Agenda: Evenementen Vlaams-Brabant

Agenda met evenementen

FILTRES
Filtre par types
TOUS
Concert
Theater / Spektakel
Tentoonstelling
Evenement voor kinderen
Lezing / Debat
Vertellingen / Literatuur
Film
Uitstap / Ontdekking / Patrimonium
Stage / Cursus
Fuif
Diverse Activiteiten
Salon / Beurs
Markt en Rommelmarkt
Feest of Folklore
Sportevenement
Virtueel evenement
Varia
Filtre par indicateurs
Speciaal voor kinderen
Speciale gezinnen
Speciale studenten
Article 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Calendrier
64 evenement(en) gevonden (1 tot 50)
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Jubileumconcert 60 jaar bestaan : diamant 1964 - 2024

19 okt 2024
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Sint-Theresia-kerk Dilbeek
Dilbeek - Brabant Flamand
Diamanten Jubileumconcert met verschillende 4-stemmige koren en een Portugese sopraan, aan de vleugel begeleid door Pieter Van Ingelgem, musicus uit Aalst. Werken uit alle periodes van het koorbestaan.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Spirituele Beurs Bloom Fair • 20/10/2024 • Leuven

20 okt 2024
Salons / Beurzen Salons / Beurzen
Brabanthal
Heverlee - Brabant Flamand
Spirituele Beurs Bloom Fair • 20/10/2024 • Leuven

ROMMELMARKT Landen

26 okt 2024
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Domein 't Park
Landen - Brabant Flamand
Schrijf je nu in voor rommelmarkt te Landen Emi t’park op zaterdag 26 Oktober 24 georganiseerd Fanclub Rode Duivels Landen. Ingang langs de Kon-Astridlaan +_ 150 standhouders Openlucht: Auto bij de stand/ min 5 meter 6€ of 10 meter 10€ opbouw 7u inrijden via de Kon.Astridlaan. Overdekt:5 meter 11€ opsteelen vanaf 06:30. Begint om 9u tot 17u voor het publiek. Gratis inkom Ruime parking rond de Emi t’Park Enkel inschrijven via 0495/476866 rommelmarktenlanden@hotmail.com

Herfst Expo24

19 okt 27 okt
Tentoonstellingen Varia
Hangar14
Scherpenheuvel-Zichem - Brabant Flamand
10 kunstenaars uit verschillende disciplines verkopen en stellen hun werk tentoon in Hangar14 Grafiek - Keramiek - Fotografie - Schilderijen - Kant - Tekeningen - Beelden - Parafinekunst - Glaskunst - Brons van : Jean Stuyck - Roger Laermans - Dirk Ercken - Agy Claesen - Marijke Mannaerts - Daisy Deliën - Eric Vanmechelen - Mireille Parisi - Patti Bols en Danny Anciaux.

Think Pink - Heilzame herfstwandeling

29 okt 2024
Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Wandelingen
Parking Walzinplein
Zaventem - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
In teken van de Think Pink-actiemaand komen wij graag samen in het kader van algemeen welzijn en sensibilisering van borstkankerpreventie.

Het Leuvens a capella popkoor The Flat Nuts in concert!

09 nov 10 nov
Concerten Pop / Rock / Pop-Rock
30CC / Minnepoort
Leuven - Brabant Flamand
Het Leuvens a capella popkoor The Flat Nuts nodigt jullie uit voor hun jubileumconcert op zaterdag 9 november (20 u) en zondag 10 november (15 u) in zaal Minnepoort. Voor dit speciale concert gaan we de uitdaging aan jullie te verrassen op een wervelend optreden. 'Radio TFN' combineert namelijk in haar radioshow 'Moodswings' de kracht van muziek met de kunst van vertellen. Het wordt een unieke show waarin verhalen door muziek tot leven komen. Het wordt een zinderende avond met een afwisseling

Lente Expo25

22 30 mrt 2025
Tentoonstellingen Varia
Hangar14
Scherpenheuvel-Zichem - Brabant Flamand
10 kunstenaars uit verschillende disciplines stellen hun werk tentoon. Brice Heyndels - Luk Luts - Ivo Henkens - Caroline Barberis - Marc Demeester - René Deprins - Sonia Caes - Rudy Geyskens - Mie Lauwers - Magdalena Hoogers Tekenen - beelden - glas - fotografie - keramiek - aquarel - papier - installaties - textiel PS : De werken zijn ook te koop

Foyer Matinee - rondleiding in de Schouwburg

29 sep 01 jun 2025
Varia
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
Onze schouwburg is een magische plek en een hoogstandje van techniek, maar bovenal een 'tempel' van theater, dans en muziek en dat delen we graag met iedereen. Daarom zetten we negen zondagen de deuren wagenwijd open. De geanimeerde rondleidingen zijn een echte aanrader. Tijdens zo'n bezoek worden alle aspecten van het gebouw belicht: de schmink- en kostuumruimte, de scène, de orkestbak, de kleedkamers … En uiteraard geven we je een uitgebreide inkijk in onze 155 jaar geschiedenis dankzij de

Foyer Matinee Dansen in de Schouwburg

29 sep 01 jun 2025
Varia
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
Foyer Matinee werd meteen een groot succes, dus never change a winning team! Voormalig stads-dj Bobby Ewing (aka Jimmy Dewit) cureert opnieuw acht fabuleuze dansfeestjes op zondag, in onze prachtige foyer. Soms staat hij zelf achter de knoppen, op andere zondagen nodigt hij Leuvense danscommunities of gast-dj’s uit. Urenlang zorgeloos dansplezier verzekerd! RONDLEIDINGEN Voor wie nieuwsgierig is naar de boeiende geschiedenis van de Schouwburg organiseren we op deze zondagen ook geleide bezo

