

Leven & Dood | Over goden en mensen

Tentoonstellingen Permanente expo's
MAS - Museum aan de Stroom
Antwerpen - Anvers
De dood is mysterieus en intrigerend en neemt in elke cultuur een prominente rol in. De ene vreest ervoor, de andere streeft ernaar. Voor sommigen is het een nieuw begin. Hoe staat u zelf tegenover de dood? En welke mythes zijn voor u nog een geheim? Ontrafel enkele grote levensvragen. Goden en mensen aan het woord Betreed de onderwereld met zijn gruwelijke goden, luister naar de verschillende mythes die de dood wilden verklaren en interpreteer de verschillende filosofische ideeën over leven en dood. Wetenschappers en filosofen, goden en mensen gaan in op onze grote levensvragen en proberen de talrijke mythes te verklaren.   Persoonlijke getuigenissen Het geloof in het hiernamaals is een heel persoonlijke zaak. Tussen de grote verhalen door laten we daarom ook gewone Antwerpenaars aan het woord. Zij vertellen u over hun persoonlijke overtuiging. Ontdek de verschillen én gelijkenissen in hun opvattingen over leven en dood.     Een wandeling door de duisternis Een bezoek aan de expo ‘Over goeden en mensen’ start met een tocht door de duisternis. Laat u leiden door bevreemdende klanken die verwijzen naar het geluid van de Big Bang. 

Machtsvertoon | Over prestige en symbolen

Tentoonstellingen Permanente expo's
MAS - Museum aan de Stroom
Antwerpen - Anvers
Het MAS is open! Breng ons gerust terug een bezoekje, maar hou wel rekening met de verschillende voorzorgsmaatregelen. Lees ze aandachtig: mas.be/coronavirus. Wacht je nog liever wat langer? Het MAS is ook altijd online open. Macht is van alle tijden en alle regio’s. Sla de krant open en u kunt er niet omheen. In deze expo ontdekt u allerlei vormen van macht. In Antwerpen, maar ook in de rest van de wereld. Is het uw rijkdom, schoonheid of net afkomst die het verschil maakt? Welk type macht past u het best? Macht is overal Macht is verleidelijk en is overal. Soms lijkt het een spel, maar meestal is het pure ernst. Een niet te stoppen honger naar macht leidt maar al te vaak tot geweld. Op verdieping +4 ontdekt u aan den lijve hoe macht werkt. Dompel u erin onder Wanneer u de zaal binnenkomt, wordt u meteen bedolven onder beelden en geluiden van machtsvertoon van over de hele wereld. Eraan ontsnappen is onmogelijk. Of toch? Machthebbers houden immers maar stand zolang het publiek hen bewondert. Als het publiek zich verzet, worden machtssymbolen vernietigd. Een macht-reis door de tijd Ontdek hoe Hans Christoffel, kapitein bij het Nederlandse leger in Oost-Indië, Sumatra onder controle hield. Of reis af naar het Antwerpen uit de 16de eeuw en maak kennis met het turbulente Spaanse bewind van toen. Neem vervolgens een kijkje in Japan waar vanaf de 17de eeuw samoerai en keizers de macht verdeelden en hoe dat doorspeelt in de opvoeding tot vandaag. En dan naar Centraal-Afrika, waar we u een blik gunnen op een exclusieve verzameling kunstwerken die gemaakt werden tot eer en glorie van lokale leiders. Eindig uw reis bij het mana of de goddelijke kracht in Polynesië. De kunstinstallatie van Maori kunstenaar George Nuku toont u zijn visie op het Polynesische erfgoed in Westerse musea.

Leven & Dood | Over boven- en onderwereld

Tentoonstellingen Permanente expo's
MAS - Museum aan de Stroom
Antwerpen - Anvers
In de hoogste museumzaal van het MAS brengen we u iets dichter bij de bovenwereld. Is dat waar de goden leven? En als we dood gaan? Dalen we dan af naar de onderwereld? De collectie Paul en Dora Janssen-Arts is een wereldberoemde collectie die vertelt over de buitengewone band tussen de mens en de wereld van goden, voorouders en geesten in het Amerika van vóór de verovering door Europa. De dood als nieuw begin Ontmoet mensen die in nauw contact met de natuur leven of leefden. Voor hen is de dood geen einde, maar een overgang naar een andere wereld, zoals de zon die opkomt en ondergaat. Sjamanen van vroeger en vandaag vertellen u er alles over. Zij kunnen zich immers in andere werelden begeven: de onderwereld van de dood en de bovenwereld van goden of voorouders. Collectie Paul en Dora Jannsen-Arts De collectie Paul en Dora Janssen-Arts, dat zijn meer dan 400 precolumbiaanse voorwerpen in goud, jade, steen, textiel en schelp. De collectie is in binnen- en buitenland bekend als een collectie van topstukken. De voorwerpen zijn afkomstig uit meer dan 50 culturen, van Alaska tot Chili, en getuigen van het vakmanschap en de zin voor esthetiek van hun makers in het Amerika van voor 1500. Bij de bewoners van het Amerikaanse continent waren er ontzettend veel verschillen, maar hun visie op de wereld om hen heen vertoont ook opvallend veel gelijkenissen. Zo zien we hoe mensenoffers als essentieel gezien werden om de continuïteit tussen leven en dood te waarborgen en hoe op het hele continent vruchtbaarheidsrituelen diverse vormen aannamen maar altijd de kern vormden van de pre-Spaanse leefwereld. Precieuze grafgiften, vaak in goud, weerspiegelen het belang dat alle bewoners van het continent, van Alaska tot Chili, hechtten aan het leven na de dood. Maak kennis met Dora Janssen-Arts én haar collectie en laat je meeslepen in haar passie voor verzamelen. In 2008 besloot de Vlaamse Overheid om de collectie Paul en Dora Janssen-Arts in permanente bruikleen aan de Stad Antwerpen te geven.

