De kinderen storten zich samen met een gids in een zoektocht door België en zijn geschiedenis. Rollenspellen, tekeningen, uit te voeren missies, kortom de kinderen zijn de acteurs van het bezoek.
Het bezoek is aangepast volgens de doelen en eindtermen van elk leerjaar.
4de leerjaar: Stemmen en vluchten!
In een democratie bepalen de inwoners van een land zelf wat er in hun land gebeurt. Samen gaan we op zoek naar de betekenis van het woordje democratie. En wie van jullie ontdekt de overeenkomsten en de verschillen tussen: ‘Ik vertrek’ en ‘Zij vertrokken’? Spelenderwijs maken we kennis met democratie, migratie en immigratie.
5de leerjaar: Ben je wel als je wel vaart?
Welvaart is wat kunnen we kopen van ons geld. Wie heeft ooit al gehoord over moedertje België is een verzorgingsstaat? In deze ontdekkingstocht gaan we dieper in op de betekenis van welvaart en solidariteit.
6de leerjaar: Groot worden
Wat denk jij: zijn verschillende meningen belangrijk? En wat zou je doen je als je sommige dingen niet alleen kunt oplossen in België? Een interactieve zoektocht naar de waarde van het pluralisme en van Europa.