Belpop Bonanza fiets- en wandelroutes

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium
Dilbeek
Dilbeek - Brabant Flamand
Volzet

Antiek & Rommelmarkt te Affligem

Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Zaal Bellekouter
Affligem - Brabant Flamand
Antiek & Rommelmarkt te Affligem
Schilderijen, keramiek & fotografieElke vrijdag,zaterdag en zondag

Schilderijen, keramiek & fotografie

Elke vrijdag,zaterdag en zondag
Tentoonstellingen Schilderijen
Art Gallery Charlotte Van Lorreinen
Tervuren - Brabant Flamand
HAROLD JACUBOWITZ Om de gevoelige en reflectieve reis rond het thema ‘Vernieuwing’ af te sluiten, biedt Harold Jacubowitz een keuze uit foto's die een frisse kijk op de wereld werpen, vol frisheid en menselijkheid. In alle eenvoud biedt het de uitstraling van openheid en welkom waar we allemaal naar streven, en die toch zo zeldzaam blijft. De kunstenaar weet gehoopte of ongerijmde, verwachte of onverwachte ontmoetingen vast te leggen, die kleur lijken te geven aan tijd en leven.

Tramsite Schepdaal

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
Tramsite Schepdaal
Dilbeek - Vlaams Gewest

Hallerbos

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Wandelingen
Hallerbos
Halle - Vlaams Gewest

Park van Tervuren

Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Natuur
Park van Tervuren
Tervuren - Vlaams Gewest

Het geheim van Mercator, zoektocht

Diverse Activiteiten Buitenactiviteiten
Naamsestraat, 3
Leuven - Vlaams Gewest
Wekelijkse markt - Bloemen en planten

Wekelijkse markt - Bloemen en planten

Markten en Rommelmarkten Markten
Brusselsestraat
Leuven - Brabant Flamand

Bezoek het Kapel van Steenbergen

Alle maanden
Uitstappen / Ontdekkingen / Patrimonium Erfgoed
O-L-V van Steenbergenkapel
Oud-Heverlee - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Barokke kapel

Sint-Donatuspark

Tentoonstellingen Permanente expo's
Sint-Donatuspark
Leuven - Vlaams Gewest
Volzet
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale gezinnen
Doven en slechthorenden

Garageverkoop en rommelmarkt RoMeRi

Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Liedekerke - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Garageverkoop door de bewoners Rommelmarkt door externen Animatie
Volzet

Garageverkoop/Rommelmarkt

Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Merchtem - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Leuke rommelmarkt waar zowel bewoners als externe standhouders hun artikels aanbieden. 100 tal standhouders Er is mogelijkheid tot verbruik van eten en drinken. Speeltuin voor kinderen ligt op het parcours
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Jan Wellens

03 okt 27 okt
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Met tekeningen, schilderijen en gravures toont hij zijn interne geest aan de warme toeschouwer.

Opera La Cenerentola (Assepoester) van G. Rossini

19 okt 27 okt
Theater / Spektakels Opera's
Cultuurcentrum De Factorij
Nossegem - Brabant Flamand
30CC/ Schouwburg
Leuven - Brabant Flamand
Triomphe de l’Art nodigt u graag uit in de opera “La Cenerentola” (Assepoester) van G. Rossini met pianobegeleiding. 2 uur opera met pauze, verzekerd door een internationale cast van kwaliteit in 2 moderne culturele centra in Vlaanderen in de buurt van Brussel, België
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Brocanterie Indoor Leuven (Herfst editie)

01 nov 2024
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Brabanthal
Heverlee - Brabant Flamand
Sfeervolle ééndaagse en overdekte brocanterie met antiek, brocante, vintage, retro, tweedehands, artisanale standen, verzamelingen, militaria, meubilair, decoratie, stockverkoop en streekproducten. Cafetaria met diverse snacks en dranken.

Meltheads

07 nov 2024
Concerten Metal / Hard Rock / Hardcore / Punk
Het Depot
Leuven - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Meltheads zijn vier jonge honden uit Antwerpen die met bakken talent en evenveel drang en branie tot op het bot gaan. Voortgestuwd door de metronomisch strakke ritmesectie van Tim Pensaert (bas) en Simon de Geus (drum), en aangevuurd door de snedige en virtuoze gitaar van Yunas de Proost spuwt Meltheads rotaanstekelijke garage, clevere postpunk en fascinerende cold en andere wave, die schatplichtig is aan The Chats, Amyl and the Sniffers, Gang of Four, Wire en – jawel – De Brassers en Aroma Di Amore. Vierde hond is frontman Sietse Willems, de vleesgeworden bastaard van Jim Morrisons charisma, Robert Plants sexappeal, Iggy Pops razernij én de blote bast van alle drie. Hun live-reputatie buzzt als een lopend uurtje door de Lage Landen, en wie hen al aan het werk zag, weet: deze hongerige wolven bestormen een podium alsof ze de laatste show van hun leven gaan spelen. Meltheads opende al voor o.a. DIRK. en Millionaire, speelde een uitverkochte releaseshow in Trix Café (waar ze ook resident zijn), schopte het tot in de finale van De Nieuwe Lichting van Studio Brussel en het podium (zilver!) op Humo' Rock Rally. Toch moet – nee, gààt – het voor hen allemaal nog beginnen. En reken maar dat het dan vooruit zal gaan.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Brocanterie Indoor Leuven (Eindejaar editie)

24 nov 2024
Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Brabanthal
Heverlee - Brabant Flamand
Sfeervolle ééndaagse en overdekte brocanterie met antiek, brocante, vintage, retro, tweedehands, artisanale standen, verzamelingen, militaria, meubilair, decoratie, stockverkoop en streekproducten.