Museum De Reede | De collectie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Museum De Reede
Antwerpen - Vlaams Gewest
De collectie bestaat uit werken op papier: litho’s, gravures, etsen, houtdrukken en tekeningen van meer dan een dozijn kunstenaars uit zeven landen op drie continenten en overspant vijf eeuwen van de 17e tot en met de 21e. Kern van de collectie zijn een 150tal werken van drie van de grootste graveurs allertijden. Drie kunstenaars die elk de mens als doelwit hebben. Francisco Goya en Félicien Rops de medemens, de maatschappij ontledend, Edvard Munch zichzelf, binnenste buiten kerend. Nocturne - Maandelijks een avond nader aan te kondigen TECHNIEKEN Papier Generaliserend kan men stellen dat werken op papier, grafische kunst, een geringere mate van belangstelling en waardering wordt toebedeeld dan de schilder- of beeldhouwkunst, ja zelfs achterblijft bij fotografie. Een grafisch kunstenaar moet naast al het andere aan kunstzinnigheid een grote ambachtelijke en technische bekwaamheid hebben om door het gekozen procédé een goed werkstuk af te leveren. Litho's Om bij schilderkunst te blijven, als variant op het gezegde dat een slecht schilderij van een bekend kunstenaar ‘beter’ is dan een goed werk van een onbekende schilder, zou je kunnen stellen dat in het oog van het publiek, van een en dezelfde kunstenaar, een minder goed olieverfschilderij meer genade vindt dan een briljante ets of litho van hem. Edvard Munch, als voorbeeld, munt mogelijk sterker uit in zijn litho’s dan in zijn schilderijen. Gravures Al worden de oudste gravures gedateerd 1398, het jaar 1430 wordt beschouwd als het startschot van de grafische traditie in Duitsland. Een lijst van de meest belangrijke exponenten van deze kunstvorm zou aanvangen met Albrecht Dürer, gevolgd in vogelvlucht door Hans Holbein de jongere, Hendrick Goltzius, Rembrandt, Goya, Rops, Honore Daumier, Munch, Max Klinger, Käthe Kollwitz en afsluiten met Pablo Picasso. Geenszins een ‘slecht gezelschap’. Etsen Albrecht Dürer (1471 – 1528) Hans Holbein de jonge (1497 – 1543) Hendrick Goltzius (1558 – 1617) Rembrandt van Rijn (1606 – 1669) Francisco Goya (1746 – 1828) Félicien Rops (1833 – 1898) Max Klinger (1857 – 1920) Edvard Munch (1863 – 1944) Käthe Kollwitz (1867 – 1945) Pablo Picasso (1881 – 1973) Houtdrukken Met name in de oosterse traditie veel toegepast. Er zijn musea in landen als Japan en Korea van louter bewaard gebleven blokken. Het was bij uitstek de Japanse houtsnedekunst, die bijdroeg tot een opleving in de 2e helft 19e eeuw, vooral in Frankrijk, van belangstelling voor alles Japans, het ‘japonisme’ genoemd. Deze stroming heeft sterke invloed uitgeoefend op aanhangers van het impressionisme en heeft zijn invloed behouden op trends als art nouveau en cubisme. Tekeningen De drie pijlers van de collectie, Goya, Rops en Munch, zijn omringd door het grafisch werk van andere kunstenaars. Gedeeltelijk zijn deze laatsten minder bekend bij het grote publiek en is hun oeuvre van meer bescheiden betekenis. Echter het gehalte van het getoonde werk laat toe hen een plaats te laten vinden in de ‘galerij’ van kunstenaars die zich door de eeuwen heen hebben toegelegd op grafische kunst in al de verschillende vormen van techniek.
10 evenement(en) gevonden (1 tot 50)