A propos
“Een meesterlijke Meskerem Mees loodst je door een stormachtige dansvoorstelling.” (Focus Knack)“Dansgezelschap Rosas wervelt als een storm over het podium in ‘Exit Above’.” (De Tijd)''Un spectacle envoûtant qui prend constamment le spectateur par surprise.'' (Le Soir) > Een reactie van coproducent het Kaaitheater - die we met AB onderschrijven - op de berichten over het leiderschap van Anne Teresa De Keersmaeker . > Persoonlijk statement door Anne Teresa de Keersmaeker In EXIT ABOVE keert Anne Teresa De Keersmaeker op haar stappen terug: naar de wortels van dans, de wortels van de Westerse popmuziek. ‘My walking is my dancing’ is al sinds haar vroegste werk een van haar leidende principes: wandelen als primaire vorm van beweging, de 'signature move' van de menselijke soort, ons zo vertrouwd dat we er zelden bij stilstaan. Ook muzikaal onderneemt De Keersmaeker een tocht richting een startpunt, dat eigenlijk een snijpunt is: de wortels van de popmuziek, de blues, met zijn mysterieuze ‘blue notes’, een grijze zone tussen mineur en majeur, tussen verdriet en vreugde. Het vertrekpunt voor de voorstelling is Walking Blues van de legendarische bluesartiest Robert Johnson, al voert de tocht terug tot de bekendste 19e eeuwse singer-songwriter, met Der Wanderer van Schubert. De jonge Vlaamse singer-songwriter met Ethiopische roots, Meskerem Mees, zal een reeks uitgeklede adaptaties, permutaties en doorwerkingen van ‘walking songs’ componeren, samen met Jean-Marie Aerts, de geluidsarchitect van de legendarische Belgische 80s rockformatie TC Matic rond Arno, en danser en gitarist Carlos Garbin. In EXIT ABOVE komen het wandelen als oerbeweging en de blues als muzikale oorsprong elkaar tegen. Choreografisch werkt De Keersmaeker altijd van het organisch openplooien van eenvoudig bewegingsmateriaal naar ruimtelijke en fysieke complexiteit, volgens de lijnen van de geometrie. EXIT ABOVE bespeelt het spanningsveld tussen samen stappen ('marching together') en ‘stepping out’(eruit stappen), tussen het solitair-romantische ‘wandern’ en het politieke potentieel van een groep ongewapende mensen die samen stappen, het individuele en het collectieve, de lijn en de cirkel. De Keersmaeker traceert de voetsporen van iconische wandelaars en verkent het politiek-subversieve potentieel van wandelen, collectief en solitair. Wandelen staat fundamenteel haaks op de hegemonie van functionaliteit en efficiëntie. Het is een vorm van inspanning die niets voortbrengt behalve het verstrijken van tijd en het doorkruisen van de ruimte. Maar ook gedachten en mijmeringen die tonen hoezeer onze binnenwereld ook een landschap is, dat zich vaak enkel te voet laat doorkruisen. Choreografie / Chorégraphie / ChoreographyAnne Teresa De KeersmaekerGecreëerd met en gedanst door / Créé avec et dansé par / Created with and Danced byAbigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crnčević, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebők, Jacob StorerOok gedanst door / Aussi dansé par / Also Danced byPierre Bastin, Nathan Felix-Rivot, Robson Ledesma, Margarida RamalheteMuziek / Musique / MusicMeskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos GarbinMuziek uitgevoerd door/ Musique interprétée par / Music performed byMeskerem Mees, Carlos GarbinScenografie / Scénographie / ScenographyMichel FrançoisLicht / Lumière / Light designMax AdamsKostuums / Costumes / Costume designAouatif BoulaichTekst en lyrics / Texte et paroles / Text and LyricsMeskerem Mees, Wannes GyselinckDramaturgie / DramaturgyWannes GyselinckRepetitieleiding / Direction des répétitions / Rehearsal DirectorsCynthia Loemij, Clinton StringerProductie / ProductionRosas