Isabelle Beernaert presenteert 'La Dame en Noir'

29 nov 2024
Theater / Spektakels Spektakels
Cultureel Centrum De Meent
Alsemberg - Brabant Flamand
Uit de creatieve geest van Isabelle Beernaert verschijnt een nieuw personage ten tonele. Isabelle Beernaert heeft opgemerkt dat in al haar creaties sinds het begin van haar danscarrière een mysterieus vrouwelijk archetypisch karakter ten tonele verschijnt, gehuld in het zwart. La Dame en Noir. Een totaalspektakel met dans en live percussie.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Kunstkring Kapelle-op-den-Bos

07 nov 01 dec
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Laat je meeslepen in het verhaal van kleur en expressie en ontdek de diverse kijk van de leden.

Compagnie Narcisse | "Theory of society"

07 dec 2024
Theater / Spektakels Dans
GC De Warandepoort
Tervuren - Brabant Flamand
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Hilde Vanmechelen

30 jan 23 feb 2025
Tentoonstellingen Sculpturen
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Emotie, passie en toewijding

Isabelle Beernaert presenteert 'La Dame en Noir'

27 feb 2025
Theater / Spektakels Spektakels
GC De Warandepoort
Tervuren - Brabant Flamand
Uit de creatieve geest van Isabelle Beernaert verschijnt een nieuw personage ten tonele. Isabelle Beernaert heeft opgemerkt dat in al haar creaties sinds het begin van haar danscarrière een mysterieus vrouwelijk archetypisch karakter ten tonele verschijnt, gehuld in het zwart. La Dame en Noir. Een totaalspektakel met dans en live percussie.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Jeannine De Raeymaecker

13 mrt 06 apr 2025
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Jeannine De Raeymaecker (Mechelen) voelt zich niet gebonden door traditionele materialen.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Els Hattink

24 apr 18 mei 2025
Tentoonstellingen Foto's
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Persoonlijke blik op de wereld
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Expo Tekenatelier

12 22 jun 2025
Tentoonstellingen Verschillende technieken
Gemeenschapscentrum de oude pastorie
Kapelle-op-den-Bos - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Het tekenatelier van de oude pastorie zet elk jaar zijn deuren wijd open

De kammen van de Chokwe

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Bij de Chokwe hebben kammen (cisakulo) een dubbele functie. Deze gebruiksvoorwerpen met stevige tanden dienen in de eerste plaats om het haar van mannen en vrouwen te ontwarren. Niettemin kunnen de kammen ook dienst doen als sieraad, ter verfraaiing van het kapsel.
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Speciale volwassenen
Speciale gezinnen
Doven en slechthorenden

Rommelmarkt

Markten en Rommelmarkten Rommelmarkten
Tremelo - Vlaams-Brabant - Vlaams Gewest
Op 23 juni 2024 vindt een evenement plaats dat geen enkele liefhebber van snuisterijen, antiek, handgemaakte producten en gezelligheid mag missen: Het is een perfecte gelegenheid voor jong en oud om te genieten van een dag vol verrassingen. Wilt u zelf verkopen op onze rommelmarkt? Dat kan! We staan open voor iedereen die zijn of haar waren wil aanbieden. Vul het online aanmeldformulier in op onze website https://www.wbmdemoor.be/rommelmarkt

De foto’s van Herzekiah-Andrew Shanu

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De uit Nigeria afkomstige Herzekiah-Andrew Shanu (1858-1905) volgde een lerarenopleiding aan de Church Missionary Society en gaf enkele jaren les in de lagere school van Lagos. In 1884 trad hij in dienst bij de Association Internationale du Congo, waar hij negen jaar op de administratie werkte. Hij beëindigde zijn loopbaan ten dienste van de Onafhankelijke Congostaat als onderdistrictscommissaris in Boma. Shanu was in alle opzichten een bijzonder man, maar hij staat vooral bekend om zijn foto’s die een episode vertellen uit de geschiedenis van Onafhankelijke Congostaat. In 1893 zei hij de administratie vaarwel om zich toe te leggen op zijn eigen zaak. Het ging hem al snel voor de wind dankzij activiteiten zoals hoteluitbating, fotografie, verkoop van voedingsmiddelen, confectie en wasserij. Shanu reisde ook naar Europa en bezocht België, Frankrijk, Duitsland en Engeland, wat in die tijd uitzonderlijk was voor een Afrikaan. In 1894 bezocht hij naar alle waarschijnlijkheid de Wereldtentoonstelling van Antwerpen. Hij ontving ook een uitnodiging van de Société belge d’études coloniales en gaf enkele lezingen in Brussel, voor de Cercle royal africain, en ook in Tienen. Tijdens zijn verblijf in België maakte hij kennis met luitenant Charles Lemaire. Later, in Congo, ontmoetten beide mannen elkaar opnieuw. De notities van Lemaire verhalen de ontboezemingen en indrukken van Shanu die, in de ogen van Lemaire, een “intiem contact had met de mensen van zijn ras”. Tijdens de anti-Leopoldcampagne van Edmund D. Morel en de Congo Reform Association kwam Shanu in contact met Morel en bezorgde hem informatie, onder meer over aan de gang zijnde processen. Door zijn betrokkenheid in deze zaak werd Shanu uitgestoten uit de Europese gemeenschap van Boma. Dit leidde tot het faillissement van zijn handelsactiviteiten en allicht ook tot zijn zelfdoding in september 1905. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bewaart een zestigtal aan Shanu toegeschreven foto’s onder de vorm van glasplaten en clichés.

