Agenda: Tentoonstellingen Etterbeek

Agenda met evenementen

FILTRES
Filtre par types
TOUS
Architectuur
Expo over grafische kunst
Biennale / Triennale
Design
Galerij
Permanente expo
Schilderijen
Foto's
Sculpturen
Verschillende technieken
Virtueel / Visueel / Audio Interactive
Vernissage
Varia
Filtre par indicateurs
Speciaal voor kinderen
Speciale gezinnen
Speciale studenten
Article 27
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit
Doven en slechthorenden
Filteren
CALENDRIER
Calendrier
2 evenement(en) gevonden (1 tot 50)
Toegang voor mensen met beperkte mobiliteit

Misatango PALMERI Requiem MOZART

22 nov 23 nov
Concerten Klassiek / Modern / Barok / Klokkenspel
Eglise Saint Jean Berchmans
Etterbeek - Bruxelles
Twee uitzonderlijke koncerten op 22 en 23 november 2024 om 20h15. Georganiseerd door de Badinerie vzw en de CSCO Comité de Soutien aux Chretiens d’Orient.In de majestueuze kerk Sint Jan Berchmans Sint-Michielslaan, 24 1040 Etterbeek Misatango van Martín PALMERI (Misa a Buenos Aires) argentijnse toondichter en pianist. Hij heeft recent een Ouverture en een Offertorium getoondicht voor deze La Misatango, opgedragen aan instrumenten die voor de eerste keer in Belgie gebruikt zijn. Hij zal de pianopartij zelf uitvoeren. Een unieke collaboratie in Belgie.Gerardo AGNESE bandoneon, Martin Palmeri piano, Ensemble van 10 snaarinstrumenten Musical Evasion, Rita MATOS ALVES soliste, LA BADINERIE Gemengd Koor van Louvain-la-Neuve, directie Laendi.“La Misatango werd gecreerd in Buenos Aires op 17 Augustus 1996. Dit werk was geschreven met de bedoeling om aan mijn koren een symphonisch koorwerk aan te bieden, dat ons dichter bij het repertorium van de tango brengt. Inderdaad, in mijn werk met de koren, heb ik vastgesteld hoe moeilijk en complex het is om traditionele tangos door koren te doen interpreteren. Dit werk is dus een eerbetoon aan de koren en de tango. Maar het is ook de vrucht van een spontane productie, als uitkomst van mijn ervaring als koordirigent, pianist, en tango producer...”Martín PALMERIGecreerd in 1996, la Misatango van Palmeri zal betaald zijn met een lang vagevuur voor zijn originaliteit en zijn durf. Maar de zegen van Paus Franciscus, die het prees, en het enthousiasme van het publiek en van de koordirigenten, hebben nieuw leven ingeblazen in het genie van de tango van Martin Palmeri.Het Requiem van Wolfgang Amadeus MOZART in de versie met twee pianos, pauken, solisten en koor. Rita MATOS ALVES soprano, Aveline MONNOYER mezzo, Markus ENNSTHALLER tenor, Charles DEKEYSER basse, Mariano FERRANDEZ et Bernard GUYOT pianistes, Dimitri DUMON pauken, het gemengd koor La Badinerie, onder de directie van LAENDI.Finalisatie door Robert Levin. Toen Mozart stierf op de morgen van 5 December 1791, liet hij het Requiem, zijn laatste meesterwerk, onvoltooid. Minder dan drie maanden later werd de volledige partituur van het Requiem overgedragen aan zijn “anonieme” sponsor. Hoe zou het Requiem voltooid geweest zijn en hoe zou Mozart het afgewerkt hebben, als hij nog in leven was gebleven? Die misteries fascineren de musici sinds meer dan twee eeuwen.In 1960 ontdekte de musicoloog Wolfgang Plath de tot dan toe onbekende schetsen van het Requiem in een collectie van manuscripten van Mozart in de Staatsbibliotheek van Berlijn . Het ging hier duidelijk over “stukjes papier” door Constanze gegeven aan Sussmayer, die door hem niet verder werden doorgeven in zijn haast om de deadline van Februari te respecteren. De meest belangrijke schets toonde aan dat Mozart het Lacrimosa wilde beeindigen met een fuga op de tekst “Amen”.Het was deze laatste aanwijzing die de Harvard musicoloog, Robert Levin, nodig had om zijn eigen bijdrage aan te brengen aan het misterie van het onvoltooid Requiem van Mozart. Als gereputeerde erudiet van Mozart, had Levin meerdere fragmenten van Mozart bijeengebracht, en had zich gespecialiseerd in historische en getrouwe interpretaties van de pianowerken van Mozart. Hij herkende herhalingen van het origineel thema van het Requiem, verborgen in bewegingen volledig toegeschreven aan Sussmayer. Levin leidde hier uit af dat Sussmayer schetsen had, die later verloren zijn gegaan, of verbale instructies van Mozart om zijn compositie te begeleiden. Het misterie van het Requiem van Mozart zal nooit volledig opgelost worden. Maar met zijn geinspireerde en historisch juiste interpretatie heeft Levin een mogelijke oplossing voorgesteld aan de puzzle gesteld door Mozart meer dan twee eeuwen geleden.labadinerie.be 0479 32 65 78https://www.billetweb.fr/requiem-mozart-misa-tango-palmeri&src=agenda
Expo à la maison Paul Cauchie(elke maand)