De voorwerpen van de mukanda-initiatie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het oude mannelijke initiatieritueel mukanda kent een grote geografische verspreiding. Oorspronkelijk bestond dit gebruik vooral voor kinderen of jonge adolescenten van 9 tot 15 jaar. In het kader van de mukanda werden tal van objecten vervaardigd, soms door de besnedenen zelf. De enkele hier voorgestelde werken geven een idee van de uitgebreide etnografische collectie die het KMMA bezit over dit boeiende onderwerp. De van hun ouders afgezonderde adolescenten werden besneden door een man die bedreven was in deze operatie. Ze vertoefden verschillende maanden, soms zelfs jaren, in een kamp in de wildernis. Tijdens deze harde afzonderingsperiode leerden ze een weerstand op te bouwen en de regels van de dorpsgemeenschap te eerbiedigen. Ze werden ingewijd in de mythes, in allerhande ambachten en in de jacht, en ze leerden ook op gepaste wijze om te gaan met vrouwen. Wanneer de mukanda ten einde liep, waren de geïnitieerden niet langer kinderen maar mannen in staat actief deel te nemen aan het gemeenschapsleven. Tussen de voorwerpen van het mukanda -ritueel bevinden zich maskers die, afhankelijk van model en cultuur, konden gedragen worden door de besnedenen zelf, of ook door bepaalde dignitarissen, verantwoordelijk voor het kamp en voor de jongeren. Beeldjes met magische krachten beschermden de besnedenen terwijl andere, door hun symboliek, eerder een didactische rol vervulden. De mukanda kende een grote verspreiding. Dit ritueel is of was gangbaar in heel het zuiden van de DR Congo (provincies Katanga, West-Kasaï en Bandundu), het noordoosten van Angola (met name in de provincies Noord- en Zuid-Luanda, Malanje en Uige), en in het noorden van Zambia (in de noordwestelijke provincie). De Lunda- en de Chokwe-bevolkingsgroepen droegen het meeste bij tot de verspreiding ervan.

De foto’s van de expeditie van Charles Lemaire

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
François Michel (1855-1932) reisde als fotograaf en taxidermist mee op de expeditie van de militair Charles Lemaire. Onderweg stond hij in voor het maken van de expeditiefoto’s en de aanleg van een natuurhistorische collectie. Michel trok samen met Lemaire, karavaanleider Justin Maffei, kunstschilder Léon Dardenne en de geologen Jean De Windt en William Caisley tussen april 1898 en september 1900 van de Afrikaanse oostkust, over Moliro tot aan het Dilolo-meer. De terugreis via de Congo-rivier eindigde na 6600 km aan de westkust van Afrika. Naast enkele Europeanen, bestond de expeditie uit honderden Afrikanen die waren aangeworven als boy, wasvrouw, drager of soldaat. De Europese leden van de missie moesten verschillende taken vervullen. Zo werd de expeditie onder andere aangewend om tentoonstellingsmateriaal te verzamelen voor het Congomuseum in Tervuren. Deze nieuwe permanente instelling zou op 15 mei 1898 haar deuren openen, na de tijdelijke tentoonstelling in het kader van de expo Brussel-Tervuren 1897. Typerend voor de eerste expedities in dienst van het museum was dat de meest uiteenlopende zaken werd verzameld: etnografische objecten, prehistorische gebruiksvoorwerpen, natuurhistorische specimens, geologische stalen, enzovoort. Bij gebrek aan scholing bij de deelnemers aan de expeditie werd er echter weinig achtergrondinformatie over de stukken opgetekend. Naast de wetenschappelijke objectieven had de missie ook duidelijk politieke doeleinden. Lemaire diende kaarten op te stellen van de regio die zich op de grens bevond tussen de Onafhankelijke Congostaat en het Brits koloniaal gebied. De expeditie moest ook leiden tot de militaire onderdrukking van een lokale opstand, waarbij slachtoffers vielen aan beide zijden. Deelname aan een expeditie was een risicovolle onderneming. Jean De Windt en William Caisley verdronken en Maffei werd ziek gerepatrieerd. De meeste slachtoffers vielen echter onder de dragers die door de harde levensomstandigheden in de karavaan stierven door uitputting en ontbering.

De lantaarnplaatjes van Henry Morton Stanley

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De collectie van Henry Morton Stanley bevat een zeldzame reeks van 63 lantaarnplaatjes, een deel van de memorabilia die Denzil M. Stanley in 1954 heeft geschonken aan het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika ter nagedachtenis aan zijn vader, Henry Morton Stanley (1841-1904), de beroemde ontdekkingsreiziger die Midden-Afrika doorkruiste. Lantaarnplaatjes werden lang geleden al gebruikt om afbeeldingen te tonen. In de 19de eeuw ging men lantaarnplaatjes vooral gebruiken in het onderwijs. Zo een lantaarnplaatje bestaat uit twee dunne glasplaatjes waartussen een afbeelding geklemd zit. Aanvankelijk werden dunne kleurlaagjes met de hand op de glasplaatjes aangebracht. Door de ontwikkeling van het procedé met droge platen en het gebruik van sterker licht, werd het mogelijk om foto’s – en in het geval van Stanley ook fotografische en gegraveerde reproducties – te projecteren. Het plaatje zat in een lantaarn en er werd gaslicht door gestuurd om de afbeelding te projecteren voor het publiek. Stanley liet de lantaarnplaatjes zien tijdens zijn voordrachten, net zoals we dat vandaag doen met een dia- of PowerPointpresentatie. Om de verkoop van zijn publicaties te financieren, gaf hij regelmatig lezingen aan zowel genootschappen van geleerden als op professioneel georganiseerde tournees, waarmee hij veel succes oogstte. Dit bracht Stanley van Groot-Brittannië tot in Australië en Nieuw-Zeeland, en in de jaren 1890 doorkruiste hij de hele VS. Stanley was heel bedreven in het projecteren van de lantaarnplaatjes. Niet alleen kon hij er de aandacht van het publiek mee vasthouden en zijn reisverhalen mee onderbouwen, de plaatjes kwamen ook tegemoet aan het verlangen van de toehoorders naar tastbaar exotisme. Ze beelden de meeste ontdekkingsreizen van Stanley af: van de zoektocht naar Livingstone in 1871-1872 tot de redding van Emin Pasha in 1887-1890. De voor ‘thuisreizigers’ bedoelde plaatjes schetsten de gebruikelijke stereotiepen en propaganda die op dat moment gangbaar waren in de verschillende koloniale grootsteden en bij hun publiek. Omdat lantaarnplaatjes fragiel zijn, zijn er momenteel nog slechts weinig te vinden. Vandaag worden ze beschouwd als een uiter

De sculpturen van Jane Tercafs

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Jane Tercafs (1898-1944) liep school aan de academies van Luik en Brussel. Ze maakte furore als beeldhouwster in de woelige politieke, economische en culturele jaren van het interbellum. Tussen 1935 en 1940 verbleef ze driemaal in Belgisch Congo. Het KMMA conserveert een deel van haar archieven en is ook een van de weinige instellingen die een deel van haar oeuvre bewaart waarvoor ze inspiratie zocht in de regio van de Uele: een twintigtal beeldhouwwerken in hardsteen, gips of brons, een tiental schetsen en vijf bas-reliëfs in gips. Door haar contacten met de vrouwelijke bevolking kon Tercafs zich probleemloos onderdompelen in de Yogo- en Meje-culturen van Uele. Haar onafhankelijkheid ten opzicht van de koloniale administratie, waarmee ze ten andere op gespannen voet stond, vergemakkelijkte haar integratie. Naast beeldende kunst hield ze zich ook bezig met etnografisch en taalkundig onderzoek en onderhield ze geregelde contacten met de Commissie voor de bescherming van de inheemse kunsten en ambachten (COPAMI). Ze deed ook een aantal ‘archeologische’ vondsten in de Api-regio, die haar aanzetten bepaalde lokale culturele kenmerken in verband te brengen met het oude Egypte. Zoals veel tijdgenoten kwam de kunstenares in opstand tegen de westerse assimilatie en de verwoestende impact ervan op de zogenaamd ‘traditionele’ kunst, maar ze negeerde daardoor wel de dynamiek van toe-eigening die zich voltrok. Tercafs observeerde de contacten tussen de kolonisator en de lokale gemeenschap, met name de rekrutering door de katholieke missies en de impact van hun kunstateliers, evenals de verzameling van materiële cultuur door de Europeanen. Los van de ‘etnografische’ portretten die in de koloniale periode in de mode waren, slaagde Jane Tercafs er in het portret van een persoon, de ideale voorstelling en de zoektocht naar vormelijke perfectie te verzoenen. Bij de verwerving van de beeldhouwwerken door het KMMA waren echter hun ‘etnografisch’ karakter en de getuigenis die ze vormen van het ‘traditioneler’ Afrika doorslaggevend.

Armand Hutereau als etnomusicoloog

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Tijdens de expeditie die Armand Hutereau (1875-1914) tussen 1911 en 1913 ondernam voor het Museum van Belgisch Congo verzamelde hij tal van muziekinstrumenten. Hij maakte ook muziekopnamen en legde dans en muziek vast op film. Ook al was Hutereau geen professionele etnomusicoloog, toch hebben zijn open geest, zijn pragmatische aanpak en zijn zin voor nauwkeurige documentatie geleid tot een schat aan gegevens en objecten. Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bezit in totaal 642 muziekinstrumenten die door Hutereau werden verzameld. Sommige muziekinstrumenten vormen materiële getuigen van eeuwenoude tradities. Bij andere zien we de bekwaamheid van sculpteurs en instrumentenbouwers die zich aanpasten aan de smaak van Europeanen en hun voorkeur voor gedecoreerde kunstvoorwerpen. Hiervan getuigen mooi gedecoreerde hoorns, en harpen met ivoren hals van bij de Mangbetu. Hutereau maakte 254 wassen rollen met geluidsopnamen in het gebied van de Ubangi en de Uele. Deze wassen rollen werden recentelijk gedigitaliseerd in het Etnologisch Museum van Berlijn. Hij was ook één van de eersten om bewegende beelden van de inheemse bevolking vast te leggen op nitraatfilm. Hutereau’s reisgezel Vandenbrouck monteerde deze beelden tot in totaal 80 filmfragmenten, die vandaag bewaard zijn in de vorm van 7 zwartwit filmrollen. De films laten scènes zien uit het dagelijkse leven. We zien mannen die touw maken of spelletjes spelen, vrouwen die deeg kneden of koken, kuddes olifanten die een dorp naderen, een kano die aanmeert en gezinnen die naar de kerk gaan. Een Europeaan reist door het land met een grote groep dragers. Elke filmrol bevat fragmenten waarin muziek wordt gemaakt. Voor de lens van Hutereau speelt een man op een spleettrom en een danser wordt begeleid door xylofoonspel. Een chef danst op ritmisch gezang en we zien dansende vrouwen in lange jurken. Een oprukkende militaire fanfare laat duidelijk de Europese invloed zien.