Expo à la maison Paul Cauchie

(elke maand)
Tentoonstellingen Permanente expo's
Maison Cauchie
Etterbeek - Bruxelles

Een plezier voor het oog! Reusachtig schilderij van Guillaume Bottazzi op het Jourdanplein in Brussel

Tentoonstellingen Schilderijen
Place Jourdan
Etterbeek - Bruxelles
Als u graag een dosis dopamine wilt, kom dan naar het Jourdanplein in Brussel. De Franse kunstenaar Guillaume Bottazzi heeft dit zachte, sensuele en kleurrijke kunstwerk gemaakt. Het is wetenschappelijk bewezen dat het kunstwerk zou moeten bijdragen aan het welzijn. Het schilderij is zestien meter hoog en is gelegen in de Europese wijk. Het publiek kan het voortaan permanent bewonderen. Guillaume Bottazzi is de uitvoerder van meer dan 65 projecten in de openbare ruimte. Hij heeft het grootste schilderij van Japan (900 m²) gemaakt op de muren van het internationale kunstmuseum Miyanomori in Sapporo. De kunstenaar is bijvoorbeeld ook de maker van zes schilderijen van zes bij zes meter in La Défense in Parijs, het grootste openluchtcomplex voor moderne en hedendaagse kunst van Frankrijk. Na tweeënhalve maand werk is het schilderij in de Europese wijk klaar. Het is nu zichtbaar voor het publiek. Dit kunstwerk is zestien meter hoog en zeven meter breed en maakt voortaan deel uit van het erfgoed van Brussel-Hoofdstad. Dit schilderij is een van de eerste abstracte kunstwerken die geschilderd werden op de manier van de oude meesters. De traditionele technieken en de abstracte aard van het schilderij creëren een vreemde vorm, een tweedeling. De kunstenaar schilderde het werk helemaal alleen met fijne penselen en olieverf. De verschillende transparante lagen die over elkaar geplaatst werden geven het schilderij diepte, verstrooid licht en zachte kleuren. Voor hij begon te schilderen, heeft de kunstenaar een doek laten plaatsen zodat hij zo dicht mogelijk kon aanleunen bij de technieken die in het atelier gebruikt worden. De poëtische dimensie van het kunstwerk zal zich uitbreiden over het plein. De kleuren van het schilderij zullen namelijk terugkeren in het stadsmeubilair op het plein, bijvoorbeeld in de parasols van de cafés. Het project werd gesteund door het gemeentebestuur van Etterbeek en uitgevoerd in samenwerking met de Europese Commissie in België en de steun van de Franse ambassade. Meer weten Bottazzi: https://www.guillaume.bottazzi.org
2 evenement(en) gevonden (1 tot 50)