Henry Rosy en de gaza wuli-initiatie

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Henry Rosy werkte van 1933 tot 1939 als landbouwingenieur van de Staat in de regio van de Ubangi in Congo. Hier verzamelde hij voor het Museum meer dan 400 objecten. Dankzij de begeleidende etnografische aantekeningen en honderden foto’s kan deze collectie goed in haar originele context worden gesitueerd. Henry Rosy verbleef twee jaar bij de Ngbaka in de regio van Gemena vanwaar hij een reeks voorwerpen en foto’s meebracht die nauwkeurige informatie verstrekken over de mannelijke initiatieritus, de gaza wuli, en over de vrouwelijke overgangsritus, de gaza wuko. In 1936 kreeg Henry Rosy de kans deze twee belangrijke ceremonieën bij te wonen in de dorpen Lengbwelle en Bombakabo, ten westen van de stad Gemena. De fotografische getuigenissen die hij hierover meebracht, werden een onweerlegbare studiebron voor de culturele geschiedenis van deze streek. De hier voorgestelde fotoselectie illustreert het besnijdenisritueel van de mannen in Bombakabo. Henry Rosy kreeg de toestemming de initiatieruimte te betreden en werd zo een bevoorrechte ooggetuige. Als landbouwingenieur onderhield Henry Rosy een voortdurend contact met de wetenschappers van de afdeling Etnografie, Jozef Maes en Olga Boone. Door zijn nauwkeurige en relevante waarnemingen is zijn veldwerk een echte etnograaf waardig. Uit de briefwisseling blijkt zijn diepe eerbied voor de cultuur van de samenlevingen waarmee hij in aanraking kwam, een vrij uitzonderlijke ingesteldheid in de koloniale context van de jaren dertig. Hij bouwde een wederzijdse vertrouwensrelatie op met zijn Congolese gesprekspartners, en beschikte over een trefzeker observatietalent. Die troeven verleenden hem toegang tot getuigenissen en informatie die in grote mate bijdroegen tot de kennisuitbreiding over dit cultuurgebied in het noordwesten van de DR Congo.

Op zoek naar traditionele muziek in Congo en in Rwanda in de jaren 1970

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
In 1966 kreeg de etnomusicologie als wetenschap een vaste plaats in het museum. De opdracht van de afdeling was de traditionele muziek, en de bijhorende muziekinstrumenten en dansen, te registreren, te beschrijven, te analyseren en onder de vorm van allerlei publicaties aan een breed publiek voor te stellen. Het fotoarchief van de afdeling laat zien hoe tijdens diverse wetenschappelijke zendingen dit doel werd nagestreefd. Dankzij de institutionele samenwerking met het Institut National de Recherche Scientifique (INRS) van Butare werd van 1973 tot 1985 onderzoek verricht naar de Rwandese muziek- en danscultuur. Dit resulteerde in een belangrijke collectie klank- en beeldopnamen, die een overzicht biedt van het hele gamma aan muziekuitingen uit die periode in Rwanda. In de jaren 1970 leidde een samenwerkingsakkoord met het toenmalige Zaïre tot de oprichting van het Institut des Musées Nationaux du Zaïre (IMNZ). Hierdoor kon musicologisch onderzoek worden gestart in de provincies Shaba (Katanga) en Kasai. Eerst kwam de Luba-muziek aan bod, met vooral aandacht voor de muziekinstrumenten en de liederen die het sociale en religieuze leven kenmerkten. Vervolgens kon met de steun van de Lunda-keizer, de Mwaant Yaav, een gelijkaardig onderzoek worden gevoerd bij de Lunda, waar de muziek werd opgenomen die hoorde bij diverse rituelen en gebruiken. Ook bij de Salampasu tenslotte werden dansen en muziekensembles geregistreerd waarvan het bestaan tot dan toe ongekend was. Muzikanten en dansers werkten graag mee en waren overal erg opgezet met de belangstelling voor hun muziek. De geluidsopnames en de bijhorende foto’s en archieven vormen een onschatbare bron van informatie over de traditionele muziek van Centraal-Afrika. Bovendien werd de collectie audio-opnames intussen volledig gedigitaliseerd!

De etnografische veldfoto’s van Auguste Bal

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Auguste M. Bal was territoriaal agent in het district Bangala van het voormalig Belgisch Congo. Bal toonde een grote interesse voor de cultuur van de Mbuja, de Ngombe en andere volkeren die in het district leefden. Hij was een uitstekend waarnemer die nauwkeurige en waardevolle informatie optekende. Het museum bezit 142 etnografische veldfoto’s van Bal, die een waardevolle bron zijn voor studies over de Congolese provincies Equateur en Mongala. Eind 1931 werd aan lokale ambtenaren in Congo gevraagd om vuurmakers uit verschillende gebieden te verzamelen en die op te sturen naar het Museum van Belgisch Congo in Tervuren. De vraag kwam van Joseph Maes die toen hoofd van de afdeling Volkenkunde was. Auguste Bal reageerde meteen en stuurde in januari 1932 een set vuurmakers op, samen met een tekst van drie pagina’s over de verschillende aspecten van het vuur maken bij de Lobo. De nauwkeurigheid van deze informatie zette Maes er toe aan meer inlichtingen op te vragen bij Bal, over de tradities en gebruiken van de verschillende volkeren in het district Bangala. De enquête over vuurmakers betekende voor Bal het begin van een lange correspondentie met verschillende museumconservators en hij groeide uit tot een nauwe medewerker van het museum. Hij verzamelde tal van legenden en verdiepte hij zich in de geschiedenis van verschillende bevolkingsgroepen. Hij beschreef ook rituelen en dansen en noteerde zorgvuldig basisgegevens over etnografische voorwerpen. Hij verzamelde relatief weinig – een dertigtal – etnografische objecten voor het museum, maar had een belangrijke bijdrage tot de ontwikkeling van de etnografische documentatie over een uitgestrekt gebied in Congo.

De beeldhouwkunst van de Ovimbundu

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
De Ovimbundu zijn een belangrijke Angolese bevolkingsgroep in de huidige provincie Benguela. De kunst van deze cultuur is niet goed gekend bij het grote publiek en het aantal Ovimbundu-werken is betrekkelijk schaars. Niettemin bezit het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika (KMMA) een van de voortreffelijkste Ovimbundu-verzamelingen. De aanwezigheid van deze collectie in een museum dat oorspronkelijk gewijd was aan wat we nu de DR Congo noemen, is grotendeels te danken aan Robert Verly. Kunstschilder Robert Verly (1901-1963) maakte aanvankelijk deel uit van de Commissie voor de Bescherming van de Inlandse Kunsten en Ambachten (COPAMI). In de jaren 1940 werd hij door de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis van Brussel (KMKG), belast met een etnografische zending in Angola. Tijdens deze zending verzamelde hij de Ovimbundu-beeldjes waarvan er hier enkele worden voorgesteld. De objecten werden eerst ingeschreven in de KMKG, voor hun overbrenging naar het KMMA tussen 1967 en 1979. Robert Verly verzamelde uitgebreide informatie over het geestelijke en materiële leven van de Ovimbundu en de Kimbundu. De voortijdige dood van de onderzoeker verhinderde de publicatie van het merendeel van zijn werken en onderzoek.. De selectie van voorgestelde objecten maakt het mogelijk om, aan de hand van door Robert Verly of door andere onderzoekers verzamelde gegevens, inzicht te verkrijgen in bepaalde aspecten van het religieuze, sociale en politieke leven van de Ovimbundu. We treffen enerzijds bijzonder fijn gesculpteerde mannelijke en vrouwelijke beeldjes aan, anderzijds enkele cefalomorfe knotsen en tenslotte andere voorwerpen zoals pijpen. Algemeen genomen kunnen deze objecten op basis van hun functie in vier grote categorieën worden ondergebracht. Bepaalde voorwerpen zijn verbonden met de soma (de chef of heerser), andere met activiteiten van de ocimbanda (de waarzegger), en enkele, met een vaak erg grove plastiek, zijn gekoppeld aan jachtrituelen. Tenslotte is er ook nog een sculpturale productie die uitsluitend bestemd was voor de verkoop aan Europeanen, zoals aan Robert Verly.

De hoofdrolspelers van de Onafhankelijkheid

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bewaart de archieven van Jules Gérard-Libois (1923-2005). Hij was de oprichter van het Afrika Studie- en Documentatiecentrum (ASDOC). Dit befaamde centrum is nu in het KMMA opgenomen als de afdeling Eigentijdse Geschiedenis. De archieven van Jules Gérard-Libois bevatten, onder andere, een belangrijke verzameling foto’s die informatie verschaffen over de evenementen en de figuren die een ingrijpende rol gespeeld hebben bij de onafhankelijkheid van Congo en gedurende de postkoloniale periode. Deze bevatten bovendien geluidsopnames van de onderhandelingen tussen België en Congo uit 1960, evenals een collectie werken en tijdschriften. De archieven werden opgebouwd tussen 1958 en 2004 tijdens de volledige beroepsactiviteit van Gérard-Libois. Dit gebeurde in het kader van publicatieprojecten van werken gewijd aan de politieke evolutie van Congo en de Belgisch-Congolese betrekkingen, wat de belangrijkste onderzoeksdomeinen waren van het Centrum voor socio-politiek onderzoek en informatie (Centre de recherche et d'information socio-politiques ou CRISP ), dat ook door Gérard-Libois opgericht werd. Deze werken waren vooral bestemd om Congolese onderzoekers toegang te verschaffen tot betrouwbare bronnen over de geschiedenis van Congo. De archieven overspannen een heel groot stuk van de Congolese geschiedenis, gaande van 1940 tot het moment dat Laurent Désiré Kabila in 1997 aan de macht komt. Een heel belangrijke reeks is gewijd aan de werken van de Belgische parlementaire Onderzoekscommissie over de omstandigheden van de moord op Patrice Lumumba, de toenmalige eerste minister van Congo, in januari 1961. J. Gérard-Libois zetelde als expert in deze commissie in 2000-2001. De tweede belangrijke reeks is die over de rol van Che Guevara in de Congolese guerrilla in 1965. De andere reeksen handelen over Congo tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940-1945), de periode voorafgaand aan de onafhankelijkheid van 1960, de opstanden tijdens de jaren 1960, het regime van Mobutu (1965-1993), het traject van Laurent Désiré Kabila (1979-1999), enz.

De schetsboeken van de ontdekkingsreizigers

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
In 1899 gebruikte het tijdschrift Le Petit Bleu voor het eerst de uitdrukking “explorateurs croquistes” (ontdekkingsreizigers-schetsers) om bepaalde werken mee aan te duiden. De uitdrukking kan gebruikt worden om het geheel van grafische kunst te typeren dat geproduceerd werd tijdens drie belangrijke ondernemingen van koning Leopold II: het Comité d'Études du Haut-Congo, de Association Internationale du Congo et de Onafhankelijke Congostaat. De auteurs van de schetsen, tekeningen, aquarellen en schilderijen waren medewerkers van Henry Morton Stanley, militairen van de expedities van de Onafhankelijke Congostaat, of agenten van de administratie. De werken van deze amateur-kunstenaars vormen een soort visuele encyclopedie die kun kennis weergeeft over een omgeving die hen vreemd was en die ze zich probeerden eigen te maken en te delen onder elkaar of met hun familie. Het corpus bevat portretten, afbeeldingen van lichamen en lichaamskunst, van Europese posten en dorpen uit de Evenaarsprovincie, van de Uele, van de Nijl (in de enclave van Lado), van Katanga en van Neder-Congo. We vinden voorstellingen van de materiële cultuur van deze regio’s, alsook tekeningen van insecten, fauna en flora. Bepaalde voorstellingen zouden een lang leven kennen en erg gewaardeerd worden door de professionele makers van koloniale kunst: de stroom, de prauwen, de zonsondergangen, de dansen. Deze grafische kunst vervolledigt de fotografie door er kleur aan toe te voegen of door bepaalde onderwerpen weer te geven die door de beperkingen van de techniek toen nog niet goed konden worden gefotografeerd. De geschriften van deze ontdekkingsreizigers laten toe om hun afbeeldingen in een precieze context te situeren. Samen weerspiegelen de afbeeldingen en de geschriften het historisch kader, de uiteenlopende culturele werelden en ook de brutaliteit van die tijd. Ze laten ook zien hoe westerse kunstenaars moeite hadden om het landschap weer te geven, en vooral het licht, in streken die helemaal niet dezelfde kenmerken vertoonden als in het Noorden. De tentoonstelling van schilderijen van Edouard Manduau in België werd van commentaar voorzien door de kunstcritici. Het Belgisch publiek verwonderde zich over het kleurenpalet en de tonaliteit van het equatoriaal regenwoud. De relatie tussen de afbeeldingen die ter plaatse werden gemaakt, de illustraties van de reisverslagen en tenslotte de fotografie werd nog niet voldoende bestudeerd. Deze buitengewone bronnen liggen klaar om het voorwerp te vormen van een nieuw multidisciplinair onderzoek.

De stedelijke fotografie van Joseph Makula

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Joseph Makula trad in 1956 als eerste en enige Congolese fotograaf in dienst bij Congopresse, het officiële agentschap van Belgisch Congo. Hij had het vak geleerd in het leger en al wat ervaring opgedaan bij een krant. Makula fotografeerde voornamelijk het dagelijkse leven van de stedelijke Congolese middenklasse waartoe hij zelf behoorde en met wie hij zich duidelijk kon identificeren. Een van zijn onderwerpen was het hoger technisch onderwijs dat in de jaren 1950 werd uitgebouwd voor jongens en meisjes. Hij bracht heel wat zogenaamde “évolué’s” voor zijn lens, die een nieuwe Congolese elite vormden. Bij gebrek aan initiatieven van de koloniale overheid organiseerden zij zelf onderwijs voor vrouwen die veelal zonder opleiding of slechts laaggeschoold op de arbeidsmarkt terecht kwamen. De vrij intieme foto’s die Makula nam van de interieurs van “évolué's” weerspiegelen duidelijk de verwantschap tussen de fotograaf en de personen die werden gefotografeerd. Makula nam in vergelijking met zijn Europese collega's opvallend minder foto’s van officiële aangelegenheden en van het bezoek van hooggeplaatste buitenlandse gasten. Hij reisde ook veel minder. Hoewel we enkele foto’s van verre provincieplaatsen terugvinden, is het duidelijk dat hij vooral in of in de buurt van de hoofdstad Leopoldstad werkte. Foto's van het Congolese dorpsleven zijn helemaal afwezig in zijn oeuvre. Het is onduidelijk of de opvallende contrasten tussen de foto's van Makula en zijn Europese collega's te maken hebben met zijn persoonlijke voorkeuren dan wel met beslissingen van zijn oversten. Na de onafhankelijkheid leidde Makula een hele generatie van fotografen voor Congopresse op, onder wie ook de eerste en enige vrouw, Mpate Sulia. Mobutu vertrouwde hem een aantal belangrijke opdrachten toe. Tussen 1981 en 1991 had hij zijn eigen studio Photo Mak in Lemba (Kinshasa). Een van zijn dochters werkt ook als fotografe.

Realiteit en fictie in de etnografische fotografie van de jaren 1950

Tentoonstellingen Permanente expo's
Musée royal de l'Afrique centrale
Tervuren - Brabant Flamand
Het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika bezit een vrij volledige reeks foto’s van de Voorlichtingsdienst van Belgisch Congo en Ruanda-Urundi, beter gekend onder de naam Inforcongo. Deze dienst werd opgericht in het begin van de jaren 1950 door het Ministerie van Koloniën om te zorgen voor een positieve beeldvorming over de koloniale onderneming. Veel foto's hebben betrekking op de materiële verwezenlijkingen van de kolonisator, terwijl andere de ingrijpende economische en sociale transformaties van de Congolese samenleving in beeld brengen. De collectie bevat eveneens een opmerkelijke reeks foto’s van traditionele dansen. Kenmerkend voor deze foto’s is de spanning tussen realiteit en fictie, en hun ambigue aanspraak op ‘authenticiteit’. Twee bijzonder productieve en gelauwerde fotografen van Inforcongo waren Carlo Lamote en Henri Goldstein, die zich met veel ijver ook toelegden op etnografische fotografie. Geïnspireerd door het ideaal van de ‘ontdekkingsreiziger’ waren ze voortdurend op zoek naar interessante volkenkundige onderwerpen. Ze waren overtuigd van het feit dat de lokale tradities snel definitief zouden verdwijnen. Om die reden moesten deze snel op de fotografische plaat worden vastgelegd. De traditionele dansen en riten die ze wilden ‘ontdekken’ en documenteren, werden echter vaak door hun eigen toedoen georganiseerd. Ze werden hierbij geholpen door territoriale agenten of missionarissen en ze beschikten over een bijzonder budget om de voorbereidingen en opvoeringen ter plaatse te sponsoren. Met het oog op een ‘objectieve’ registratie werden alle elementen die het resultaat waren van Europese import of beïnvloeding verwijderd vooraleer er gefotografeerd werd. Dit werd nodig geacht opdat de beelden een ‘echte authenticiteit’ zouden hebben. Veel van de traditionele dansen werden hierdoor niet ‘ontdekt’ maar veeleer ‘(her)uitgevonden’. De foto’s werden niettemin gecatalogeerd als wetenschappelijke documentatie, en ze worden tot op vandaag nog vaak kritiekloos gebruikt als objectieve tijdsdocumenten.
64 evenement(en) gevonden (1 tot 50)